I helgen hände en jädra massa. Planen var från början att åka till Sundsvall och ta ner en mast, men det hela sket sig och det var nog tur med tanke på stormen som drog in över Ångermanland/Västerbotten och Norrbotten. Jag trodde yagin för 40m skulle gå av men som tur är höll precis allt på stationen trots rätt rejäla vindbyar.
Helgen har mest handlat om att få igång 40m 4-SQ. SM2LIY kom upp och har varit flitig med att dra ut radialplanet, trots rätt varmt väder och mygg så härdade han ut. SM2XLL kom även ut några gånger under helgen och hjälpte bland annat till med att släpa stockar så vi kunde färdigställa bygget. Den verkar fungera fint, vi fick resonansen där vi ville och det verkar vara runt 25-30dB F/B ratio vilket är ungefär vad man kan vänta sig. Men så mycket tester har det inte hunnit bli än. Antennen kommer bli slagen rejält av yagi-antennerna men det fina med den är att den har väldigt låg brusnivå och man switchar riktning väldigt fort, så det blir ett bra komplement till de andra antennerna.
På vår nationaldag (idag) så fick jag skjuss av SM2XJP upp till Luleå. Det var bra för jag behövde få hem den relativt nya radion jag köpte från Finland efter den helt slutat ge ut någon uteffekt. Dessutom åkte vi en sväng förbi SM2EKM och kollade in förhoppningsvis nästa års stora projekt.

Lite plattjärn kapades till för att tillverka fästen till vertikalerna

Jag gillar fortfarande min "nya" skruvdragare

Svetsar fast avgasklammer för att hålla vertikalerna

Åsså målas de med hammarlack

Och skruvas fast

Pelle är ihärdig med radialerna. 50st 10m långa under varje vertikal, så totalt > 2km tråd.

En vertikal uppe

Testkoax ansluten så vi kunde ställa in längden på vertikalen. 200 kHz under vart vi vill ha den när alla vertikalerna är uppe, då det brukar höjas en del i frekvens pga kopplingen mellan dem.

Jag fick ett il på kvällen och färdigställde jag skåpet till den hembyggda 4-SQ boxen, tycker det blev riktigt bra

Tätade hålen med aluplåt och epoxy

"Fin" märkning

Gamla hyllkonsoler fick bli fästen

Faskablar tillverkade av 75 ohms kabel och 1kW dummy load som tar hand om resteffekten.

SM2XLL kom och fick som tack för kaffet släpa stockar med oss

Lådan monterad, blev stiligt värre. Dummy loaden placerades sedan ovanpå med en plastback över som väderskydd, inte riktigt lika snyggt så jag skippade bild på det

Pelle börjar på de sista 100 radialerna

Monterat och klart