Längdmätning
-
Längdmätning
Skulle detta kit räcka till att bygga ett längdmätnings system för virke med upp kopplat till ett mäthjul inkluderat en pulsgivare..http://www.electrokit.se/images/10100129.jpg...
Re: Längdmätning
Det är alltså http://www.electrokit.se/byggsatser-sty ... r_10100129 som menas?
Ger ditt mäthjul en puls mer mm/cm/dm så ser jag inga problem, ger det en puls per 1/8 mm blir det jobbigt att dela alla värden med 8 i huvudet. (Och maxlängden blir inte så lång..)
Vad ger mäthjulet ut? Den vi hade på vår maskin gav ut två förskjutna pulser, så man även kunde räkna ut riktning, det hade detta kort INTE klarat, utan man hade fått nöja sig med att räkna en av signalerna (backning av stocken hade endå resulterat i ett uppräknat värde)
Ger ditt mäthjul en puls mer mm/cm/dm så ser jag inga problem, ger det en puls per 1/8 mm blir det jobbigt att dela alla värden med 8 i huvudet. (Och maxlängden blir inte så lång..)
Vad ger mäthjulet ut? Den vi hade på vår maskin gav ut två förskjutna pulser, så man även kunde räkna ut riktning, det hade detta kort INTE klarat, utan man hade fått nöja sig med att räkna en av signalerna (backning av stocken hade endå resulterat i ett uppräknat värde)
Med en aning logik mellan givarhjulet och räknarmodulen kan den visst räkna upp och ner automatisk. Detta kräver dock att givaren har dessa förskjutna pulser.
Ingen har väll påstått att den inte kan räkna upp och ner?
Frågan var "Skulle detta kit räcka", ska du lägga på extern logik räcker inte kitet
Frågan var "Skulle detta kit räcka", ska du lägga på extern logik räcker inte kitet
-
Jag kan säga så här då att jag själv är helt nollställd när det gäller elektronik....
-
I elektronik är "kanske" ett dåligt ord!
Det finns olika typer pulsgivare. Vissa ger pulser på en utgång när den kör ena vägen och på en annan utgång när den kör andra vägen, någon ger bara pulser ut på en o samma utgång när den roterar och det finns dom med 2-fas utgång så att man kan avgöra vilken riktning den kör.
Alltså får du specificera:
* Vad du behöver (upplösning osv)
* Om den ska kunde räkna upp och ner.
* Andra viktiga krav.
Sedan är det möjligt att svara på allvar.
Det finns olika typer pulsgivare. Vissa ger pulser på en utgång när den kör ena vägen och på en annan utgång när den kör andra vägen, någon ger bara pulser ut på en o samma utgång när den roterar och det finns dom med 2-fas utgång så att man kan avgöra vilken riktning den kör.
Alltså får du specificera:
* Vad du behöver (upplösning osv)
* Om den ska kunde räkna upp och ner.
* Andra viktiga krav.
Sedan är det möjligt att svara på allvar.
Beroende på noggrannhet så skulle kanske en cykeldator fungera. Där kan du ställa in avståndet (hjulomkretsen) sedan räknar cykeldatorn upp allt eftersom pulserna kommer.
Då behöver du (ni) hjälp av någon som är duktig på att konstruera elektronik. Alternativt att du letar efter en färdig lösning.Jag kan säga så här då att jag själv är helt nollställd när det gäller elektronik....
Skall mätutrustningen sitta i normal produktionsmiljö på en såg eller var är den tänkt att sitta?
-
Den skall kunna räkna upp och ner vara i utomhus miljö skall dock byggas in i en vattentät låda...
Vet inte vad som menas med upplösning men jag gissar på mät noggranhet och då är det ner till fem millimeter som detta skall räcka till.
Angående komponenter så lyssnar jag till fullo till er med största respekt.
Samt vad som gäller kretskort inte vet jag men finns det halvfabrikat som kan nyttjas på något vis.
Och jag mottager gärna också byggbeskrivningar det jag klarar i detta fall är att löda ihop efter ritningar...
Vad gäller budget verkar allt funka också så kan jag tänja på den i såna fall för om det blir bra så är det bara kul.
Och jag tror att ni som jag förstår vad jag menar...
Vet inte vad som menas med upplösning men jag gissar på mät noggranhet och då är det ner till fem millimeter som detta skall räcka till.
Angående komponenter så lyssnar jag till fullo till er med största respekt.
Samt vad som gäller kretskort inte vet jag men finns det halvfabrikat som kan nyttjas på något vis.
Och jag mottager gärna också byggbeskrivningar det jag klarar i detta fall är att löda ihop efter ritningar...
Vad gäller budget verkar allt funka också så kan jag tänja på den i såna fall för om det blir bra så är det bara kul.
Och jag tror att ni som jag förstår vad jag menar...
-
Här har jag en länk till en kille som byggt ett mätsystem.. jag har mailat honom men dock inte fått något svar..
http://skogsforum.se/download/file.php? ... &mode=view
http://skogsforum.se/download/file.php? ... &mode=view
Tre till frågor:
1) Drivs sågen på hobbybasis eller är det affärsverksamhet det handlar om?
2) I vilken ände av landet finns sågen?
3) Skall det mätas kontinuerligt eller är det stickprov?
1) Drivs sågen på hobbybasis eller är det affärsverksamhet det handlar om?
2) I vilken ände av landet finns sågen?
3) Skall det mätas kontinuerligt eller är det stickprov?