Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, jag provade att köra lågbanden här i mitt QTH uppe i Luleå men då jag inte hörde någon station under en stor tävling på lågbanden tyckte jag det inte var så stor ide :) Det går som sagt bättre på högbanden.

Det är tyvärr inte jag som kör traktorn, det är SM2XJP :)

Angående lådorna så vet jag inte hur mycket till affärside det vore, är lite för tidskrävande för att löna sig. Dessutom använder jag jobbets utrustning och det kan ju tänkas bli kinkigt om man börjar sälja saker man producerar där. Någon låda har jag byggt och sålt till polare men det är inte något jag vill göra till någon vana. Det ger för lite pengar och tar för mycket tid, tid som jag villl spendera att bygga saker åt mig själv.
sa3ark

Inlägg av sa3ark »

Skrattade högt när jag läste texten på 4-SQ boxen.. Har själv sett hur det ser ut efter att "Tord" har varit i farten..
Två nyfikna frågor:
Har du något kretschema på 4-SQ boxen som du vill dela med dig av? Försöker förstå hur de där lådorna funkar. Har du 50 Ohm vid anslutningarna mot vertikalerna eller ligger dom på någon annan impedans för att lättare få till 50 Ohm på radiosidan?

Tack för en mycket underhållande sida, burkar läsa lite då och då i samband med frukosten. Det är mycket bättre läsning än morgontidningen som det mest står elände i..

73 de SA3ARK, Dan
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Haha, ja det brukar hända grejor då :)

Här finns det beskrivet rätt bra,
http://tk5ep.free.fr/tech/4sq/en/4sq_switch.php
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen blev det lite gjort, tempot från början var lite lågt pga lite feber i slutet av veckan men på Lördagen kändes det bra igen. Jag högg lite skog och med hjälp av SM3JLA meckades det lite i ett slutsteg också. Vi fick även göra om lite i 4-1000A PA:t så det går att byta band mellan 160-20m utan att behöva löda om något i slutsteget.

På Fredagen åkte jag och SM2XJP till ett företag i Robertsfors där vi brukar köpa aluminium ifrån och hämtade några rör vi beställde i vintras. Jag väntar fortfarande på den stora ordern jag gjorde för ett tag sedan på nästan 200kg aluminium.

På Söndagen spenderade vi tid med 40m 4-SQ där vi grävde för stolparna till den. Vi grävde ungefär 60cm djupt, slog sedan ner stolparna ungefär 40cm till och sedan packade vi med 0-18 grus så de verkar stå väldigt stabilt.

Bild
Molly med i helgen

Bild
Ofelia som vi träffade då vi hälsade på SM2DMU & SM2HTF

Bild
En stolpe på plats

Bild
Stolpar på plats

Bild
SM3JLA dummar sig :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag är för övrigt lite imponerad över hur bra bilder den relativt billiga mobiltelefonen kan ta, 5 megapixel kamera. Tack Anna!
labmaster

Inlägg av labmaster »

Vad är det för dimension på bockspåren i lådorna?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

3mm på 2mm alu och 2mm när det är 1mm alu. Om jag ska bocka på en linje med 3mm fräs så fräser jag 1.5mm från den linjen, dvs så spårets ena kant är där man ska bocka.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Tack för tipset. Min fräs är inte klar ännu men när den är det skall jag bygga ett gäng lådor med antennkontakter också.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har varit lite flitig igen. I förrgår byggde jag ett notchfilter som ska notcha bort 20m från 10m. Dvs det kommer sitta på 20m där det har en genomgångsdämpning på ungefär 0.01dB pch vid 28.4 MHz har det en notch på ungefär -80dB +/- lite. Det är 2st öppna 1/4wl stubbar för 10m som sitter med en induktans i mitten på ungefär 0.6uH. Jag märkte en sak som gör att jag måste låta bli att linda upp stubbarna i en cirkel, nämligen att jag försämrade notchen med 10-15dB genom att linda upp dem.

Bild
Filtret

Bild
Mätuppställningen, mitt favoritinstrument på hela universitetet :)

Bild
Hyffsat

Bild
Jag är jäkligt noga när jag tunar saker, 49.5 -0.3j

Bild

Det hela firades med lite öl,
Bild

Bild
Och idag svarvade jag lite isolatorer till 40m 4-SQ vertikalerna

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen hände en jädra massa. Planen var från början att åka till Sundsvall och ta ner en mast, men det hela sket sig och det var nog tur med tanke på stormen som drog in över Ångermanland/Västerbotten och Norrbotten. Jag trodde yagin för 40m skulle gå av men som tur är höll precis allt på stationen trots rätt rejäla vindbyar.

Helgen har mest handlat om att få igång 40m 4-SQ. SM2LIY kom upp och har varit flitig med att dra ut radialplanet, trots rätt varmt väder och mygg så härdade han ut. SM2XLL kom även ut några gånger under helgen och hjälpte bland annat till med att släpa stockar så vi kunde färdigställa bygget. Den verkar fungera fint, vi fick resonansen där vi ville och det verkar vara runt 25-30dB F/B ratio vilket är ungefär vad man kan vänta sig. Men så mycket tester har det inte hunnit bli än. Antennen kommer bli slagen rejält av yagi-antennerna men det fina med den är att den har väldigt låg brusnivå och man switchar riktning väldigt fort, så det blir ett bra komplement till de andra antennerna.

På vår nationaldag (idag) så fick jag skjuss av SM2XJP upp till Luleå. Det var bra för jag behövde få hem den relativt nya radion jag köpte från Finland efter den helt slutat ge ut någon uteffekt. Dessutom åkte vi en sväng förbi SM2EKM och kollade in förhoppningsvis nästa års stora projekt.

Bild
Lite plattjärn kapades till för att tillverka fästen till vertikalerna

Bild
Jag gillar fortfarande min "nya" skruvdragare

Bild
Svetsar fast avgasklammer för att hålla vertikalerna

Bild
Åsså målas de med hammarlack

Bild
Och skruvas fast

Bild
Pelle är ihärdig med radialerna. 50st 10m långa under varje vertikal, så totalt > 2km tråd.

Bild
En vertikal uppe

Bild

Bild
Testkoax ansluten så vi kunde ställa in längden på vertikalen. 200 kHz under vart vi vill ha den när alla vertikalerna är uppe, då det brukar höjas en del i frekvens pga kopplingen mellan dem.

Bild
Jag fick ett il på kvällen och färdigställde jag skåpet till den hembyggda 4-SQ boxen, tycker det blev riktigt bra

Bild
Tätade hålen med aluplåt och epoxy

Bild
"Fin" märkning

Bild
Gamla hyllkonsoler fick bli fästen

Bild
Faskablar tillverkade av 75 ohms kabel och 1kW dummy load som tar hand om resteffekten.

Bild
SM2XLL kom och fick som tack för kaffet släpa stockar med oss :)

Bild
Lådan monterad, blev stiligt värre. Dummy loaden placerades sedan ovanpå med en plastback över som väderskydd, inte riktigt lika snyggt så jag skippade bild på det

Bild
Pelle börjar på de sista 100 radialerna

Bild
Monterat och klart
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Här händer det grejer! :D
Sjätte bilden, där Pelle är ihärdig, blev ju rätt kul. Det ser ut som det sitter en jätteliten plaststol på första stolpen. :lol:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Haha, bra catch med stolen :)

Jag har varit lite lat med uppdateringar men det har inte hänt så mycket intressant heller. Jag har huggit en del skog och SM3JLA var uppe förra helgen och hjälpte mig släpa stockar (han släpade de flesta medans jag högg). Dock blev det lite vodka på Fredag kväll vilket gjorde att vi inte mådde så bra i de 31-32C vi hade på Lördagen. Vi visste inte riktigt vart vi skulle he oss, så det slutade med att vi t.ex. åt i källaren och sedan på eftermiddagen kom jag på att man kunde spruta med vattenslangen rakt upp i luften för att få lite svalkning. VI är inte gjorda för dessa temperaturer, speciellt inte när det är helt vindstilla och bakis.

Vi monterade även ihop en 6el yagi för 10m som ska sitta uppe runt 45m upp i 60m masten. Vi saknade dock lite skruv så nu ska jag försöka bygga klart den och kanske även tuna in den i helgen. Vi byggde även lite på WARC-yagin (för 12/17m) som är en hemgjord design med 3st aktiva element på 17m och 4st för 12m. Dock passade inte alla rör riktigt så jag fick ta upp dem till Luleå och svarva till dem.

Bild
Groda på besök

Bild
Så söööt, dock är min flickvän livrädda dem så hon blir nog arg för de här bilderna.

Bild
Fläkt modell stor som vi använde för att blåsa in sval(are) luft i huset som var 31C när vi kom.

Bild
Man har inte roligare än man köper ut för

Bild
Trött SM3JLA medans jag såg hockey

Bild
Elementfästplattor till WARC-yagin för 12m elementen

Återkommer till helgen med mer bilder, förhoppningsvis lite mer intressanta.
Senast redigerad av sm2wmv 16 juni 2011, 21:14:01, redigerad totalt 1 gång.
SM2XJP

Inlägg av SM2XJP »

är det blöta på plattorna svett eller :):):)

MVH Peter
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jo, armsvett :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Det är ingen groda. Det är en padda :wink: 8)
Skriv svar