Mitt första egenritade kretskort, bedömning tack!

Berätta om dina pågående projekt.
shootking

Inlägg av shootking »

peranders skrev:Paddarna är ganska små och de är anpassade för dubbelsidiga kort. Satsa på 75 mil som minst och runda. Avlånga tillför inte så mycket. Du får något bättre hållfasthet men inte mycket.
Jag kan inte ändra något i mina libraries. Beror det på att jag använder freeware-versionen av programmet?

/Shootking
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Nej, jag använder freeware versionen och jag kan ändra i mina libs, du måste göra nått fel, men vad vet jag inte.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Som du ser har du ganska mycket outnyttjad yta. Om du tex vred IC kretsne 90 grader och lade den ovanför dom sakerna till höger kan du flytta IR dioden (?) och spara in någon centimeter :)

Det går att ändra padstorleken i freeware versionen. Öppna en library sen tryck på knappen package och välj en komponent. Sen trycker man på change och väljer tex en viss diameter och trycker på padden man vill ändra.
shootking

Inlägg av shootking »

Fritzell: Jag har med lite avsikt gjort kretskortet lite större än nödvändigt med tanke på vart det ska sitta (i min HTPC). Dels för att IR-mottagaren ska hamna där den bör vara (nära plexi-flnstret i mitt chassi) samt att det ska var enkelt att fästa det i mitt chassi.

Här kommer en uppdaterad variant av krestkortslayouten. Jag har fått till runda pads och lyckats göra dem lite större. Denna version kallas för "final" för det känns som att jag börja närma mig min första etsning. Kanske blir av i helgen...

Bild

Mvh Shootking
Senast redigerad av shootking 6 december 2005, 13:26:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

hej!

där är en sak du ska tänka på med.. att inte ha mindre än 90graders vinklar på banor. där bildas syrafickor som kan etsa av dina banor,även fast du har fotorestist på kortet. om du kollar på banan som går på ben ett på ic:n så har du en väldigt liten vinkel där. anslut i 90 grader ist!

alla kretskorttillverkare hade fått röda ögon för sånt :shock:
shootking

Inlägg av shootking »

Meckis: Jag är inte riktigt med på vad du menar. Men däremot ser jag att under en av mina kondingar (C2) har jag en vinkel som ser lite skum ut. Den skapar en spets som kan bilda en "syraficka". Den ska jag "räta ut". Kanske är denna du menar med IC?

Mvh Shootking
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tycker den där layouten ser rätt bra ut nu. Du skulle som sagt möjligtvis kunna fylla ut den där vinkeln lite, bara dra en liten linje där så det fyller ut. Övrigt ok. Är det första gången man etsar märker man vad man kan förbättra tills nästa gång :)
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Hej
Det ser bra ut men..
Vassa hörn eller 90 gradiga bör undvikas för att de ger en ökad "antenn effekt".Runda hörn eller 45 gradiga strålar mindre.

Vill du större lödöar, kan man placera ut en valfri lödö.
Knepet är att placera den jämte den lödön som man vill ersätta.
Och sedan flytta den till rätt plats.

Personligen tycker jag att endast 45graders viklar skall tilllåtas
utseendemässigt.

Tycker att jordplanet ligger lite för nära ledningsbanorna.

Eget lib, ingen dum ide. Har gjort så själv.
Tycker att fyrkantiga öar är bättre, men smaken är som......
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

footprinten för ir-detektorn ser lite lustig ut. Är det inte 2,54 delning, 3 pinnar ?

Erfarenhetsmässigt så är det bra att RC-filtrera matningen till ir-detektorer då de är ganska störkänsliga för brus på matningslinjen och då de drar lite ström och fungerar även om spänningen faller lite under 5V så brukar jag koppla dem enligt tillverkarnas rekomendationer.
shootking

Inlägg av shootking »

Kom aldrig till skott med detta kortet. Det fastnade i konstruktionsfasen...

Nu har jag i alla fall kommit så långt att jag ska etsa det. MEN hur ska jag nu vända och vrida på det för att det ska bli rätt?

Ska undersidan av kretskortet (dvs sidan med koppar) se ut enligt min layout? Eller ska den spegelvändas för att det ska bli rätt?

Min gissning är att den ska spegelvändas för att det sak bli rätt med benen till Atmel-processorn och TSOP-kretsen... Vad säger ni?

Mvh Shootking
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Undersidan ska inte vändas vid utskrift, du vänder bläck/toner mot kortet när du ska exponera.

Om du däremot har något på översidan (rött lager i eagle) så ska det spegelvändas vid utskrift.
shootking

Succe!!!

Inlägg av shootking »

Nu så är det gjort, mitt första (lyckade) kretskort!

Bild

Det ser ut som att alla banorna är hela och att all koppar som skall bort är borta. Gjorde enligt följande:

* Skrev ut på skiss-papper

* Vända utskriftssidan (bläcket) mot kortet

* Exponering med ansiktslampa 4 minuter. Lät kortet vila mörkt i 15 minuter.

* Framkallning 30 sekunder i sval framkallningsvätska

* Etsning i 7,5 minuter i 50-gradigt etsmedel

* Lade sedan i laminatet i framkallaren igen, tog upp det och gnuggade. Lyckades få bort det mesta av fotoresisten men inte allt. Försökte torka bort med papper men det gick inte bort allt. Exponerade laminatet igen under UV-lampan i ett par minuter för att sen lägga ner det i framkallaren igen. Denna gången så lossnar fotoresisten bra. Gnuggade lite på det samtidigt som jag sköljde av det.

Nu undrar jag om jag behöver behandla kortet på något sätt? Jag har sett olika lacker som finns till kretskort, är det något nädvändigt som jag måste göra?

Vidare så inser jag att Eagle gör lite konstiga förbindelser till jordplanet. Istället för att låta de lödpunkterna som ska vara anslutna till jordplanet vara "helt" anslutna till det så gör Eagle som små banor in till själva lödpunkten. Har jag gjort fel i Eagle eller ska det vara så här?

Bild

Mvh Shootking

Edit: förminskat bilderna...
Senast redigerad av shootking 1 september 2006, 11:05:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Snälla, mindre bilder tack! Sätt in en länk istället om du vill ha en jättebild!

Du har gjort helt rätt vid jordanslutningarna. Att det inte blir en "hel" anslutning till jordplanet är huvudsakligen för att det skall vara lättare att löda. Gör man inte det så leds mycket av värmen bort av all koppar i jordplanet och det blir svårt att få en snygg och bra lödning.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Heter "thermals" i eagle och går att stänga av om man verkligen vill, men det vill man alltså oftast inte.
peter555

Inlägg av peter555 »

Håller man på med RF så vill man alltid stänga av heat relief funktionen
Skriv svar