Hobbyking (tull/moms relaterat)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
l2t

Hobbyking (tull/moms relaterat)

Inlägg av l2t »

Hej. Till alla som har handlat från hobbyking. Har beställt men posten vill ha kontoutdrag på betalningen, om man nu försökte vara så smart att man satte ner värdet på paketet? någon som råkat ut för det. Frågan om det kan innebära några problem? :D
Senast redigerad av blueint 1 juli 2011, 01:30:54, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
eqlazer

Re: Hobbyking

Inlägg av eqlazer »

Problem? Du får betala avgift + moms för vad de anser de är värt.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Det är nog bäst att vara ärlig i alla sammanhang, då har du inget att oroa dig för.
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Jag menar att kvittot som följer med paketet visar ju en summa men mitt kontoutdrag visar ett annat.
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Är det inte bara att skicka in den invoicen som hobbyking gett dig i samband med betalningen? Jag tror inte att posten har någon laglig rätt att begära kontoutdrag från dig, rätta mig om jag har fel... Det är trots allt hobbyking som skickar grejerna och ansvarar för att deklarationen är riktig.
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Bra fråga, funderar på om man ska skicka invoicen eller kontoutdraget.
Får se om någon som har råkat ut för samma svarar.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det självklara är att skicka in kontoutdraget. Nu har jag inte några lagtexter framgooglade, men att inte skicka in underlag för den faktiska kostnaden innebär i praktiken att du smiter undan tull och moms. Vilket är olagligt.

Det är väl inte tillåtet att diskutera brotslig verksamhet här?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

ALDRIG kontoutdrag! Det har dom inget att göra med!!!! Leverantörens faktura är det som gäller.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det är fakturan som gäller. för övrigt om summorna inte stämmer så
kan det vara avgifter i ursprungslandet som man betalt, t.ex. startkostnader
spedition, transporter inom det landet m.m.
Det är väl inte så i detta fall men oavsett så säger det ju inte posten något vad du
betalt och fakturans utställda värde är på

Swech
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

elf98 skrev:Det självklara är att skicka in kontoutdraget. Nu har jag inte några lagtexter framgooglade, men att inte skicka in underlag för den faktiska kostnaden innebär i praktiken att du smiter undan tull och moms. Vilket är olagligt.

Det är väl inte tillåtet att diskutera brotslig verksamhet här?
Kan omöjligt vara det självklara att skicka in ditt personliga kontoutdrag till ett företag. Det är trots allt inte TS som gjort fel utan egentligen HK som skriver ner värdet på invoicen (dock har TS säkert valt att de ska skriva ner värdet, men det är hos HK felet ligger och de har ett knep för att slippa undan).

Då detta inte uppmanar till brottslig verksamhet (utan snarare tvärt om, genom att se till att TS inte blir "tvingad" att skicka in sitt kontoutdrag) bör det inte vara några problem.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Då detta *faktiskt* uppmanar till brottslig verksamhet (det är brottsligt att försöka slippa momsen) hoppas jag att forumet inte uppmanar till kriminella handlingar. Att tullen ibland missar kan vi se genom fingrarna med, men att försöka hitta lösningar för att på ett kriminellt sätt slippa betala moms är fel.

Det är detta som gör det svårt för oss småföretagare att kunna leva på våra verksamheter, folk jämför priser utan moms och tycker då det är dyrt att köpa av svenska leverantörer :doh:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har fått en fråga från posten om en beställning från DX. Då skickade jag in orderbekräftelsen jag fick via mail vid beställningen.
DX verkar aldrig skriva rätt värde på paketen. Så skicka in en order bekräftelse på prylarna. Mixtra inte med siffrorna så är det inga problem. Du kommer inte att råka ut för något på grund av att avsändaren skriver fel. Men du får naturligtvis inte uppmana avsändaren att göra det.

Kan man på något via förskotts betala momsen så att man slipper postens ocker avgift för att hantera den?
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

http://www.tullverket.se/download/18.4a ... 4f01_1.pdf
Tullbrott m.m.
8 §
[108] Den som, i samband med att en vara förs in till landet,
uppsåtligen underlåter att anmäla varan till tullbehandling, lämnar
oriktig uppgift vid tullbehandling eller underlåter att lämna
föreskriven uppgift vid tullbehandling och därigenom ger upphov till
fara för att tull, annan skatt eller avgift undandras det allmänna, döms
för tullbrott till böter eller fängelse i högst två år.

Försök, förberedelse och stämpling
14 §
[114] För försök till smuggling, narkotikasmuggling eller tullbrott
samt för försök, förberedelse och stämpling till grov smuggling, grov
narkotikasmuggling, grovt tullbrott eller grov olovlig befattning med
smuggelgods döms till ansvar enligt 23 kap. ([1271] o.f.) brottsbalken.
Detsamma gäller förberedelse till narkotikasmuggling samt
stämpling till sådan narkotikasmuggling som inte är att anse som
ringa.
Att uppsåtligt lämna oriktiga uppgifter, dvs att skicka in den felaktiga fakturan ÄR ett tullbrott.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

danei skrev: Kan man på något via förskotts betala momsen så att man slipper postens ocker avgift för att hantera den?
Som företagare kan man ansöka om tullkredit. Kostar 750kr att ansöka. Hos de flesta speditörer ingår förtullning i fraktpriser, men de tar sedan ganska bra betalt för att ligga ute med tull och moms. Har man tullkredit behöver inte speditören ligga ute med pengar utan man får faktura direkt från Tullverket i stället. Avgiften per försändelse är mycket lägre när man har tullkredit. Fast när det gäller posten så ingår inte förtullningen, frakten är betald till Posten i avsändarlandet. Så de 80 kronorna + moms du betalar till Posten kommer man aldrig i från.
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

elf98 skrev:Att uppsåtligt lämna oriktiga uppgifter, dvs att skicka in den felaktiga fakturan ÄR ett tullbrott.
Det är jag helt enig med dig om. Men då man inte får en riktig faktura hur gäller reglerna då? När jag beställt från Hobbyking får jag en faktura i samband med betalningen som är utställd på ett annat företag och en annan summa. Dock kan man bestämma denna summa själv och det borde då vara ett tullbrott. Jag missade denna inställning när jag beställde första gången och således betalade jag inte full tull trots att det var min avsikt.

TS har utfört ett brott när han beställde genom att låta HK skriva ner värdet, men frågan handlar snarare om posten kan tvinga honom att skicka in kontoutdrag? Han kanske istället kan specificera hur mycket han betalde utan kontoutdrag?
Skriv svar