Lära sig (elektronik 11-år)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Lära sig (elektronik 11-år)

Inlägg av jesse »

flight skrev:Vart då? :?:

Har vart på biblo nu.

lånade bla. elektronik för alla.
Undrar du om den boken jag tipsade om innan?
Skriv upp bokens titel och författarens namn och gå till bibblan igen. Fråga bibliotekarien om du kan beställa boken (fjärrlån), så kommer den efter några veckor.
Om jag förstår rätt så är spänningen som avgör hur mycket som kommer och strömmen som är elen?
Just det där med spänning och ström är viktigt att göra många experiment med (och läsa om) så att man fattar. Svårt att säga vad som är "elen".... Både ström och spänning kan man kanske kalla för "el"... men det går inte riktigt att säga så.

Tänk dig ett batteri.
Bild

Batteriet har en bestämd spänning - 9 volt. Det finns alltid 9 volt mellan de båda polerna... En spänning är alltid skillnaden i volt mellan två poler.

Om man nu sätter ett motstånd mellan + och - på batteriet på 1000 ohm = 1kΩ, så kommer det att gå en ström från ena polen till den andra , genom tråden, genom motståndet... När du använder batteriet, så kommer det att gå en ström.

Hur stor blir strömmen? Det beror både på spänningen och på motståndet.
Här kommer lite matematik:

Ohms lag säger:

I = U / R

I är strömmen, U är spänningen och R är motståndet.

Spänningen och motståndet vet vi:

U = 9 volt.
R = 1000 ohm.

Då blir strömmen

I = 9 / 1000

dvs. 0.009 ampere.

Nu skriver man inte gärna 0.009 utan säger istället 9 mA. Det är nio tusendelars ampere.

Nio milliampere är ungefär vad en lysdiod vill ha för att lysa. Så sätter du en lysdiod i serie med det motståndet så kommer den att lysa fint.

Bild
Bild
(bilderna är bara tagna från nätet så siffrorna är lite annorlunda, men principen är densamma)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Hur vet du det? Har du kollat IP-adressen, eller känner du "flight"?
flight

Inlägg av flight »

jesse skrev:
flight skrev:Vart då? :?:

Har vart på biblo nu.

lånade bla. elektronik för alla.
Undrar du om den boken jag tipsade om innan?
Skriv upp bokens titel och författarens namn och gå till bibblan igen. Fråga bibliotekarien om du kan beställa boken (fjärrlån), så kommer den efter några veckor.
Om jag förstår rätt så är spänningen som avgör hur mycket som kommer och strömmen som är elen?
Just det där med spänning och ström är viktigt att göra många experiment med (och läsa om) så att man fattar. Svårt att säga vad som är "elen".... Både ström och spänning kan man kanske kalla för "el"... men det går inte riktigt att säga så.

Tänk dig ett batteri.
Bild

Batteriet har en bestämd spänning - 9 volt. Det finns alltid 9 volt mellan de båda polerna... En spänning är alltid skillnaden i volt mellan två poler.

Om man nu sätter ett motstånd mellan + och - på batteriet på 1000 ohm = 1kΩ, så kommer det att gå en ström från ena polen till den andra , genom tråden, genom motståndet... När du använder batteriet, så kommer det att gå en ström.

Hur stor blir strömmen? Det beror både på spänningen och på motståndet.
Här kommer lite matematik:

Ohms lag säger:

I = U / R

I är strömmen, U är spänningen och R är motståndet.

Spänningen och motståndet vet vi:

U = 9 volt.
R = 1000 ohm.

Då blir strömmen

I = 9 / 1000

dvs. 0.009 ampere.

Nu skriver man inte gärna 0.009 utan säger istället 9 mA. Det är nio tusendelars ampere.

Nio milliampere är ungefär vad en lysdiod vill ha för att lysa. Så sätter du en lysdiod i serie med det motståndet så kommer den att lysa fint.

Nej jag menade den där mikroproccesorn.

Hur vet man antalet ohm?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

blueint skrev:Bevisa att det är ett troll innan ni postar fortsättningsvis i denna tråd.
Så om det inte är ett troll får vi inte hjälpa nybörjare, men om det är ett troll är det okej att mata detta- Är det rätt uppfattat?

flight: Motståndet som mäts i Ohm kan man ofta mäta sig fram till, beroende på vad det är för komponent står den sannolikt angivet i databladet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Resistansen i en mikrokontroller är beroende på vad den gör. Men man ger mikrokontrollers konstant spänning och ser till att nog ström kan levereras.

Påstå ej att en användare är ett troll utan något direkt påtagligt. Det finns faktiskt 11-åringar med mer än fotbollar innanför pannbenet. Detta är inget hinder att hjälpa nybörjare. Och meningar med dubbelnegationer är bara tillkrånglat.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Hur vet man antalet ohm?

Nu gällde nog frågan exemplet med motståndet ovan, inte en microprocessor :roll:

Antalet ohm vet du för att

a) Du har valt att köpa ett motstånd med ett visst antal ohm , och då står det på påsen.
DSCN6124.JPG
b) Du har tagit ett motstånd från en gammal radio. Då kan du läsa färgkoden och räkna ut motståndet.
Bild

c) För att vara säker på att det stämmer mäter du resistansen med en multimeter.

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
flight

Inlägg av flight »

Vad är stk500?
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

En utvecklingsplatta för AVR mikrokontroller. Tycker inte att man behöver börja med sådant från början :)
flight

Inlägg av flight »

jesse skrev:Bild
flight skrev:Är ni säkra på att den är bra?

Vill inte lägga 65% av mina besparingar på någonting uselt.
:tumner:
Vet inte, men när jag var kanske 12-13 år så fick jag något liknande , fast en mycket mindre, i födelsedagspresent. Jag blev ganska besviken, för expereimenten man skulle göra på den var ganska förutsägbara och inte så spännande.

Denna verkar ju innehålla betydligt mer kul grejer, men för 999 spänn hade jag nog funderat ett par gånger.... Men om man inte är bra på teknisk engelska (det är du nog inte än) så kan det nog vara lite svårt att läsa och förstå allt.

Jag hade nog satsat på en lödkolv istället, lite lödtenn, en elektroniktång (det finns billiga och det finns dyra, de billiga har alltid fungerat bra för mig) , lite trådar (behövs knappt köpas, finns att klippa från trasiga prylar), och lite olika motstånd, kondensatorer, dioder, transistorer... ett par spänningsregulatorer (någon nämnde LM317 ?) , några tryckknappar, några lysdioder, batteri eller "väggvårta"...

:
Kan Du berätta vad alla saker är och hur de fungerar???
:oops: :mrgreen:
flight

Inlägg av flight »

kankki skrev:En utvecklingsplatta för AVR mikrokontroller. Tycker inte att man behöver börja med sådant från början :)
Tack
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

flight skrev:
jesse skrev:Jag hade nog satsat på en lödkolv istället, lite lödtenn, en elektroniktång (det finns billiga och det finns dyra, de billiga har alltid fungerat bra för mig) , lite trådar (behövs knappt köpas, finns att klippa från trasiga prylar), och lite olika motstånd, kondensatorer, dioder, transistorer... ett par spänningsregulatorer (någon nämnde LM317 ?) , några tryckknappar, några lysdioder, batteri eller "väggvårta"...

:
Kan Du berätta vad alla saker är och hur de fungerar???
:oops: :mrgreen:
Lödkolv och lödtenn antar jag att du vet vad det är.
Elektroniktång är en liten sidavbitare (Jag antar att det är det jesse menar).
Trådar = sladdar, det hoppas jag att du vet vad det är.
Motstånd borde du veta vad de är.
Kondensatorer är en pryl som "lagrar ström" (grovt förenklat), du kan ladda upp den och sedan ta ur ström ur den, lite som ett batteri (Men ska ej användas som ett), används tex. för att "jämna ut" en ojämn spänning.
Dioder är ungefär som en sorts "backventil", ström kan endast gå i en riktning genom den, ifrån "anoden" till "katoden".
Transistorer är en sorts förstärkare, du kan tex. med en liten ström på några mA styra en mycket större ström på flera Ampere.
Spänningsregulatorer används för att tex. få ur 5V ur ett 9V-batteri (Nu är inte linjära spänningregulatorer speciellt bra för batteridrift och så men det behöver vi inte gå in på närmare för en nybörjare...), LM317 är en modell på en sådan, en annan vanlig modell är LM78xx (där "xx" innebär spänningen de ger ut, tex. 05 eller 12).
Tryckknappar antar jag att du vet vad det är, tryck på den så leder den ström, eller tvärt om beroende på modell.
Lysdioder är samma sak som dioder, men när det går ström igenom den så lyser den. Vanliga brukar klara max 20mA och lyser då ganska starkt (allt är relativt), en sorts lampa alltså.
Betteri hoppas jag att du vet vad det är.
Väggvårta är en "adapter" man stoppar i vägguttaget för att få ut tex. 12V eller så, väldigt vanliga i alla olika sorters elektronik, tex. laddaren till en mobiltelefon är en "väggvårta", hur hög spänning (volt) och max ström (Ampere) den lämnar ut läser du på den.

Finns hur mycket som helst att säga om alla dessa saker, detta var alltså bara en snabb info vad det är för någonting, vidare detaljer är sådant du kommer att lära dig allt eftersom du använder dem och lär dig elektronik.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Titta på Elektrokits hemsida, bläddra igenom sortimentet lite, så hittar du motstånd, kondensatorer mm.... Jag orkar inte förklara varenda komponent här, så du får leta på wikipedia t.ex. där det mesta finns förklarat.
labmaster

Inlägg av labmaster »

flight, jag föreslår att du börjar i liten skala. Du skall inte försöka greppa efter för mycket på en gång. Starta med att lära dig att löda på mässingspikplattan som jag skrev om tidigare. Därefter lär du dig begreppen ström och spänning genom att läsa i böcker. När du förstår spänning och ström så tar du fram de motstånd som du köpt hos Clas Ohlson och börjar studera dess egenskaper. Såväl färgmärkning som dess funktion. Speciellt viktigt är att du har en bra bok att utgå från. Be pappa köpa de böcker som Gustav180 föreslog tidigare. Där finns både faktaunderlag och övningar som gör att du når framgång.

När du lärt dig motståndets egenskaper och hur de fungerar i ett kretsschema när de är seriekopplade och parallellkopplade kan du gå vidare med nästa komponent. Antingen kondensatorn eller dioden. Själv skulle jag föredra dioden. Det är då viktigt att du lär dig diodens egenskaper så att du förstår diodkurvan och hur man tar reda på vilken ström som en diod klarar. När du lärt dig diodens egenskaper så kan du gå vidare med att lära dig hur en zenerdiod fungerar.

Inlärningsordningen i böckerna som Gustav180 föreslog kan vara annan än den jag föreslår ovan. Då följer du den som finns i böckerna.

Om du behöver veta mera om de olika verktygen som tänger och mejslar vi föreslagit i denna tråd så kan du antingen leta på nätet eller fråga pappa. Vi som finns här har inte tid att förklara alla detaljer om dessa verktyg.

Lycka till!
Kägglan

Inlägg av Kägglan »

När jag lärde mig begreppen ström och spänning så fick jag det förklarat med en, tycker jag iaf, bra liknelse;

Tänk dig att spänningen är höjden på ett vattenfall, höjdskillnaden är volttalet, d.v.s. spänningen och bredden på vattenfallet är strömmen (ampere). Kombinationen av dessa två blir effekten om man mäter den över tid.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jag förstår att det numera är ett problem att finna böcker för den som vill lära sig elektronik. Jag fick en tanke på att den bokserien jag skrev för gymnasiet för ca 16 år sedan och har nått "bäst före datum" av förlaget för ett par år sedan, borde kunna fräschas upp och distribueras via pdf-filer från forumet. Jag har fått tillbaka avtalen från Studentlitteratur, så jag äger dem helt. De har också slutat att ge ut ny litteratur inom elektronik för gymnasiet. Återstående som är i lager kommer troligen bara att säljas slut innan det upphör. Det som kommer att vara kvar är till högskola och universitet med mycket matematik och lite göra.

Kan det vara av intresse för forumet att för en rimlig peng kunna marknadsföra litteratur för de som vill lära sig elektronik? Det skulle kunna bli ett nytt projekt för min del. Skillnaden är att här kommer jag troligen få en betydligt bättre granskning här än hos Studentlitteratur.

Potentiella problem kan vara att filer sprids och kopieras gratis, men jag antar att även sådant borde gå att lösa av forumets kompetenta medlemmar.
Låst