Hobbyking (tull/moms relaterat)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
l2t

Re: Hobbyking

Inlägg av l2t »

Nu hade jag ju tänkt göra det rätta men ville ändå ha lite åsikter om det hela.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

bose: Helt rätt, det är pappret som sitter på som gäller. Så säger lagen och den måste både vi och tullen följa.
Loggar man in på HobbyKing så finns det en PDF med samma värd som man kan skriva ut. Att det värdet är lägre än normalt kan bero på rabatter, tillgodohavanden, garantiutbyten osv osv...

PeterH: Att Sverige är bland som sämsta i värden på småföretagande beror nog inte på tull-fusk. Troligen beror det på:
- dom höga riskerna som småföretager måste ta
- allt slit med byråkrati
- hela ledet av moms + arbetsgivaravgifter + kommunalskatt + statlig skatt gör att 71% av pengarna går till staten.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Kontoutrag från tex Paypal är väl ett enkelt sätt att inte begå tullbrott?
Har man en orderbekräftelse med riktiga summor är väl det lika gångbart med?

Men att tycka att man skall komma undan för att leverantören har skickat en falsk faktura är naivt och brottsligt. Och gör det dessutom svårare att driva företag.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det har hänt att jag har fått frågan från tullen, någon gång har det blivit fakturan som pdf och några gånger har jag kopierat textraden på transaktionen från kreditkortet.
Kan inte påminna mig om att jag fått en andra fråga nån gång..
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

netrunner skrev:bose: Helt rätt, det är pappret som sitter på som gäller. Så säger lagen och den måste både vi och tullen följa.
Loggar man in på HobbyKing så finns det en PDF med samma värd som man kan skriva ut. Att det värdet är lägre än normalt kan bero på rabatter, tillgodohavanden, garantiutbyten osv osv...
Är det den summan som man har betalat är det så klart ok.
Har man betalat någon annan (högre) summa begår man tullbrott.
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

PayPal eller inte, det är fortfarande ett personligt kontoutdrag och inte en värdedeklaration. TS gör rätt om han sänder invoicen han fått efter beställningen.

TS gör dock kanske mer rätt (för sitt samvete) om han sänder in orderbekräftelsen som man får med det riktiga värdet på. (trodde tidigare inte att man fick en orderbekräftelse men kollade mailen och fann en. Denna är dock inte en tax-invoce eller vad det heter men den fungerar säkert utmärkt att sända in för att få betala rätt värde).

edit: ska kanske tillägga att jag inte har några källor på detta, men det är trots allt inte TS som ansvarar för invoicen
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Men i fallet med HK så är det absolut enklast att välja "Declare 100% of the value" vid utcheckningen, då får man en tullfaktura som stämmer med vad man betalat 8)
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Vill TS inte skicka ett kontoutdrag bör han kunna skicka ett mail och säga, jag betalade $X. Men om $X inte stämmer med vad som betalats begår TS Tullbrott, där böter är det straff som TS skulle få om Tullverket skulle komma på TS.
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Helt riktigt.

Det jag reagerade på var att det lät som posten försökte "tvinga" TS att sända ett kontoutdrag vilket de inte har rätt att göra.

PeterH: den knappen är lätt att inte se när man i all hast och iver beställer och har jag rätt för mig så står den i 50% default, vilket är lite dumt.

Tilläggas ska göra att man ska försöka gynna de småföretagare i Sverige som faktiskt orkar med att lagerföra elektronikkomponenter m.m. då det inte kan inbringa några väldiga intäkter kan jag tänka mig...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Själv har jag alltid skickat in en "princscreen" på Paypal räkningen för där står exakt vad jag betalat och finns inte mer information där än vad jag vill lämna till de heller så för mig är det i alla fall helt ok.

Frågade en gång Tullen om det var ok att skicka in en digital kopia på detta och det var det och undrade samtidigt hur det kunde vara det då det ju är så extremt lätt att mickla med summorna. Hon sade det att om de så bara har en mycket lätt misstanke om något fuffens oavsett så drar de igång hela cirkusen och man blir omedelbart polisanmäld för.. hmm kommer inte ihåg vad det var nu om det var bedrägerig eller så och tom grovt sådan beroende på summan och hur mycket man dragit ner det med osv. Men oavsett så ligger man förstås riktigt pyrt till.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Re: Hobbyking (tull/moms relaterat)

Inlägg av LHelge »

Det har hänt mig ett par gånger, jag brukar skriva ut transaktionen från PayPal som en PDF och skicka. Har aldrig varit några problem och de släpper oftast iväg paketet inom ett fåtal timmar från att man skickar mailet även om det är mitt i natten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det handlar väl egentligen inte om att tvinga TS, utan snarare att TS skall skicka in erforderliga handlingar som styrker vad han betalat.
Eftersom tullombudet här är posten, kan de med lagens rätt kräva in den dokumentation de anser vara erforderlig.
Uppenbarligen, förmodligen av erfarenhet vet de att fakturan är falsk.

Det är ju upp till TS att skicka in erforderlig dokumentation så tullombuden blir nöjda.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

En populär åsikt som används i andra debatter är: Tullen har en föråldrad affärsmodell som dom måste göra mer attraktiv. :D
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Jag måste ha hamnat på Tullverkets "Most Wanted" lista. Vartenda lilla skitpaket fastnar nu, fast jag ber och har alltid bett att HK skall köra 100% (Tror default är 30%, kansk beror på varuvärdet). Så nu beställer jag bara små paket om ca 30dollar = ca 200kr = 99% tullfritt.

Blev sned, jag sa åt tullen att göra deras jobb själva, gillar dom inte CN22 tulldeklarationen får dom kontakta HK för faktura om dom inte hittar den utanpå eller innuti paketet. Jag tycker det känns som ett brott mot min personliga intergritet och skicka kontoutdrag.
Hitintills har det tagit lika lång tid och förtulla på "det gamla goda viset" som att skicka kontoutdrag.

Jag har inget emot tull och moms -helt i sin ordning, dock tycker jag det är fel med expeditionsavgift och nytt porto! Jag har ju redan betalat porto!!!

Så, kör 100%, be tullen göra sitt jobb.
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

HK har ju även ett varuhus i Tyskland, slipper man allt momsstrul och tull om man beställer varor som finns i DE Warehouse?
Skriv svar