Hittade det här intressanta bygget om man vill
mäta upp bruset med ett oscilloskop.
Det borde gå att hitta alla komponenter eller liknande.
Den dubbla JFET:en är kanske det svåraste att hitta?
http://www.audioxpress.com/magsdirx/ax/ ... in2764.pdf
Byggtips: En lågbrusig förstärkare att mäta brus med
Re: Byggtips: En lågbrusig förstärkare att mäta brus med
Jag gjorde ett test för ett tag sedan med bara en bra opamp, tror det var just AD797 som används i artikeln också, med fast 60dB gain. På enklaste sätt med en ingångskonding, två motstånd. Det fungerade bra, dvs bruset var på ungefär samma nivå som i artikeln, runt 1nV/sqrtHz.
A-viktning hade jag då inte i förstärkaren men kunde göra det i spektrumanalysatorn. Ett problem som också hanteras i artikeln, är 50Hz. Man måste antingen ta hänsyn till det i beräkningarna på något sätt eller använda batteridrift och väldigt bra skärmning, både av förstärkaren och det man mäter på. Annars läcker 50Hz in överallt.
A-viktning hade jag då inte i förstärkaren men kunde göra det i spektrumanalysatorn. Ett problem som också hanteras i artikeln, är 50Hz. Man måste antingen ta hänsyn till det i beräkningarna på något sätt eller använda batteridrift och väldigt bra skärmning, både av förstärkaren och det man mäter på. Annars läcker 50Hz in överallt.
Kanske om man tar med prylarna ut på en fjälltopp
så kommer man ifrån 50Hz?
så kommer man ifrån 50Hz?
Typ, fjälltopp och batteridrift och ordentligt med skärm.
Det är väl mest ett problem om man tar typ RMS-värde, om 99.9% av detta är 50Hz. Fast å andra sidan ska ju det man mäter också klara att leva i 50Hz miljö. Så det beror på vad man är ute efter. Är det bredbandigt brus man är ute efter så kan man ju högpassfiltrera från typ 200Hz också.
Det är väl mest ett problem om man tar typ RMS-värde, om 99.9% av detta är 50Hz. Fast å andra sidan ska ju det man mäter också klara att leva i 50Hz miljö. Så det beror på vad man är ute efter. Är det bredbandigt brus man är ute efter så kan man ju högpassfiltrera från typ 200Hz också.