Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande parallelt.
Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande parallelt.
På jobbet ibland när kunder kommer in med död bilbatterin, modell fri syra.
Så ibland kan det vara någon gammal dam med ganska nytt batteri och dom glömt lyset på i bilen.
Då försöker man ladda med stora (trafo laddare) eller lilla laddaren (switchad).
Batteriet är då dött, tar ingen laddning(Kan stå på flera dagar).
Men då sätter vi ett annat fungerande batteri parallelt och laddar hela paketet,
då ganska ofta börjar det andra döda batteriet ta laddning,
därefter kan batteri mätaren visa riktigt hyfsade mätvärden när man kör batteri analysatorn.
Men varför, vet inte riktigt vad jag ska googla efter,
och jag förstår inte riktigt vad som sker i batteriet?!?!
(Hittar man det inte på google så finns alltid någon på EF).
Så ibland kan det vara någon gammal dam med ganska nytt batteri och dom glömt lyset på i bilen.
Då försöker man ladda med stora (trafo laddare) eller lilla laddaren (switchad).
Batteriet är då dött, tar ingen laddning(Kan stå på flera dagar).
Men då sätter vi ett annat fungerande batteri parallelt och laddar hela paketet,
då ganska ofta börjar det andra döda batteriet ta laddning,
därefter kan batteri mätaren visa riktigt hyfsade mätvärden när man kör batteri analysatorn.
Men varför, vet inte riktigt vad jag ska googla efter,
och jag förstår inte riktigt vad som sker i batteriet?!?!
(Hittar man det inte på google så finns alltid någon på EF).
Re: Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande paralle
Att ladda "full kräm" på ett dåligt batteri tar död på det effektivt , det kokar sönder .
Ett "dött"=dåligt batteri ska laddas med så låg strömstyrka som möjligt i början tills det börjar ta laddning .
Ett "dött"=dåligt batteri ska laddas med så låg strömstyrka som möjligt i början tills det börjar ta laddning .
Re: Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande paralle
Jag har några teorier...
1. Batteriet är så tomt att ingen av laddarna detekterar batteri och laddar därför inte (min stora (100A) trafo laddare har inte den funktionen, inte heller någon automatisk avstängning). Sätter du dit ett batteri så stiger spänningen och laddaren börjar ladda.
2. Stömpulsen från det färska batteriet till det gamla rensar bort lite beläggningar? Hur stor är den inre resistansen på ett "tomt" batteri? Är den låg kan det bli bra höga strömmar ut från det färska batteriet...
1. Batteriet är så tomt att ingen av laddarna detekterar batteri och laddar därför inte (min stora (100A) trafo laddare har inte den funktionen, inte heller någon automatisk avstängning). Sätter du dit ett batteri så stiger spänningen och laddaren börjar ladda.
2. Stömpulsen från det färska batteriet till det gamla rensar bort lite beläggningar? Hur stor är den inre resistansen på ett "tomt" batteri? Är den låg kan det bli bra höga strömmar ut från det färska batteriet...
Re: Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande paralle
När jag ladda ett dött batteri med en dum laddare. Så har det i princip inte tagit någon ström alls i början. Men det kommer igång om det får stå på. Så teorin om att en smartare laddare inte ens försöker kan nog stämma.
-
danielr112
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande paralle
Cteken jag har tar inte emot ett dött batteri alltid. Då sätter jag den på mitt labbagg ett par dag på låg styrka. sedan kan man koppla på cteken igen.
Re: Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande paralle
Jag har räddat ca 10 SLA batterier.
Precis som sorry säger, ladda med låg ström i ett par dagar tills det tar lite laddning. Därefter kan man höja strömmen.
Du behöver en laddare som du kan variera strömstyrkan på. Tex denna: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=5548
Det finns massor av liknande, det viktiga är att dom har ett menysystem där man ställer in strömmen.
Batteri som varit urladdade ett tag är svåra att få upp till mer än 30-40%.
Då använder jag den här desulfatorn som funkar mycket bra. Många batterier kan komma upp i 100% med den.
http://cgi.ebay.co.uk/Desulfator-Batter ... 230b5657f8
Precis som sorry säger, ladda med låg ström i ett par dagar tills det tar lite laddning. Därefter kan man höja strömmen.
Du behöver en laddare som du kan variera strömstyrkan på. Tex denna: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=5548
Det finns massor av liknande, det viktiga är att dom har ett menysystem där man ställer in strömmen.
Batteri som varit urladdade ett tag är svåra att få upp till mer än 30-40%.
Då använder jag den här desulfatorn som funkar mycket bra. Många batterier kan komma upp i 100% med den.
http://cgi.ebay.co.uk/Desulfator-Batter ... 230b5657f8
Re: Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande paralle
Sorry: Dom batterierna som jag syftar på i detta fall. Dom tar ej laddning,
Spelar ingen roll om man drar på max 12V 80A eller 24Volt batteriet drar ingen ström och det kokar inte.
Den stora laddaren är av ej intelligent typ, och den lilla switchade är en modern cpu laddare,
Den visar på vissa död att den laddar och på vissa att det är fel och en röd lampa lyser.
Jag är lite inne på AndLi´s version,
Netrunner: Jag har följt någon/några trådar här för ett tag sedan om dessa desulfatorer, intressant att det fungerar.
Jag har ett batteri hemma just nu från jobbet som jag ska prova lite med. Det är ca 9mån gammal och har ståt
urladdat i en kunds husvagn i ca 2-3mån och är sten dött. kan mata 24v och ingen händer.
Tänkte att jag ska testa att ladda det med fel polaritet. Och ladda ur och laddat åt rätt håll.
Har även ett till som är jämn gammalt som tar laddning, men enligt batteri analysatorn så är det bara ca 25% av original start kraften kvar.
Båda är Tudor Nautica. Kanske ska prova på båda och se vad som händer. Labbagget har ju dubbla separata utgångar,
Jag får återkomma med resultat.
Edit: Detta med att ladda åt fel håll har jag läst om på några ställen, jag vet inte om det fungerar. Kanske är urdumt att göra så ?
Spelar ingen roll om man drar på max 12V 80A eller 24Volt batteriet drar ingen ström och det kokar inte.
Den stora laddaren är av ej intelligent typ, och den lilla switchade är en modern cpu laddare,
Den visar på vissa död att den laddar och på vissa att det är fel och en röd lampa lyser.
Jag är lite inne på AndLi´s version,
Netrunner: Jag har följt någon/några trådar här för ett tag sedan om dessa desulfatorer, intressant att det fungerar.
Jag har ett batteri hemma just nu från jobbet som jag ska prova lite med. Det är ca 9mån gammal och har ståt
urladdat i en kunds husvagn i ca 2-3mån och är sten dött. kan mata 24v och ingen händer.
Tänkte att jag ska testa att ladda det med fel polaritet. Och ladda ur och laddat åt rätt håll.
Har även ett till som är jämn gammalt som tar laddning, men enligt batteri analysatorn så är det bara ca 25% av original start kraften kvar.
Båda är Tudor Nautica. Kanske ska prova på båda och se vad som händer. Labbagget har ju dubbla separata utgångar,
Jag får återkomma med resultat.
Edit: Detta med att ladda åt fel håll har jag läst om på några ställen, jag vet inte om det fungerar. Kanske är urdumt att göra så ?
Re: Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande paralle
Tror inte det är bra. Låg ström + tålamod funkar.ladda åt fel håll
Det finns massor av skrönor om batterier, ofta i andra hand eller av typen "jag vet inte varför men det är jätteviktigt att batteriet inte står på betonggolv när man laddar".
-
danielr112
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande paralle
Hur många dar lät du den stå mot nåt som pushade in ström mot den? Det kan ta ett par dar ibland...
Re: Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande paralle
Netrunner: Jag får helt enkelt plocka hem några fler batteri från jobbet och prova så får vi se vad som händer. Kanske skulle köpa mig en desulfator också när jag ändå är igång.
danielr112: Denna gång stod en bosch 80Ah laddare och tryckte i ca 4 dagar, men inget hände.
Därför tänkte jag att det var dags att börja nosa lite i detta. Har ju läst andra intressanta trådar i liknande ämne.
danielr112: Denna gång stod en bosch 80Ah laddare och tryckte i ca 4 dagar, men inget hände.
Därför tänkte jag att det var dags att börja nosa lite i detta. Har ju läst andra intressanta trådar i liknande ämne.
-
danielr112
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande paralle
Jo men är du säker på att den laddaren gav nåt så den inte känner av att där inte fanns nåt? Som har nämts har flertalet laddare inbyggt skydd mot sådant. Man kan t ex paralellkoppla en 5watts lampa också för att få laddaren att starta.
Men som sagt batterier kan dö med
Men som sagt batterier kan dö med
Re: Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande paralle
Det är kanske en annan sorts batterier som ni pratar om här och inte blybatterier?
När jag låg på repmånad i lumpen på 70-talet hade vi en tyghantverkare som påstod att man kunde rekonditionera ett blybatteri som inte höll laddning. Man tömde det på syra, men sparade vätskan för senare bruk. Slog i destillerat vatten i samtliga celler. Kopplade in växelspänning på batteriet. Tyvärr har jag glömt hur mycket spänning, men en vridtransformator skulle funka fint. Givetvis under kontroll. Sen skulle man ha batteriet under uppsikt för så småningom blev det varmt, det skulle småbubbla i samtliga celler till slut. Sen slog man ut det destillerade vattnet, man kunde köra en likadan omgång till om man ville. Slog ut vattnet, tillbaka med syran i batteriet och laddade med låg laddningsström ungefär dubbelt så lång tid som man brukar ladda normalt. Sen hade man ett batteri som inte var 80%-igt.
Jag har aldrig provat det själv då jag aldrig haft några egna lokaler till sådan aktivitet, men jag hade stort förtroende för honom och jag tycker det var logiskt att allt slagget försvann från elementen i batteriet då vattnet "kokade".
/Ingvar
När jag låg på repmånad i lumpen på 70-talet hade vi en tyghantverkare som påstod att man kunde rekonditionera ett blybatteri som inte höll laddning. Man tömde det på syra, men sparade vätskan för senare bruk. Slog i destillerat vatten i samtliga celler. Kopplade in växelspänning på batteriet. Tyvärr har jag glömt hur mycket spänning, men en vridtransformator skulle funka fint. Givetvis under kontroll. Sen skulle man ha batteriet under uppsikt för så småningom blev det varmt, det skulle småbubbla i samtliga celler till slut. Sen slog man ut det destillerade vattnet, man kunde köra en likadan omgång till om man ville. Slog ut vattnet, tillbaka med syran i batteriet och laddade med låg laddningsström ungefär dubbelt så lång tid som man brukar ladda normalt. Sen hade man ett batteri som inte var 80%-igt.
Jag har aldrig provat det själv då jag aldrig haft några egna lokaler till sådan aktivitet, men jag hade stort förtroende för honom och jag tycker det var logiskt att allt slagget försvann från elementen i batteriet då vattnet "kokade".
/Ingvar
Re: Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande paralle
Min mekaniker har berättat att förr i tiden tömde dom gamla döda batterier på syra och tvättade med högtryckstvätten, sen var det bara fylla på med ny syra och dom fungerade igen.
Re: Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande paralle
Jag skulle försöka få igång min lastbil nu i dagarna . Den har stått i 3 år utan att blivit rörd .
Laddare på i två dygn , men för lite ström i batterierna .
Så det var att plocka isär de båda batterierna och börja om från början och ladda ett i taget .
Ett batteri var helt nytt då bilen ställdes av och av de här två första dagarnas laddning höll det drygt 13 V och var ok .
Men att ladda ett dåligt tillsammans med ett nytt går inte , det dåliga kommer inte ta emot laddning då .
Så ställde det dåliga på sidan och laddade med så låga värden jag kunde .
Det började ta laddning och efter två dygn till så var det drygt 12 V i batteriet . Det fick stå över natten utan laddare och sedan testade jag igen , då var det nere på 9 V
Det var bara att inse att det äldsta batteriet var slut .
Det nya däremot är som nytt efter laddning trots att det suttit i lastbilen både sommar och vinter i 3 år och utan skötsel .
Så ett nytt och laddat batteri kan klara sig mycket länge utan att bli förstört .
Det händer när jag har svåra batterier att jag även reducerar Volten vid laddning , vet egentligen inte om det fungerar , men vissa batterier har vaknat vid liv då . Vet inte men det är väl möjligt att strömstyrkan minskar även den då från laddaren så det är det som hjälper .
Laddare på i två dygn , men för lite ström i batterierna .
Så det var att plocka isär de båda batterierna och börja om från början och ladda ett i taget .
Ett batteri var helt nytt då bilen ställdes av och av de här två första dagarnas laddning höll det drygt 13 V och var ok .
Men att ladda ett dåligt tillsammans med ett nytt går inte , det dåliga kommer inte ta emot laddning då .
Så ställde det dåliga på sidan och laddade med så låga värden jag kunde .
Det började ta laddning och efter två dygn till så var det drygt 12 V i batteriet . Det fick stå över natten utan laddare och sedan testade jag igen , då var det nere på 9 V
Det var bara att inse att det äldsta batteriet var slut .
Det nya däremot är som nytt efter laddning trots att det suttit i lastbilen både sommar och vinter i 3 år och utan skötsel .
Så ett nytt och laddat batteri kan klara sig mycket länge utan att bli förstört .
Det händer när jag har svåra batterier att jag även reducerar Volten vid laddning , vet egentligen inte om det fungerar , men vissa batterier har vaknat vid liv då . Vet inte men det är väl möjligt att strömstyrkan minskar även den då från laddaren så det är det som hjälper .
Re: Ladda dött bilbatteri (fri syra), med fungerande paralle
I vintras cyklade jag med ett batteri på pakethållaren. Grannen blev förskräckt
och förklarade att bilbatteriet lätt blir korsslutet. Han informerade att begagnade
batterier har ett lager slam under cellerna. Lutar man batteriet bara några grader
så förlorar batteriet sin kraft och går aldrig mer att använda i bilen.
LADDA BATTERIET DÄR DET SITTER !!
och förklarade att bilbatteriet lätt blir korsslutet. Han informerade att begagnade
batterier har ett lager slam under cellerna. Lutar man batteriet bara några grader
så förlorar batteriet sin kraft och går aldrig mer att använda i bilen.
LADDA BATTERIET DÄR DET SITTER !!
