Som Ola skriver.
PUL är steg-ingångnen, DIR är riktning och ENBL är Enable. Varje ingång "ser ut" som en lysdiod där både anod och katod är tillgängliga. Antingen kopplar man PUL+ (etc) till +5V och PUL- till utgången på break-out-kortet (aktivt låg) eller PUL+ till utgången och PUL- till GND (aktivt hög).
har installerat mach3 och håller på att konfigurera men har problem med motorerna.
Förut när jag testkörde motorn jag har inkopplad så funkade det bra på lägre hastigheter. ökade jag så började motorn gå lite hackigt. den betedde sig lite som smuts i ett kullager.
Testade igen senare och motorerna gick mycket dåligt då. Höll bara några % av hastigheten den skulle och hackade som fan. Testade att byta drivmodul, motor, olika microstepping på drivmodulerna osv. I programmet kör jag 80 steps/mm med 400 pulse/rev (5mm delning på kulskruvarna) och ca 200 i både velocity och acceleration. 0 i både step och dir pulse.
Det enda jag la märke till va att jag fick spikar när jag körde drivertest. de kunde landa på runt 60-70. Fick kanske 1 ibland 2 varje gång som grafen uppdaterades, vilket den gjorde var 3e sekund typ. Signalen mellan spikarna va dock ren.
Det låter som att du har nånting som "stör" timingen för Mach3. Quicktime är en notorisk orsak men det kan även vara nått annat, stäng av allt som ligger i autostart etc.
Jag har nu avinstallerat ALLT utom programmet för grafikkortet (inbyggt s3. ITX kort så några alternativ finns inte) och java runtime o lite microsoft program som .net, MSXML, c++ o såklart mach3. autostart i msconfig är ren o fin från skit. inga okända processer igång, utan bara sånt som är till någon av programmen jag hittade under lägg till/ta bort program. installerade en till motor på plinten för Z axeln eftersom jag inte använt den innan. jag tänkte då om jag råkat förstöra ngt på de 2 jag använt hittils. samma skit. dom går som 2 pottor med skit. Jag har drivmodulerna inställda på 400 steg/varv och under motor tuning satte jag båda axlarnas motorer till 80 steps per mm. båda 4000 mm/min i velocity och 500 i acceleration. inget hände... Lekte med step pulse och dir pulse. Dir gjorde ingen skillnad med step gjorde. kör jag på 3 så går motorn bra. lägre går den hackigt o högre så låser den sig lite då o då. fast motorn verkar inte få 100% rent ändå. man hör ibland ett litet surr diskret från motorn, som när den gick illa innan. fast det är bara den ena motorn (den nyinstallerade). den andra motorn går bra med 3 på step pulse, men den låser sig väldigt ofta. nästan varje varv. testade o byta pin-out mellan portarna utan resultat och även drivmodul.
Software Requirements
Keeping with our home hobbyist roots, the minimum software requirements to run Mach are very reasonable. Below are the specifications for running Mach3 stably.
Mach3 Minimum Requirements:
Desktop (using the parallel port)
◦32-bit version of Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, or Windows 7 Operating System (64-bit will not work)
◦1Ghz CPU
◦512MB RAM
◦Non-integrated Video Card with 32MB RAM
◦Basic Computer Skills (ability to copy/rename files, browse directories, etc)
mm det gör den. förutom det med inbyggt grafikkort...
jag märkte det att båda motorerna går likadant nu. den ena som stannade nästan varje varv höll jag i handen när jag körde den. den andra låg på min musmatta. men när jag tog o la ner den på musmattan så gick båda motorerna likadant. fortfarande så att de låser sig då o då när man joggar dom med piltangenterna, men programmet fortsätter räkna koordinaterna. jag kan jogga ibland flera hundra millimeter på koordinaterna (inte för att jag vet om de stämmer mot motorerna då...).
Mmmm problemet i det här fallet är sannolikt den inbyggda grafiken. Det finns en anledning till att Mach3's systemkrav säger Non-integrated video card - det kan fungera men det kan lika gärna strula.
Det här kortet delar minnet mellan CPU'n och den inbyggda grafik-processorn. Om jag har förstått det hela rätt betyder det att CPU'n tillfälligt stänger ner när GPU'n (inbyggd i northbridge) behöver access till minnet. Det är detta som gör att det uppstår ett kraftigt jitter i interrupt-frekvensen som Mach3's driver genererar. Det är från denna interrupt-frekvens (25, 35, 45kHz etc) som de utgående pulserna genereras. Jitter på interrupt-frekvensen = jitter på utågende pulståg.