Fler skrönor eller ?
Har alltid tagit in ett fruset batteri och ställt det i varmvatten när jag laddat .
Om batteriet frusit sönder så är det ju slut ändå och då har ju antagligen nån platta eller en pol lossnat och då tar det inte laddning .
Så det går inte sönder , det var redan trasigt i så fall .
Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande parallelt.
Re: Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande paralle
Ett knep att få igång ”döda” bly-syra batterier (12 volt) är att koppla på halvvågs likriktad spänning. En 24 – 48 volts trafo med en diod för likriktning och en glödlampa i serie som strömbegränsning är allt som behövs. Detta startar också en avsulfatering och kan lämnas på under flera dygn förutsatt att strömbegränsningen (lampan) ligger runt C/35 eller lägre. Med 24 v trafo blir detta ca: en 50W lampa för ett 70Ah batteri.
Fungerar alltid om inget mekaniskt fel finns i batteriet.
Fungerar alltid om inget mekaniskt fel finns i batteriet.
Re: Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande paralle
Andy, din beskrivning stämmer rätt bra med mitt tidigare inlägg. Om man bortser ifrån att batteriet i mitt fall inte blev laddat utan bara avsulfaterat.
Re: Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande paralle
Just det. Bilar är ju en vibrations fri miljö där G-krafterna alltid är rakt ner.
*IRONI*
Re: Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande paralle
Om man bortser från tömning, tvättning och byte av elektrolyten som inte fungerar något vidare i praktiken och att jag aldrig skulle försöka ansluta AC till ett batteri och att det blir laddat oxå så….... kanske det fanns något som påminde om det.SM7CZR skrev:Andy, din beskrivning stämmer rätt bra med mitt tidigare inlägg. Om man bortser ifrån att batteriet i mitt fall inte blev laddat utan bara avsulfaterat.
