Lära sig (elektronik 11-år)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
flight

Lära sig (elektronik 11-år)

Inlägg av flight »

hej!

Jag är 11 år och har alltid varit intresserad av elektronik osv.

Har plöjt igenom Wiki, men någon som vet om några böcker eller så?

Vad kan jag göra för att lära mig mera om elektronik?
Senast redigerad av blueint 9 juli 2011, 22:25:01, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Re: Lära sig

Inlägg av Argtomte »

En bra idé kanske kan vara att googla på lite nybörjarexperiment. Be föräldrarna att sponsra lite startelektronik, man kan göra många småprojekt med ett kopplingsdäck, komponentsatser med motstånd/kondensatorer, kopplingstråd, lite lysdioder och några väl valda IC-kretsar.

Bra sidor för att köpa billigt är http://www.swechtrading.se eller http://www.electrokit.se

Forumanvändare brukar alltid rekommendera serien "allt om elektronik", som kan gå att hitta på bibliotek t.ex, till nybörjare.
flight

Inlägg av flight »

Som i bokserien eller tidningen?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Tidningen. Annars kolla bibliotekets bokhylla, avdelningen Elektronik. Annars kan antikvariat vara en guldgruva. Köp allt du hittar av John Schröder :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror att han egentligen menar Elektronik för alla-böckerna.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Hoppsan, förlåt, menade precis som Nerre säger bokserien. Snarlika namn :)
flight

Inlägg av flight »

Tack för svaren. :)

Ursäkta om jag ställer dumma frågor men hur fungerar en lcd-display eller led-display? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

De fungerar på så olika sätt att man får beskriva dom var för sig.

LED-display fungerar vid att LED (Light Emitting Diodes = ljusdioder) sänder ut ljus när de får ström. resten är bara en fråga om att placera LED'na rätt och slå på och av dom i rätt mönster. Ofta är de format som det man kallar "7-segment" vilket betyder att det finns 7 streck med var sin LED (eller fler LED per streck om de är stora) som man sedan kan slå på/av i olika mönster till att bilda alla siffror.

LCD (Liquid Crystal Display) fungerar vid att ett "flytande kristall" kan vrida polariteten på ljus. Det vrider på ett sätt om det INTE är spänning över och på ett annat när det ÄR spänning över. Placerar man då ett polariseringsfilter över det hela kan man skapa mörka och ljusa punkter, styrd av spänningen över varje punkt.

Och nej, jag förstår inte heller fysiken bakom flytande kristall, jag accepterar bara att det fungerar bra.
sorry

Inlägg av sorry »

Ett enkelt sätt att beskriva hur en LED-skärm fungerar (väldigt förenklat)
Titta speciellt hur man bygger upp Mona Lisas porträtt på slutet
Man kan viserligen inte slå på och av dessa FÅR , men man flyttar dem så man får fram "på och av" effekten

Senast redigerad av sorry 10 juli 2011, 09:10:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Lära sig (elektronik 11-år)

Inlägg av jesse »

sorry: du tror inte du har glömt någon länk eller så? :roll:

flight:
Jag började med elektronik när jag var 11 - 12 år gammal . På den tiden (1970-talet) fanns det inte så mycket elektronikprylar. Det som fanns hemma var ungefär : Radio eller stereo, TV, telefon. jaaa... sedan är listan slut. ... ehh.. man hade glödlampor också :)

Men när jag besökte mina kusiner så HADE DE EN ELEKTRONIKVERKSTAD I KÄLLAREN - DET VAR HEMSKT IMPONERANDE (¤%& caps lock! :doubt: ) .. Där hade de en massa saker - lödkolv, multimeter, oscilloskop. Där satt vi många timmar och plockade loss komponenter från gamla TV-apparater och byggde sedan egna små roliga saker med dessa... det var siréner, radiosändare (olagligt), förstärkare, vippor som blinkade lysdioder med mera... Sedan upptäckte jag digitaltekniken - det fanns ju logik-kretsar - en massa olika grindar som kunde kombinera signaler, räkna och minnas....

Jag tror jag lärde mig väldigt mycket från den där bokserien "Elektronik för alla". Den går både att köpa och låna från biblioteket.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Bland det bästa som är skrivet är Jan Soelberg's "Allmän elektronik" Bok 1.
Mycket lättläst med bra förklaringar. Den kan vara svår att hitta.

Kolla även på:
http://www.play-hookey.com
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Glöm inte heller att biblioteken kan ordna fram böcker de själva inte har på fjärrlån.
flight

Inlägg av flight »

Icecap skrev:De fungerar på så olika sätt att man får beskriva dom var för sig.

LED-display fungerar vid att LED (Light Emitting Diodes = ljusdioder) sänder ut ljus när de får ström. resten är bara en fråga om att placera LED'na rätt och slå på och av dom i rätt mönster. Ofta är de format som det man kallar "7-segment" vilket betyder att det finns 7 streck med var sin LED (eller fler LED per streck om de är stora) som man sedan kan slå på/av i olika mönster till att bilda alla siffror.

LCD (Liquid Crystal Display) fungerar vid att ett "flytande kristall" kan vrida polariteten på ljus. Det vrider på ett sätt om det INTE är spänning över och på ett annat när det ÄR spänning över. Placerar man då ett polariseringsfilter över det hela kan man skapa mörka och ljusa punkter, styrd av spänningen över varje punkt.

Och nej, jag förstår inte heller fysiken bakom flytande kristall, jag accepterar bara att det fungerar bra.

Men hur använder man lcd om det inte finns ljusdioder satta så det blir siffror osv. som i LED ?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Man följer instruktioner i databladet eller i någon introduktions guide
man hittar på nätet. Man bryr sig inte så mycket om hur de fungerar
internt, du har tillräckligt ändå...
sorry

Inlägg av sorry »

Mitt intresse började med pappa , han var elektriker till yrket men duktig på det mesta . Byggt upp flera hus från grunden tex .
Han var dessutom lite av en uppfinnare och hade projekt liggande hos PRV .
Han fick även nåt pris för något han gjort .

Under mina pryo-prao veckor så var jag på Sundsvalls energiverk .
När pappa hade jouren och det blev fel så försökte jag att följa med ut , det var kul .

Sedan när jag har blivit äldre och haft pappa till hjälp med allt möjligt i mina egna hem så har jag försökt lära av honomm .

Utan honom vet jag inte om jag har haft mitt teknikintresse . (han dog 94a)
Låst