Mach3 och vinkelkompensering? //ny fråga

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mach3 och vinkelkompensering?

Inlägg av tecno »

H.O's exempel ovan är lysande, börjar man laborera med det där så tar det inte så lång stund innan 'the shit hits the fan'.

'Enklaste' borde väl ändå vara att göra en omberedning av gkoden för denna typen av korrigering innan man lyfter in detta till Mach3.
Kan man tänka sig att kunna lösa detta i post processorn? Ska fasen slänga iväg en fråga till Les på Sheetcam och Michael på Dolphin.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mach3 och vinkelkompensering?

Inlägg av tecno »

Fått lite svar och kontentan är att allt faller så snart man tar till G68 eller annat typ spegling skalning mm.

Det går att göra kompensering i post processingen men det förutsätter att inget i styrsystemet får ändras och det i sin tur ställer till det.
If you use G68 etc then any form of compensation done in the post will cause problems. This is one of the reasons why I don't like the idea of compensating in the post.
Kommentar från Les på Sheetcam

Using a set of highly accurate artefacts a profile (Footprint) can be produced regarding
The main features e.g.
Axes Squareness
Repeatability
Pitch & Yaw
Linear accuracy
Tool Deflection
Roundness
Flatness

The machine is fitted with a touch trigger probe (e.g. Renishaw LP2) and it then executes
A preset series of measurments using the Artefacts mentioned above.

The resultant Data is fed into a maths matrix and stored for that machine.

When a post processed Gcode file is produced a further process is initiated which involves
Modifying the postprocessor output with respect to the Machine Tool Footprint data.
Ovan från Michael på Dolphin (gänget på Dolphin var förut verksamma inom Renishaw group) så han bör veta vad han pratar om.

Allmänna rådet är att åtgärda 'felaktigheter' mekaniskt.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Mach3 och vinkelkompensering?

Inlägg av thewho »

Så i mitt fall finns det ingen resonlig lösning? Bara att få tummen ur och bygga klart den stora fräsen :lol:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35257
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mach3 och vinkelkompensering?

Inlägg av säter »

Jag tycker först och främst att du ska verifiera vinkelfelet.
Tycker fortfarande det verkar märkligt att en fabriksbyggd maskin skulle ha så stora fel.

För övrigt är det väl inte helt fel att börja rita den stora maskinen, i detalj, i SW.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mach3 och vinkelkompensering?

Inlägg av tecno »

Det finns en lösning på eländet, köp KFlop och använd KMotionCNC istället för Mach3.

KMotionCNC styrprogrammet kan mappa din maskin för X/Y ortogonalitet och Z planhet, dvs mappad data korrigerar för fel.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35257
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mach3 och vinkelkompensering?

Inlägg av säter »

Ok, då får vi klassa KMotionCNC som "proffs-system". 8)

Mapningen, hänger den med även när man bara joggar maskinen?
Eller måste man köra ett riktigt program för att den ska korrigera felen?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mach3 och vinkelkompensering?

Inlägg av tecno »

Har inte djuplodat i KMotionCNC men tar det som högst troligt att den alltid vet var den är och vad som behöver kompenseras.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Mach3 och vinkelkompensering?

Inlägg av thewho »

Är det någon som vet om man kan "skjuta" en ritning (som ett parallellogram) i cambam?
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4379
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Mach3 och vinkelkompensering? //ny fråga

Inlägg av Andax »

I cambam kan man applicera en transform på valbart objekt. Sitter inte framför datorn just nu, men man kan välja translation i valbara axlar (även rotation om man vill det) och skapa en transformationsmatris som gör det du efterfrågar.

Som svar på tidigare att ta bort skevhet via gkod transformer så funkar inte det för cirkulära rörelser med tex G02 och G03. Då måste kompenseringen ske i kontrollermjukvaran.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Mach3 och vinkelkompensering? //ny fråga

Inlägg av thewho »

Jag antog att de hade å göra med "transform" men jag hittar ingen bra beskrivning hur funktionen fungerar :humm:
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4379
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Mach3 och vinkelkompensering? //ny fråga

Inlägg av Andax »

Det är kanska lätt...

1) Välj objekt du vill flytta (t.ex. välj med musen så att de blir rödmarkerade)
2) Välj "Transform" i sidopanelen och tryck på "..." för att få upp en dialog
3) Vill du flytta något t.ex. 20 mm i X led och 10 mm i y led, så väljer du "Translation" i dropdown listan för Transformation, välj sedan "X" under axis och 20 under Amount, tryck apply. Ändra axis till "Y" och Amount till 10 och tryck apply. Då har du skapat en transformationsmatris som flyttar ditt objekt 20 mm i X-led och 10 mm i Y-led. Tryck på "OK" och flytten genomförs.

OBS, om du trycker Apply flera ggr för samma axel så adderar den på translationen hela tiden...
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Mach3 och vinkelkompensering? //ny fråga

Inlägg av thewho »

Så långt är jag med, men jag vill ju att grejerna ska "skjutas" med 0.18° (eller vad det var) för att kompensera för vinkelfelet. Dvs. fyrkanter blir parallellogram och cirklar blir ovala.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4379
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Mach3 och vinkelkompensering? //ny fråga

Inlägg av Andax »

Det är heller inte så svårt...

Du kan skriva in tal direkt i matrisen som skevar ditt objekt.

Följande samband gäller

Kod: Markera allt

                                             [ a11 a12 a13 0 ]
[xnew, ynew, znew, 1] = [xold, yold, zold, 1][ a21 a22 a23 0 ]
                                             [ a31 a32 a33 0 ]
                                             [  tx  ty  tz 1 ]
Vill man som jag skrev i mitt förra inlägg flytta något en konstant sträcka i någon riktning så sätter man bara, tx, ty eller tz till önskat värde.
Normalt sett är a11, a22, a33 = 1 och resten 0. Då blir new = old.

vecklar man ut matrismultiplikationen så får man

Kod: Markera allt

xnew = a11*xold + a21*yold + a31*zold + tx
ynew = a12*xold + a22*yold + a32*zold + ty
znew = a13*xold + a23*yold + a33*zold + tz
t.ex. vill du att y ska röra sig lite som funktion av x så sätter du a12 till något annat än 0, t.ex. tan(0.18°) = 0.00314
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Mach3 och vinkelkompensering? //ny fråga

Inlägg av thewho »

Med risk för att verka lite dum :lol: ska jag bara ändra ruta a12 till mitt felande värde? För isf får jag det inte att fungera :(
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4379
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Mach3 och vinkelkompensering? //ny fråga

Inlägg av Andax »

Exakt vilket värde som ska ändras beror lite på hur ditt fel ser ut. Om y ändrar sig 1 mm i positiv riktning när x ändrar sig 100 mm så ska du sätta a12 till -0.01 (minus pga av att du vill ju motverka felet).
Som sagt beror det lite på hur felet ser ut i din maskin mm...
Skriv svar