Mach3 och vinkelkompensering? //ny fråga
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Mach3 och vinkelkompensering?
H.O's exempel ovan är lysande, börjar man laborera med det där så tar det inte så lång stund innan 'the shit hits the fan'.
'Enklaste' borde väl ändå vara att göra en omberedning av gkoden för denna typen av korrigering innan man lyfter in detta till Mach3.
Kan man tänka sig att kunna lösa detta i post processorn? Ska fasen slänga iväg en fråga till Les på Sheetcam och Michael på Dolphin.
'Enklaste' borde väl ändå vara att göra en omberedning av gkoden för denna typen av korrigering innan man lyfter in detta till Mach3.
Kan man tänka sig att kunna lösa detta i post processorn? Ska fasen slänga iväg en fråga till Les på Sheetcam och Michael på Dolphin.
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Mach3 och vinkelkompensering?
Fått lite svar och kontentan är att allt faller så snart man tar till G68 eller annat typ spegling skalning mm.
Det går att göra kompensering i post processingen men det förutsätter att inget i styrsystemet får ändras och det i sin tur ställer till det.
Allmänna rådet är att åtgärda 'felaktigheter' mekaniskt.
Det går att göra kompensering i post processingen men det förutsätter att inget i styrsystemet får ändras och det i sin tur ställer till det.
Kommentar från Les på SheetcamIf you use G68 etc then any form of compensation done in the post will cause problems. This is one of the reasons why I don't like the idea of compensating in the post.
Ovan från Michael på Dolphin (gänget på Dolphin var förut verksamma inom Renishaw group) så han bör veta vad han pratar om.Using a set of highly accurate artefacts a profile (Footprint) can be produced regarding
The main features e.g.
Axes Squareness
Repeatability
Pitch & Yaw
Linear accuracy
Tool Deflection
Roundness
Flatness
The machine is fitted with a touch trigger probe (e.g. Renishaw LP2) and it then executes
A preset series of measurments using the Artefacts mentioned above.
The resultant Data is fed into a maths matrix and stored for that machine.
When a post processed Gcode file is produced a further process is initiated which involves
Modifying the postprocessor output with respect to the Machine Tool Footprint data.
Allmänna rådet är att åtgärda 'felaktigheter' mekaniskt.
Re: Mach3 och vinkelkompensering?
Så i mitt fall finns det ingen resonlig lösning? Bara att få tummen ur och bygga klart den stora fräsen 

Re: Mach3 och vinkelkompensering?
Jag tycker först och främst att du ska verifiera vinkelfelet.
Tycker fortfarande det verkar märkligt att en fabriksbyggd maskin skulle ha så stora fel.
För övrigt är det väl inte helt fel att börja rita den stora maskinen, i detalj, i SW.
Tycker fortfarande det verkar märkligt att en fabriksbyggd maskin skulle ha så stora fel.
För övrigt är det väl inte helt fel att börja rita den stora maskinen, i detalj, i SW.
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Mach3 och vinkelkompensering?
Det finns en lösning på eländet, köp KFlop och använd KMotionCNC istället för Mach3.
KMotionCNC styrprogrammet kan mappa din maskin för X/Y ortogonalitet och Z planhet, dvs mappad data korrigerar för fel.
KMotionCNC styrprogrammet kan mappa din maskin för X/Y ortogonalitet och Z planhet, dvs mappad data korrigerar för fel.
Re: Mach3 och vinkelkompensering?
Ok, då får vi klassa KMotionCNC som "proffs-system".
Mapningen, hänger den med även när man bara joggar maskinen?
Eller måste man köra ett riktigt program för att den ska korrigera felen?

Mapningen, hänger den med även när man bara joggar maskinen?
Eller måste man köra ett riktigt program för att den ska korrigera felen?
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Mach3 och vinkelkompensering?
Har inte djuplodat i KMotionCNC men tar det som högst troligt att den alltid vet var den är och vad som behöver kompenseras.
Re: Mach3 och vinkelkompensering?
Är det någon som vet om man kan "skjuta" en ritning (som ett parallellogram) i cambam?
Re: Mach3 och vinkelkompensering? //ny fråga
I cambam kan man applicera en transform på valbart objekt. Sitter inte framför datorn just nu, men man kan välja translation i valbara axlar (även rotation om man vill det) och skapa en transformationsmatris som gör det du efterfrågar.
Som svar på tidigare att ta bort skevhet via gkod transformer så funkar inte det för cirkulära rörelser med tex G02 och G03. Då måste kompenseringen ske i kontrollermjukvaran.
Som svar på tidigare att ta bort skevhet via gkod transformer så funkar inte det för cirkulära rörelser med tex G02 och G03. Då måste kompenseringen ske i kontrollermjukvaran.
Re: Mach3 och vinkelkompensering? //ny fråga
Jag antog att de hade å göra med "transform" men jag hittar ingen bra beskrivning hur funktionen fungerar 

Re: Mach3 och vinkelkompensering? //ny fråga
Det är kanska lätt...
1) Välj objekt du vill flytta (t.ex. välj med musen så att de blir rödmarkerade)
2) Välj "Transform" i sidopanelen och tryck på "..." för att få upp en dialog
3) Vill du flytta något t.ex. 20 mm i X led och 10 mm i y led, så väljer du "Translation" i dropdown listan för Transformation, välj sedan "X" under axis och 20 under Amount, tryck apply. Ändra axis till "Y" och Amount till 10 och tryck apply. Då har du skapat en transformationsmatris som flyttar ditt objekt 20 mm i X-led och 10 mm i Y-led. Tryck på "OK" och flytten genomförs.
OBS, om du trycker Apply flera ggr för samma axel så adderar den på translationen hela tiden...
1) Välj objekt du vill flytta (t.ex. välj med musen så att de blir rödmarkerade)
2) Välj "Transform" i sidopanelen och tryck på "..." för att få upp en dialog
3) Vill du flytta något t.ex. 20 mm i X led och 10 mm i y led, så väljer du "Translation" i dropdown listan för Transformation, välj sedan "X" under axis och 20 under Amount, tryck apply. Ändra axis till "Y" och Amount till 10 och tryck apply. Då har du skapat en transformationsmatris som flyttar ditt objekt 20 mm i X-led och 10 mm i Y-led. Tryck på "OK" och flytten genomförs.
OBS, om du trycker Apply flera ggr för samma axel så adderar den på translationen hela tiden...
Re: Mach3 och vinkelkompensering? //ny fråga
Så långt är jag med, men jag vill ju att grejerna ska "skjutas" med 0.18° (eller vad det var) för att kompensera för vinkelfelet. Dvs. fyrkanter blir parallellogram och cirklar blir ovala.
Re: Mach3 och vinkelkompensering? //ny fråga
Det är heller inte så svårt...
Du kan skriva in tal direkt i matrisen som skevar ditt objekt.
Följande samband gäller
Vill man som jag skrev i mitt förra inlägg flytta något en konstant sträcka i någon riktning så sätter man bara, tx, ty eller tz till önskat värde.
Normalt sett är a11, a22, a33 = 1 och resten 0. Då blir new = old.
vecklar man ut matrismultiplikationen så får man
t.ex. vill du att y ska röra sig lite som funktion av x så sätter du a12 till något annat än 0, t.ex. tan(0.18°) = 0.00314
Du kan skriva in tal direkt i matrisen som skevar ditt objekt.
Följande samband gäller
Kod: Markera allt
[ a11 a12 a13 0 ]
[xnew, ynew, znew, 1] = [xold, yold, zold, 1][ a21 a22 a23 0 ]
[ a31 a32 a33 0 ]
[ tx ty tz 1 ]
Normalt sett är a11, a22, a33 = 1 och resten 0. Då blir new = old.
vecklar man ut matrismultiplikationen så får man
Kod: Markera allt
xnew = a11*xold + a21*yold + a31*zold + tx
ynew = a12*xold + a22*yold + a32*zold + ty
znew = a13*xold + a23*yold + a33*zold + tz
Re: Mach3 och vinkelkompensering? //ny fråga
Med risk för att verka lite dum
ska jag bara ändra ruta a12 till mitt felande värde? För isf får jag det inte att fungera 


Re: Mach3 och vinkelkompensering? //ny fråga
Exakt vilket värde som ska ändras beror lite på hur ditt fel ser ut. Om y ändrar sig 1 mm i positiv riktning när x ändrar sig 100 mm så ska du sätta a12 till -0.01 (minus pga av att du vill ju motverka felet).
Som sagt beror det lite på hur felet ser ut i din maskin mm...
Som sagt beror det lite på hur felet ser ut i din maskin mm...