Kylskåp som inte orkar ner i temp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Blackpowder

Kylskåp som inte orkar ner i temp

Inlägg av Blackpowder »

Har ett AEG kylskåp som inte riktigt vill ner i temp. Kompressorn går o är handvarm med termostaten inställd på max ( läge 4 ) så blir det inte kallare än ca 8 grader. Kan termostaten "bli dålig" eller ? Kompressorn går väldigt tyst, är mycket svårt att höra när den kopplar i från och slår till. Har lagt känselkroppen i mitten av skåpet ( en vanlig digital utetermometer ) hur kallt bör man kunna komma ner till?
tacksam för "inputs"

tog en bild på "elektroniken" :o Kan man gissa på termostat ?

. Från termostaten går det en svart och en brun kabel + jord och blå ner till kompressorn ( Den brun/vita kabeln verkar var till belysningen) Skall de vara 230 volt mellan blå -svart och blå - brun ut från termostaten. visar det då att termostaten vill "styra" kompressorn till påslag eller hur är spänningen ut från termostaten? Är de "på" på både svart o brun resp "av" på båda vid rätt tempratur?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Blackpowder 1 augusti 2011, 13:07:59, redigerad totalt 1 gång.
v-g
EF Sponsor

Re: Kylskåp som inte orkar ner i temp

Inlägg av v-g »

Om kompressorn går och det inte blir kallt låter det mest som att köldmediet tyvärr läkt ut. Vet du inte hur man läcksöker+fyller är det nästan bäst (=billigast) att köpa nytt.
Blackpowder

Inlägg av Blackpowder »

Mätte med IR termometern på kompressorn, visade ca +44 grader. Kompressorn på frysskåpet som står brevid är ca 62 grader och "burrar" mer ( dvs det kommer mera surrander/brummande lågfrekvent ljud från frysskåpets kompresssor)
Finns det något sätt att feldiagnosera
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ring en reparatör, du har sannolikt inte de verktyg som behövs.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Klura ut vilka stift i termostaten som startar kompressorn, och koppla ihop dessa och kör den i en timma elelr så, kommer den ändå inte ner i temperatur är det ju kyldelen som är lessen, blir det kallare då är det termostaten.
Blackpowder

Inlägg av Blackpowder »

Ok .
Testade med testprob och mycket riktigt så slocknade utspänningen efter 20 min på den svarta kabelt, vilket torde innebära att termostaten tyckte de räckte med 8 grader som max kyltemp
Kopplade direkt och nu har han gått på tvångsstyrning i 30 min o tempen har sjunkit fr 8.5 till 5.9 grader ( trådlös givare som bara ligger på ett hyllplan i övre delen). En annan termometer där sensorn ligger i ett glas m 1.5 dl har gått från 7 till 6 grader på samma tid. Vad är godkänt i tempsänkning på en timme måntro?
Finns det risk att man "skjuter" kompressorn? Det borde väl finnas någon övertrycks/säkerhetsventil eller brytare vid själva kompressorn?
Blackpowder

Inlägg av Blackpowder »

:D Nu efter 60 min visar den i vatten 4 gr o den som ligger fritt 3 grader +.
Kompressorns ytterhölje håller ca 52 grader. verkar som det blir att försöka fixa en termostat. Undrar om man kan hitta nån passande för hyfsat pris Elektrolux/AEG uppger org termostaten till 650:-
Nån som vet hur man ser om termostaten är för självavfrostande typ?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Dom kan ta betalt :evil:
Blackpowder

Inlägg av Blackpowder »

Danfoss verkar vara vettiga prylar men viken djungel av olika typer
Undrar om en SERVICETERMOSTAT DANFOSS NR 3 skulle funka. hur vet man sånt?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Temperatursensor + mikrokontroller + relä? ;)

Som bonus kan man sedan automatidsera hemmet med lätthet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Blackpowder skrev:Danfoss verkar vara vettiga prylar men viken djungel av olika typer
Undrar om en SERVICETERMOSTAT DANFOSS NR 3 skulle funka. hur vet man sånt?
Du kan ju kolla typbeteckningen på den befintliga eller prata med kylskåpsreparatören, och ja de är rätt dyra, som sagt.
Blackpowder

Inlägg av Blackpowder »

TomasL skrev:Ring en reparatör, du har sannolikt inte de verktyg som behövs .
TomasL skrev: Du kan ju kolla typbeteckningen på den befintliga eller prata med kylskåpsreparatören .
:? I all välmening: Nu är ju själva poängen ( om de inte framgått ) att det inte skulle kosta en massa pengar. Då kan man ju inte hålla på o kontakta nån servicereparatör, för de kostar ju också en massa pengar.

Finns ju servicetermostater att handla ex v från vitvaror .se eller reservex.se för mindre än halva priset för en orginal.
Ffår väl ringa i morrn o kolla om de har nån crosslista / ersättningslista
Användarvisningsbild
Heron

Inlägg av Heron »

Jag reparerar vitvaror till vardags, Vi tar 265:- för Danfoss universal termostat som sitter i dessa skåp .....mycket enkelt att byta det enda man ska tänka på är att inte göra några skarpa veck på sprötet då läcker gasen ut.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu menade jag att du kunde fråga vilken termostat som satt i, inte nödvändigtvis att reparatören skulle byta den.
Blackpowder

Inlägg av Blackpowder »

Tackar för alla inputs.
Ok TomasL då missuppfattade jag dig. Jag har nog lite förutfattade meningar ang kylreparatörer och hela vitvarubranschen. Det verkar ju som om de enda som är intressant är att skinna folk på pengar. Har läst en heldel nu på olika forum och kommit fram till :
Fy f-n va mycket nya kyl o frysar som går sönder redan efter bara ett par 3,4 år. Huskvarn dominerar tror jag.
Själv har jag lyckats krama ur flera år på både tvättmaskiner och diskmaskiner som har "gett upp" enl olika experter. böt ett effektrelä här i vintras på Bosch diskmaskinen ( ville inte bli nått varmt vatten) kostnad 69:- . lödde förbi ett par uppbrända ledningsbanor på programkortet ( 5 år gammal Bloomberg tvättmaskin) och den gick 4 år till. Så jag tänkte göra ett seriöst budget försök på detta kylskåp.
Höll ju på o sätta i halsen :dead: när du TomasL "tippsa" att kontakta en reparatör. Såg direkt hur 100 lapparna flög i väg. Men no hard feelings. Känns lite mer spännande att konversera så här på ett elektronikforum.
Har hittat en firma som säljer Danfoss servicetermostat 3 för skåp m aut avfrostning till mkt bra pris. Tackar alla som engagerat sig så länga . jag återrapporterar nät den är utbytt. Kör tills vidare på tvångsstyrning och timer på nätsladden 30 min på - 30 min av vilket verkar hålla skåpet på mellan 3-5 grader
over and out

http://www.reservex.se/artiklar.asp?id=7580
Skriv svar