Radiostyrning nära vatten.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Radiostyrning nära vatten.

Inlägg av PeterH »

Är nog typ nylonrep... fastna stålvajjer sliter väl lätt av armen :humm: Nylonlina är väl ingen fest heller, men fick jag välja...
svanted

Inlägg av svanted »

man ska väl bara hålla i handtaget och inte linda snöret runt armen... :oops:
men visst, finns det ngn säkerhetsanordning? typ dödmansgrepp, eller "snubbelmansgrepp".....
vinchen kan ju få spatt av en mobiltelefon i närheten och åkaren lamlar och trasslar in sig.... :(
men det kanske hör till, livet består ju av farligheter....
Axel Öberg

Inlägg av Axel Öberg »

Antennen på sändaren är det nog rätt längd på, är en rätt dyr industri- sändare/mottagare från början.
Men frågan är om det skulle bli bättre täckning om man bytte till helvågs eller halvvågs antenn på sändaren?

Linnan är plastad nylonlina så nån signal genom den är inte möjligt =)

På handtaget sitter det ett dödmansgrepp liknande sådant som sitter på självgående gräsklippare, du måste hålla ner en grej för att handtaget ska sända. Sedan finns det ett nödstopp vid vinchen med om något skulle krångla.
Se video för mer info om handaget
svanted

Inlägg av svanted »

400mHz med vanliga antenner är ganska känsliga för polariteten, till mikrofoner har man därför ofta två mottagare(diversity) där det inte får fallera....
med ena antennen horisontellt och den andra vertikalt med intelligent omkoppling av utsignalerna.
kan det vara nåt.

med längre antenn får man längre räckvidd men inte bättre täckning, fading får man iaf, som beror på reflektioner i miljön
där två signaler blir 90 grader fasförskjutna vid mottagaren som därför släcker ut varandra.

har man då två mottagare med ett specifikt avstånd mellan, så finns det signal vid den andra!

helixantenner är en annan idé
de är okänsliga för polariteten.
Senast redigerad av svanted 19 juli 2011, 09:50:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Axel Öberg: att antennen har rätt längd från början betyder inte att den är placerat så att den ger bra signalstyrka! Jag hade gjort en helical antenn, den är just till att fungera lite i alla riktningar och ta minimalt med plats.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Tyvärr... :( det är inte roligt att skriva dessa rader men...
Att ha antennen ända nere vid vattenytan funkar inte. Oavsett vilken antenntyp man använder. Dämpningen på signalen blir för stor och närheten till vattnet påverkar både antennens resonansfrekvens och impedans. Den höga frekvensen som används är också en nackdel samtidigt som den låga effekten spelar stor roll.
Problemet är känt redan på "torra land", som nämndes angående diversitymottagning vid trådlösa mikrofoner.
Sonar

Inlägg av Sonar »

Faktum är ju att en h-vetes massa folk kör radiostyrda båtar runt om i världen, bl.a jag själv :)
Normalt sett finns båten, med antennsprötets nedre del placerat ca. 10cm från vattenytan och den övre delen kanske runt 50 cm ovan vattenytan.
Sändaren hålls kanske på 130cm höjd och antennen drygt 100 cm till, på land.
I detta läge sänder man felfritt på åtminstone 3-400m med 27MHz, även med 35/40MHz radiostyrningar.

Jag hade i ditt fall använt en billig 2-kanals 27MHz PPM (PulsePositionModulation) bil/båt radiostyrning (2-3 kanaler) och gjort en trådantenn som jag stoppat inne i linan från handtaget, sedan placerat mottagaren på en stolpe 5-10 meter ovan marken, klart!
Om linan ligger i vattnet så behöver man bara lyfta upp handtaget en bit för att få radiokontakt, då vinschen drar så sträcks ju linan och hålls ovanför vattnet per automatik :D

Vill du ha en "säkrare" länk kan du sätta in en "failsafe-enhet" på "gasen" som drar av (eller annat valfritt) om signalen skulle försvinna.
Det finns åxå digitalt kodade (PCM) sändare/mottagare som anses vara säkrast i dessa sammanhang, men är lite dyrare.

Kan bara nämna att "min" sjö är ca. 5-600 meter lång och jag har ALDRIG fått en störning med NÅGON av båtarna, sjöflygplanen, helisarna när jag kört på sjön, (start/landning med flyg-heli).
Snabbaste båten är 1,2meter lång och gör runt 40knop, jag lovar att även en liten störning inte skulle gå obemärkt förbi :mrgreen:

edit: PCM systemens egenskaper KAN ev. "maskera" korta störningar så att dessa inte påverkar det du "styr" lika mycket.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Sonars beskrivning av den miljö han har är mycket bra. Den visar rent erfarenhetsmässigt en applikation som fungerar bra. Han skriver dock inget om radionapplikationens kommunikation. Det vill säga om båten även sänder eller om det bara är en mottagare i den. Det framgår heller inte något om hur stark sändareffekt det är i handenheten. Dessutom är våglängden i hans applikation betydligt längre än den som TS använder i sin applikation. På 27 MHz är våglängden 11 meter och för 40 MHz är den cirka 7 meter och det är en väsentlig skillnad mot 434 MHz som är cirka 70 cm.

SM7CZR har beskrivit problematiken på ett mycket bra sätt. Med tanke på att han hör till den gamla stammens radioamatörer så kan vi utgå från att han har såväl god baskunskap som praktisk erfarenhet av radiokommunikation.
Sonar

Inlägg av Sonar »

Jag är nog helt säker på att SM7CZR har rätt i sak, nära vattenyta/låg effekt/"hög" frekvens.
Det jag föreslår eller visar på, är att med liite bändande av förutsättningarna så GÅR det att lösa på ett väl fungerande sätt.

Nämligen:
1. Höja antennen liite liite grann ovanför vattenytan, typ 30-50cm
2. Bra med effekt (vet ej vad radiostyrningarna har för effekt men upp till 1km i luften/LOS fixar dom)
3. Bättre vinkel mellan vattnet och de båda antennerna
4. lägre frekvens, 27MHz istf. 434MHz

I mina RC-prylar så är sändaren (handenheten) endast just sändare, och båten/bilen/flyg är endast mottagare, dock ej helin då den har en separat telemetrisändare på 868MHz som sänder tillbaka data och i vissa fall en kamerasändare på 2,4GHz, men dessa ger ofta störningar p.g.a låg effekt och hög frekvens.

Sänder man runt en km i luften så borde det vara runt 100-200mW effekt tycker jag, rent spontant alltså, men men, då gissar jag :humm:
Axel Öberg

Inlägg av Axel Öberg »

Tack för alla svar hittils =)

Sonar: Din ide med 27 MHz och sändar-antennen på linan har jag oxå varit inne på. Frågan är om inte för mycket av radiovågorna reflekteras ner i vattnet och stör ut resten av signalen när man har antennen nästan horisontalt?

Icecap: En helical antenn skulle bli 22cm i diameter om jag räknat rätt, vilket är lite dryg storlek, men om det funkar så kanske man får stå ut med det.

SM7CZR: Om du läser första trådinlägget så ser du att jag tänkt byta sändare/mottagare till en lägre frekvens pga att höga frekvenser är känsligare mot reflekterande ytor. Detta hade jag ingen koll på när vi började bygga så därför tänkte vi inte på det när vi skaffade den sändaren/mottagaren vi har nu. Se slutet av mitt svar till Sonar och svara gärna på den frågan =)
Sonar

Inlägg av Sonar »

Jag är ganska säker på att det går att lösa sändarantennen smidigt, vi har på t.e.x på jobbet tagit fram en antenn för 868MHz som vi kallar "loop hylix" och som är en hybridantenn av helix typ, denna är gjord av en tråd (ca. 80mm) och bara ca. 15mm i diameter ;)
Så att konstruera en hyfsad "rikt"-antenn enl. denna typ för diitt ändamål borde inte vara ett stort problem.
(jo, mitt jobb är att konstruera exakt sådana här lösningar, men i ett helt annat syfte ;))

Ponera att man lindar en sådan antenn (som ICECAP är inne på) runt ett plaströr som precis passar utanpå draglinan, utanpå detta lägger man krympslang eller liknande, å vips har du en antenn som automagiskt pekar rakt mot mottagaren, man behöver bara lyfta den en liten liten bit ovanför vattenytan för att det skall funka, typ :mrgreen:

En sak slog mig just, en antennlösning som fungerar på helisarna är att man låter en bit av mottagarantennen (en tråd på ca. 1m, varierar) hänga fritt (ca. 30-40cm) ned från helin, orsaken är att metall och kolfiber som helin är byggd utav, stör mottagningen annars.
Min tanke var då att du drar antenntråden inne i dragrepet ca. 60-80cm och låter de sista 20-30cm av antenntråden "hänga" ut fritt, då erhåller du betydligt bättre "strålning" vinkelrätt mot mottagaren (funkar finfint på helisar iaf.), detta bör inte vara till stort problem ur användarsynpunkt för handtag mm... :humm:
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det är förmodligen inte antennen som är ett problem. Antagligen är det för lite sändareffekt som enligt bestämmelserna får vara max 15 mW utstrålad effekt (e.r.p) enligt PTS undantagsföreskrifter. Detta går att verifiera genom att man flyttar sändaren närmare mottagaren med bibehållen höjd över vattnet.

Eftersom man inte får använda högre effekt på 434 MHz måste det till en annan radio ifall lösningen är att öka effekten.

För att slippa stora antenner kan det kanske vara lämpligt att köpa en radio som ligger i spannet 439,6875–439,9875 MHz som är upplåtet till radiosändare för radiostyrning och telemetri. Där är får man använda max 500 mW e.r.p. enligt gällande föreskrifter. Radion måste naturligtvis vara CE-märkt och typgodkänd för att användas i Sverige.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

27 MHz skulle eventuellt kunna fungera med en bra (praktisk) antennlösning.
Påverkan från vattnet finns naturligtvis fortfarande men tack vare att högre effekt kan användas blir det lite kompenserat.
Antennens polarisation är troligen inte så viktig i detta läge.
Jag har aldrig gjort en helixantenn så jag vet inte hur klumpig den skulle bli i 27 MHz-utförande.
Dessutom krävs mätinstrument för att hitta resonansen. Vilka resurser har ni?

Jag önskar er lycka till med experimenten, hoppas att ni fixar det till slut!
Skriv svar