Combi Mill ala tecno >Uppdatering 2019<

Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Combi Mill ala tecno

Inlägg av tecno »

Ingen risk att du var för snål Mats, det är inte 'bara' att bygga om den saken är klar så leta efter nåt som fungerar.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Styrningen på den skulle ju vara ok men nätagget var kört.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det var säljarens 'påstående' eller hur. Då kan man ju undra varför de inte gjort iordning maskinen.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag köpte ju min med trasigt styrsystem och det innefattar ju även motorerna (om det nu är nåt strul med dessa) så där står jag med tillsynes fungerande metallklump (fattas nu bara att det är nåt mekaniskt strul också).
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

tecno skrev:Har stött på patrull med enkoder splittern

Bild

encoderisolator.jpg
Får inte ut fullt sving på utgången, inkommande dvs. taget från Kanalog's inkommande enkoder plint är OK då Kanalog räknar pulserna så fint.
Kablaget är ca 1.5m från VSD:na till denna splitter och från Kanalog till splittern ca .5m

5V matas från en VSD till alla 12 HCPL2630 (VDS 5V ut = 400mA // HCPL max 16mA/kanal x 12) så det bör ju fungera.

Några idér vad som kan ställa till detta med för låg utspänning från ovanstående koppling?

Ja det var väl då självaste fan, inget vill fungera som det ska så nu åkte oskilloskopet fram för att kolla på nivåerna in och ut och se på fasen fortfarande för lågt! (lita inte på universal instrument)

Original 2K2 byttes till 470R och svinget är inte närmare 5V som på ingången (från Enkoders / Kanalog)

Vad gör man nu då för att få detta att fungera?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Dåligt insatt i dina pinaler men: ett buffert steg per kanal borde kunna ge önskad nivå.

EDIT:
De där HCPL2630 har ingen schmitt trigger men är väl inverterande?
Frågan är då om insignalen blir noll?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Visst inverterar den och har tyvärr inte schmitt trigger.

Trodde nog att tillverkaren/konstruktören av VSD hade bättre koll så jag gjorde min splitter utan att labba som man nu får bita i gräset för.
Bara att hoppas att det är 'bara' detta som strular så att det inte är nåt annat vaj på gamla servomotorerna.

För ordningens skulle skulle man kanske haka på en schmitt trigger och få ordning på signal nivåerna.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad är anledningen till att du måste splitta encodersignalen?
Man tycker det skulle räcka att skicka den till VSD´n?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kanalog kortet ska ha enkoder in därav splittern som ska vara galvaniskt avskild.

Hittade en 74HCT14 i gömmorna så jag kan laborera med en axel, får sedan göra ett 'piggy-pack' kort för något helt nytt kort gör jag inte i nuläget.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ok, du kör alltså +-10V från Kanalog till VSD? Och Kanalog sköter positonsåterkopplingen?
Encodersignalen till VSD är bara till för hastighetsåterkopplingen?
Är det korrekt uppfattat?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Så bör det vara ja. Det jag inte har klurat ut i vilket läga jag ska ställa in VSD med det ser ju ut som om den ska vara satt i Velocity när man sedan styr den via ±10V
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

tecno skrev:Att sedan försöka få till nåt på POSITION inställningarna är bara att glömma på båda axlarna
Bara gissningar, men POSITION kanske ska hanteras av Kanalog och inte VSD?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Två steg i detta goe säter.

1. att grundinställa VSD
2. sedan låta Kflop/Kanalog styra

Grundinställning steg 1 = Torque
Grundinställning steg 2 = Postion

Klart = spara ner värdena i drivern och ställ om hur den ska styras dvs. analogt

Nu 'bör' allt fungera efter att man har justerat in allt i Kanalog för att sedan låta Mach3 börja jobba.
H.O

Inlägg av H.O »

Bengt,
Det bästa är nog att fråga Tom på Dynomtion vad han anser är bäst sett från KFlop/KAnalog men jag tror att du ska ha VSD-E i torque mode, dvs den analoga signalen från KFlp/Kanalog styr motorns moment. Encodern återkopplar sedan till KFlop, återkoppling till VSD-E behövs inte, och du behöver således inte göra något med inställningarna för positions-loopen i VSD-E eftersom den då inte sluts i VSD-E.

Vad jag kan se finns det alltså ingen anledning att göra det du kallar för steg 2 eftersom positionsloopen (oavsett om du kör VSD-E i torque- eller velocity mode) inte sluts i VSD-E utan i KFlop.

Precis som säter skriver ska du alltså inte köra VSD-E i Position mode utan antingen velocity eller torque mode - jag gissar på det senare.

Om Tom rekomenderar velocity mode måste du ha återkoppling till VSD-E, antingen via enkodern (då splittad/isolerad tydligen) eller, och bättre, via tacho vilket jag antar att dina motorer har.

Sen varför din splitter inte funkar är ju intressant, kan du inte skissa ihop ett "komplett" schema på hur det är kopplat, där man ser enocdern, splittern och dess optokopplare, ingången på VSD-E och ingågnen på KFlop? Har du rätt nivåer in på KFlop men inte in till VSD-E? Får du rätt nivåer om du mäter utan att signalen är ansluten till VSD-E?

/Henrik.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Att Kflop skulle ge +-10v ut till drivarna var väl för att du hade tänkt att använda de gamla orginal drivarna? När du nu har nya fina VSD med massa möjligheter skulle du ju eventuellt kunna låta VSD ta encoder-signalen och sedan ställa in Kflop till step/dir output?
Jag vet inte vilka fördelar/nackdelar det kan ge, bara en liten tankeväckare så att du inte kört fast i en tankebana som startades när förutsättningarna var annorlunda...
Skriv svar