Längdmätning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
labmaster

Re: Längdmätning

Inlägg av labmaster »

Ja det är ju en himla bra fråga!!

Det framgår inte vad det är för verksamhet men å andra sidan blev det inga protester när AndLi skrev "backning av stocken hade ändå resulterat i ett uppräknat värde". Observera att det inte är ordagrant citat, jag kunde inte låta bli att rätta andLi:s felstavning på ändå.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

labmaster: det stycket beskrev mina egna erfarenheter, då handlade det om stockar, eller massaved...

Jag har för mig att den givare som satt på det aggregatet bestog av typ två cykelkugghjul och två induktiva givare på taggarna på baksidan.
Men då lär det varit svår att få ut den 90 gradiga förskjutningen av pulser som man fick ut, så givarna gick nog på någon annan del av hjulet.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det är ok AndLi, jag ifrågasätter inte att du skrev stocken. Konstaterade bara att TS inte protesterade när du skrev det så jag drog slutsaten att det kanske är ett sågverk där mätningen skall ske men det kan lika gärna vara i något annat sammanhang.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Å andra sidan spelar det väl ingen roll. Det handlar om längdmätning av virke, vilket väl kan vara t.ex. en såg. Eller något annat. Så min kommentar var väl lite fånig.
God natt, sov gott :) (Det är vad jag tänker göra nu).
labmaster

Inlägg av labmaster »

Nej den var inte fånig. Den var kul :D.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det är ju det om du vet hur virkesbitarna ser ut
tex om de har en viss form säg 10x10 cm så
kan du ju mäta längden genom att väga bitarna.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Men då behäver man väl en fuktmätare + våg?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

tjoolahopp: det finns nog färdiga sådana att köpa, de lär dock kosta lite.

Med upplösning menas: cm, mm, km eller vad? Vilken är den minsta längd som ska kunde mätas helt enkelt.
Med noggrannhet skriver du 5 mm och det är ju också ett värde - men över hur lång sträcka? Nu har detta värde nästan uteslutande med sensorn att göra, hur väl den följer ytan utan att slira osv.

Faktisk är själva sensorn det knepigaste av det hela, resten kan "enkelt" ordnas men är det professionellt som du behöver det hela blir det andra krav o priser, det är inte många här som vill lägga ner deras tid för att "ditt" firma ska spara pengar en del pengar.

Men har du en liten hobbyverksamhet som kunde behöva en sådan grej finns det nog en hel del hjälp att få...

Länken till skogsforumet kräver att man loggar in, något du kan vara ganska säker på inte sker. Alltså är det en "död" länk.
tjoolahopp

Inlägg av tjoolahopp »

Det är bara på hobby basis detta och ingen firma, det är till ett kvistnings aggregat som jag har inför skaffat som jag tänker dra efter en fyrhjuling.
Och det är inte till något sågverk heller utan det är för att köra uti skogen med det..
Jag behöver dock ingen fukt testning heller..
Bara en längdmätning tycker detta skulle vara en kul hobbie grej
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Sen så finns även lite low-tech men å andra sidan väldigt driftsäkra lösningar:

Bild
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

sodjan: Men hur kul e det? :)
mathjul.png
Jag roade mig med att slänga ihop ett mäthjul (tror dock taggarna är för glesa..), de två gröna ringarna ska föreställa två induktiva givare.
(I mitt exempel sitter de på varsin sida hjulet, man kan såklart montera dem på samma sida, det viktiga är att de påverkas olika)
Med utsignalen från dessa två, om jag tänkt rätt, bör det vara möjligt att få ut riktning och längd.

Du behöver då, som Icecap var inne på, mer logik mellan givare och det kort du hade som förslag.
Men om det är för ett kvistningsaggregat lär det köras fast och backas och ha sig en hel del...

(Det var för övrigt precis ett sånthär mäthjul som gav mig den praktiska insikten av vad man inte kan göra med en BasicStamp2, (den hinner inte se alla pulser...))
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, då är det hela satt i kontext och då kan det bli kul.

Steg:
1: Mäthjul! Utan ett väl fungerande sådan kan det hela kvitta. Antal pulser ska motsvara lägsta upplösningen som önskas, alltså får man räkna lite på diameter, pulser osv. Innan detta är klart och fungerar kan resten vara ganska likgiltigt, allt beror nämligen på detta.

2: Elektroniken. Den kan göras på ett flertal sätt, ska det vara färdiga moduler lär det dock kosta det bruna ur ändan. Ett enkelt sätt är att låta en mikroprocessor (µC) sköta räknebiten och visa det på ett lämpligt display, kostnaden i materiel lär hamna på några 100-lappar. Vissa µC har inbyggd räknare som direkt kan kopplas till en givare med förskjuten fas (t.ex. Renesas) vilket gör det hela enkelt men det kan lösas på många andra sätt också.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Bra då vet vi att det är en hobbyverksamhet men det är väl din skog så du får trotts allt in lite pengar. Om du bor i närheten av mig kan jag hjälpa dig och som belöning får jag fylla min vedbod :-).

Nåväl, en kvistmaskin har väl någon form av frammmatning av stocken så det du kan göra är att sätta en sensor på axeln där frammatningen sitter. Till denna sensor sätter man en mikrokontroller som räknar om pulser till sträcka.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Att sätta givare på frammatningen kommer inte bli bra, dessa hjul får nu och då för sig att slira då man kör emot en kraftigare grenar med kvistknivarna. Ett passivt hjul som bara mäter ger oftast ett bättre resultat, detta måste monteras på någon typ av fjädrande arm så att det kan följa stocken.
tjoolahopp

Inlägg av tjoolahopp »

Jag äger ingen egen skog alls överhuvudtaget. Andli är inne på rätt spår att ha ett fjädrande mäthjul som går mot stocken är det bästa...
Och för Labmasters info så bor jag i Faluområdet..
Skriv svar