Koppla in stegmotordrivare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
labmaster

Re: Koppla in stegmotordrivare

Inlägg av labmaster »

Hej Rayman!

Det man kan fundera på är om du hade hamnat i samma situation som du är nu om du valt att följa de råd du fick i denna tråd http://elektronikforumet.com/forum/view ... 18&start=0.

Här är några citat:
En annan sak som kan vara bra att tänka på är att inte vara snål när man köper stegmotordrivare. Jag tror du får ut mera av din maskin om du väljer CW230 istället för det röda kontrollerkortet.
Det går att driva JB:s 3Nm motorer med 24 volt men väljer du 36 volt blir det bättre. Maximal spänning begränsas i normalfallet av drivmodulen.
Köp i Sverige så slipper du bekymmer om det går sönder
Slutligen:
Rayman skrev:jag håller på att bygga ett skärbord men lite kass på elektronik-delen.
Min slutsats är att med den grundkunskap som du har när det gäller denna typ av utrustning så skulle du ha följt råden och handlat stegmotorer och drivare i Sverige och då främst hos JB som har mycket bra service och kort leveranstid. Han hade dessutom kunnat hjälpt dig att välja med utgångspunkt i ditt behov.

Nu sitter du med stegmotorer och drivare som du inte är nöjd med. Så kan det gå om man inte lyssnar på den klokskap som finns tillgänglig i detta forum.

Du har nu två möjligheter:
1) Acceptera de begränsningar som du dragit på dig genom dumdristiga affärer på ebay
2) Stoppa det du köpt i en låda och därefter kontakta JB för att få hjälp att välja det som passar i hans sortiment

Naturligtvis kan det finnas ytterligare vägar att välja men det är dessa jag kommer på just nu.

Generellt sett kan ditt misstag ses i ett positivt perspektiv och det är att andra som har samma grundkunskaper att stå på som du ser att det kan gå snett om man inte har rätt kunskap när man handlar cnc-utrustning på ebay i tron att det blir billigt.

Det är dock inte helt bortkastat för dig Rayman. Du har ju så att säga blivit en erfarenhet rikare. Stäng nu webläsarens sidor där du kopplat upp dig till ebay och öppna http://www.brundin.biz/. Det är det klokaste du kan göra i din sits.
boris

Inlägg av boris »

Val av matningspänningen:

På geckodrive.com står det så här:
If your motor has 2mH of inductance, the equation would look as follows.
32 * (√2) = 45.12V

Om du vill driva samma motor med 11.3Nm blir formeln så här:
32 * (√22) = 150V matningspänningen.

Jag skulle själv välja en motor med låg induktans, ett exempel är motorn 85BYGH450B-008 (2.5mH) .
Matningspänningen är då 32 * (√2.5) = 50.59V.

Om du bara vill ha motorer med hög induktans och många Nm måste du först hitta
en drivare och ett nätaggregat på runt 150V.

32 * (√induktans) = matningspänning.
Rayman

Inlägg av Rayman »

labmaster: STFU!

motorerna jag har är nästan som de 3nm som JB har men mina drivmoduler är bättre som klarar högre drivspäning och högre ström ut till motorerna. ändå kostade mitt paket ca ½. så hur hade det gått om jag köpt de av JB? sämre uppenbarligen.

boris:
ok men om man kollar på effektkurvan för den motorn går den bara till 3800pps. troligen har dom inte kört motorerna snabbare. med halvsteg blir det bara 570 RPM? när jag kopplade loss motorn från X igår och körde den fritt utan minsta belastning så kom jag upp i 10 000 mm/min men den va inte alltid medgörlig då. 7000 gick den bra på. med 5mm skruvar och halvsteg blir det 700 RPM. är det helt enkelt så att stegmotorer inte är gjorda för högre rpm än så?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#så hur hade det gått om jag köpt de av JB? sämre uppenbarligen.#

Bättre skulle jag tro.
JB's motorer har 8st anslutningtrådar, och kan kopplas serie/parallell efter behag.
Dina motorer har, om jag fattat databladet rätt, 4st anslutningstrådar, och kan ej parallellkopplas.
Som Boris skriver, är parallelkoppling bäst om vill uppnå höga varvtal.

Det bästa är nog att kasta motorerna och köpa nya.
boris

Inlägg av boris »

Det går att köra stegmotorer med högre RPM. Här är än video på YouTube:

Jag gjorde också ett test där jag ungefär fick 2 800 RPM eller, om man så vill, 14 000 mm/min som jag
konfigurerat EMC2 till att köra. Detta med 5 mm stigning och gecko g540 som drivare.

Jag minns inte vilka motorer jag använde i testet. Dock har mina motorer alltid lägre
induktans än 3.5 mH.

Det räcker inte med att motorerna kan uppnå höga RPM, man bör också ha en stabil samt rak fräs och bra
val av axelkopplingar så att maskinen inte vibrerar så mycket och dessutom är materialvalet viktigt.
Rayman

Inlägg av Rayman »

för halva priset? jo. jag har ju tillräckligt bra hastighet för när jag skär. det är rapid speed jag vill åtgärda.
Skriv svar