Finns det någon inställning för vinkelkompensering i mach3?
Jag fick för mig att kolla hur det stod till med min fräs idag och jag är inte imponerad..
0.22mm över 67mm mätområde samt ett vändglapp på .06mm i x-axeln
Det skulle såklart vara bättre att fixa problemet fysiskt men det är inte möjligt.
Mvh Daniel
Senast redigerad av thewho 18 juni 2011, 12:46:25, redigerad totalt 1 gång.
Det är bara enkla spårkullager till skruvarna och inte tillräckligt med plats för något större/bättre, men vändglappet är fixat i mjukvaran nu.
Men vinkelproblemet kvarstår och de kan jag inte heller göra något mekaniskt åt utan att bygga om hela x/y delen av maskinen. Man tycker ju att en fräs för 5000 eur borde hålla lite bättre kvalité än att dom skulle ha bearbetat lagerhållaren så pass mycket ur vinkel Visst, den är säkert 20 år gammal men de borde nästan vara en fördel tycker man..
Ah, läste lite fel ser jag. Du kan alltså inte fräsa en 4-kant med 90° hörn utan du får en rombisk form istället.
Tyvärr finns det nog inget i Mach som kan kompensera detta, du bör få till ett externt program som 'rättar' din g-kod. Ut och läta på nätet, det kanske finns nåt sånt.
Den är till stor del gjord av mig, men jag började med delar av en skrotad maskin från en skola.
På den här bilden kan man se varför de är så svårt att fixa felet:
Det är alltså den stora biten som kulbussningarna eller va de heter sitter i.
Om jag spänner fast en vinkel på bordet så att den är parallell med x-axeln och sen klockar i y-led så har jag ett vinkelfel på 0.22mm över en längd av 67mm. Det förklarar oxå varför jag har haft problem med vissa bitar fräsen har producerat
Kulbussningslägena för både X och Y är alltså gjorda i samma detalj?
Om så är fallet, låter det märkligt att det skulle vara så stort vinkelfel från fabrik.
Du kanske kunde göra ytterligare några uppmätningar för att verifiera.
Jag ska testa igen sen när jag har fått min beställda precisionsvinkel/anslagsvinkel.
Bussningarna för både x & y sitter i samma bit utan någon som helst möjlighet att justera.
Nu testade jag bara med en fräst alu bit som jag kollade att var rät i svarven. Så vinkeln är inte bättre än svarvens Z/X axlar men förhoppningsvis borde dom vara ganska bra
Men som sagt borde jag få vinkeln någon gång nästa vecka
Som säter sa så går det att kolla felet även om inte vinkelhaken är riktigt riktig. Du vänder bara på vinkelhaken och kollar att felet är samma åt andra hållet. Är inte felet lika så kan man räkna ut hur mycket koordinatbordet felar... Behövs inte dyra anslagsvinklar för att kontrollera detta, tar bara lite längre tid.
Men jag tycker det är synd att inte MACH3 har justermöjligheter för detta med tanke på att rätt många använder programmet för hemmabyggda maskiner som inte alltid blir kartesiska. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kartesiskt_koordinatsystem
Den erfarenhet som thewho har fått visar att det är viktigt att man konstruerar ett hembygge så att det finns möjlighet att justera vinklarna i koordinatsystemet.
Om du verkligen vill labba med det så finns det Function Cfg's -> Formulas, där kan man "programmera" in mer eller mindre skumma "förhållanden" mellan axlarna.
Det "luriga" med sådana här mjukvara-korrigeringar (speciellt i Mach3's fall eftersom det är så pass flexibelt) är att funktionen "bara" ska räta upp Y mot X (t.ex). Men sen kommer någon och ska rotera koordinatsystemet med G68, sen speglar man hela rasket genom skala koordinatsystemet med G51 och faktorn -1 och ovan på det köra swap-axis för att byta plats på X & Z - nån som har koll på hur den där "simpla" korrigeringen ska appliceras vid det här laget? Nej, då händer det "konstiga" saker (läs: inte vad användaren förväntade sig) och sagda användare undrar varför en sån "simpel" sak som att mjukvarumässigt "räta upp" maskinen inte fungerar....