Ska försöka få dit en fläkt och en kylfläns på bryggan då. Förmodligen drar jag kablar så att chassiet kan nyttjas som fläns.
Med tanke på den extra kylningen som blir borde det inte vara några problem att ta ≈ 100 mA till en fläkt från 7812 regulatorn som finns.
Det händer att jag kör maxbelastning (5A) någon timme ibland, då för att ladda batterier. Konstruktören säger 8 timmar kontinuerligt vid maxbelastning. http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPD ... manual.pdf Detta är ett 3 A agg men konstruktionen verkar vara närmast identisk.
Jag borde nog skaffa ett switchat aggregat istället. Har ett billigt som lämnar 10 - 15 V 20 A. Det verkar dock vara svårt att hitta sådana som går lågt, (ner till 3 V iaf) till vettiga priser. (vill kunna ladda en lithiumcell från det)
Säkring i labbaggregat brinner vid start
Re: Säkring i labbaggregat brinner vid start
Om du har kört den som batteriladdare med 5A utström under 1 timme så är det nog skälet till att likriktardioden gått sönder eftersom likriktardioderna i originalutförande varit underdimensionerade.
Om du läser databladet i länken nedan så står det:
Single phase, half wave, 60Hz, resistive or inductive load.
For capacitive load, derate current by 20%.
Dvs 1N5402 klarar bara 0.8*3=2.4A vid kapacitiv belastning såsom vid ett nätaggregat med glättningskondensatorer. Eftersom det är en helvågsbrygga där varje diod bara leder halva tiden blir maxströmmen dubbelt så stor d v s 2*2.4=4.8A!!
Som du ser är likriktardioderna för klent dimensionerade från fabrik.
http://www.diodes.com/datasheets/ds28007.pdf
Om du läser databladet i länken nedan så står det:
Single phase, half wave, 60Hz, resistive or inductive load.
For capacitive load, derate current by 20%.
Dvs 1N5402 klarar bara 0.8*3=2.4A vid kapacitiv belastning såsom vid ett nätaggregat med glättningskondensatorer. Eftersom det är en helvågsbrygga där varje diod bara leder halva tiden blir maxströmmen dubbelt så stor d v s 2*2.4=4.8A!!
Som du ser är likriktardioderna för klent dimensionerade från fabrik.
http://www.diodes.com/datasheets/ds28007.pdf
Mycket bra förklaring till varför det inte höll. Tråkigt att aggregatet inte lever upp till sina specar! Dioderna verkar ju däremot ha klarat av mer än de ska under en ganska lång tid 
Just nu är aggregatet ihopsatt och funkar fint, jag är dock lite lugnare med belastningen

Just nu är aggregatet ihopsatt och funkar fint, jag är dock lite lugnare med belastningen

Nu kanske jag missförstod dina tidigare mätningar angående effektutvecklingen i likriktarbryggan, men spänningsfall på nästan 6V stämmer nog inte. Normalt har man inte mer än runt 0.7V fall per diod och två leder hela tiden så runt 1.4V eller så, det ger ju betydligt lägre effektutveckling än 6V. Dessutom är 35W väldigt mycket, den hade någon brunnit upp för länge sen om det stämde.
>Normalt har man inte mer än runt 0.7V fall per diod...
fast det kan du nog inte räkna med om du inte mätt upp det. Vid höga strömmar kan det ofta gå upp till över en volt, om det inte är en schottkydiod.
fast det kan du nog inte räkna med om du inte mätt upp det. Vid höga strömmar kan det ofta gå upp till över en volt, om det inte är en schottkydiod.
Jo visst kan det vara så högt, det vara bara ett "typiskt" exempel om än lite lågt angivet. Men poängen var att nästan 6V är väldigt högt spänningsfall.