Dela upp 12V -> 9V+3V?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dunderkalas

Dela upp 12V -> 9V+3V?

Inlägg av Dunderkalas »

Är det möjligt, med någon enkel komponent? Tänkte ersätta nätagget i en apparat som behöver 9+5+3,3V med ett som på 12+5V. Så här ser det ut på originalnätagget:

Bild

Tänkte om det fungerar att använda något i stil med detta:

Bild

De är billiga och får plats inuti apparaten där orginalnätagget satt. Det kanske inte är möjligt, har ärligt talat ingen koll, men det vore en smidig lösning om det fungerar.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Dela upp 12V -> 9V+3V?

Inlägg av PeterH »

Du kommer behöva en 9V stab och en 3,3V stab som du kopplar till 12V utgången, exempelvis 73-069-90 och 73-286-61. Titta i databladen hur du kopplar och vilka kringkomponenter som behövs...
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Du bör nog välja ett aggregat som har lite mer på 5V-railet, så du kan reglera 3,3V därifrån, annars blir det mer förlusteffekter. Antaget att man kan reglera 3,3 från 5 så blir förlusterna c:a 1 W i vardera regulator, vilket t.ex. kan lösas genom att sätta regulatorerna mot chassit (om det är plåt).

Vad är det för apparat? Vissa apparater kan vara beroende av stora startströmmar eller korrekt power sequencing, så det finns inga garantier att det funkar.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det är ju ganska troligt att det fungerar bra. Om du har kvar det galmla aggregatet (9+5+3.3) så prova att mäta strömmen till apparaten om det går , så får du se om din 5V räcker även till 3.3V.

Det gamla ger ju 5V-2A och 3V-0.6A. Summan blir ju 2.6 A.. Men det är ju inte säkert att 5V drar mer än 1.5A och 3.3 V 0.5A .. då blir det precis 2A och du klarar dig på marginalen.

Annars har du ju gott om effekt över från 12-volten.... Men då går ju upp till 5W bort i värme om du ska omvandla detta till 3.3V med linjärregulator, vilket är en hel del! :shock:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Värmeutvecklingen blir stor i vilket fall som helst. Använd switchat istället för att använda linjära regulatorer.
Ska du använda de regulatorer som är förslagna så ta ström till 3,3V regulatorn från 9V regulatorn. På så sätt blir det mindre spänning in till 3,3V regulatorn och den blir inte lika varm. Effekten kommer istället att brännas i 9V regulatorn som kommer att bli varmare.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Om TS är ute efter en väl fungerande lösning så är det bästa att köpa ett nytt aggregat avsett för produkten (reservdel). Det finns inget enkelt OCH bra alternativ, då hade tillverkaren redan använt detta sätt. Med tanke på TS frågeställning tror jag inte (men kan ha fel) att TS är så bevandrad i elektronik. Att föreslå switchat och delge en massa beräkningar känns onödigt (om man inte samtidigt bifogar ett schema, en layout och en detaljerad steg för steg beskrivning). TS frågade efter en enkel lösning, inte nödvändigtvis en bra. Spänningsstabilisatorer är en enkel lösning men inte optimal. Monteras stabbarna på en kylfläns blir det något bättre men inte helt perfekt.

Att bygga en switchad stabb som kråkbo eller på experimentkort blir inte heller optimalt, men kan gå om man har viss lödvana/erfarenhet, vilket jag inte tror gäller här (inget illa ment). Nästa steg blir att leta upp färdiga byggsatser från exempelvis Kjell.com, Elfa.se eller annan lämplig leverantör. Där brukar det finnas kretskort/byggsats för både stabbar och switchat, men det kommer då krävas 2-3 krestkort vilket springer iväg lite i pengar. Troligvis blir det då billigast och bäst att köpa en ny nätdel som reservdel...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Frågan är väl vad syftet är med att byta ut originalet?
Är det skrymmande, har det gått sönder eller är det någon annan orsak?
Dunderkalas

Inlägg av Dunderkalas »

Tack för svaren. Apparaten är ett Sega Saturn med dött nätagg, så att hitta ett annat nätagg utan att rycka det ur ett annat Saturn av rätt sort blir nog svårt. Det verkar dessutom vara ett ganska vanligt problem, så om det finns någon annan lösning kan det rädda en hel del från att hamna på soptippen.
Det verkar krångligare än man hoppats och som ni redan räknat ut är jag inte så bevandrad på området. Har sökt runt lite efter att jag läst svaren i tråden och stötte på dessa:

http://www.suntekstore.com/lm2596-dc__d ... dule-.html

Om man kopplar på två av dessa på 12V (eller ena på 5V om nätagget klarar det) och vrider ner ena till 9V och andra till 3,3V, kommer det fungera eller är de för svaga på något vis? Det står 20W på baksidan av apparaten om det är till någon hjälp.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Dom där ska fungera bra.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ja, dom är nog bästa och enklaste lösningen för dig, lagom pris också, du kan inte göra billigare själv.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Så får du switchat också! :)
Bra pris! Berätta gärna hur det gick sedan.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det brukar inte vara rocket science att fixa döda sw-kragg. Det brukar till 90% vara kassa dioder och 9% switchtransitorn och ibland någon snubber som är paj. Du kan ju kolla om du får ut någon spänning öht först.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Så det brukar inte vara gamla elektrolytkondensatorer då?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Visst kan det vara det. Dock brukar det vara kapacitansen som försvinner på svullna elektrolyter och det brukar mest synas som rippel och inte tvärdöda agg.
Dunderkalas

Inlägg av Dunderkalas »

Har nu fått hem mina små moduler :shock: Innebär switchat att jag kan koppla båda på 12V och därmed slippa belasta 5V i onödan utan att det blir för varmt? Vet inte riktigt hur jag ska koppla allt på bästa sätt. Min tanke är att använda en splitterkabel som denna så man enkelt kan koppla in ett nytt nätagg om det gamla går sönder eller man gör något fel:
Bild

Mitt största bekymmer egentligen är hur jag ska koppla jorden. Det finns bara en jord på kontakten på nätagget jag planerar att använda, och två (som man kan se på originalnätagget) inuti apparaten. De inuti apparaten har dock kontakt med varandra, så antar att man bara behöver använda ena? Min första tanke är att kapa av de två kontakterna på splitterkabeln, koppla 5V direkt till pinnen för 5V i apparaten, koppla 12V + jord enskilt till båda mina små moduler, och sedan i sin tur koppla dessa (3,3V resp. 9V + två jord) till sina resp. pinnar i apparaten. Alltså totalt två kablar från modulerna inkopplade på ena jordpinnen i apparaten. Kommer detta fungera, eller ser ni med mer kunskaper på området hur det skulle uppstå en stor rökpelare i vardagsrummet om man försökte sig på något liknande?
rehnmaak skrev:Det brukar inte vara rocket science att fixa döda sw-kragg. Det brukar till 90% vara kassa dioder och 9% switchtransitorn och ibland någon snubber som är paj. Du kan ju kolla om du får ut någon spänning öht först.
Det är helt stendött, får inte ut någon spänning alls. Har redan bytt switchtransitorn, skapade tidigare en tråd om detta: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =2&t=45473
Fick tag på rätt del (TOP202YAI) till slut och bytte den, men det fungerar fortfarande inte. Har bara en vanlig digital multimeter, men när jag testade kondensatorerna beter sig många underligt. Som jag förstått det (läst mig till) ska en "frisk" kondensator "laddas upp" när man mäter motståndet på den tills mätaren visar infinite resistance och sedan sakta laddas ur när man slår över på spänning. Många jag testade visade aldrig infinite resistance och visade bara några få mV som snabbt försvann när man slog över på spänning. Antar att det innebär att de är defekta?
Har tidigare testat dioden som satt närmast switchtransitorn som brann, men har nu testat alla på kortet.

Bild

De grönt inringade visar 0,45V resp. 0,6V åt ena hållet, inget åt andra hållet. De rött inringade visar 0,04V resp. 0,09V åt båda hållen, vilket jag antar innebär att de är defekta?
Skriv svar