Planerar CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
labmaster

Re: Planerar CNC

Inlägg av labmaster »

Borra hå i MDF:en kan du göra med fräsen så du behöver inte lämna den till ett snickeri.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jag kan ju inte borra hål i en skiva som är större än maximala fräsytan... Skivan är 1000x1000mm och fräsytan beräknas till 700x700mm men jag ska se om det inte blir billigare med en ram av alu-profiler iaf...
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jo det kan du om det går att flytta skivan i x- och y-led när du borrat den första delen som är 700 mm x 700 mm.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Tror inte att det skulle funka. Skivan är ju den som håller ihop hela fräsen, skulle man då skruva ihop fräsen utan bottenskivan skulle det bli väldigt rangligt och allt annat än rakt. Men nog pratat om det jag tror inte jag kör på den principen iaf, jag gör nog som MSV och sätter 4 tvärgående profiler i botten.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ja det är ett bra beslut eftersom du för övrigt bygger fräsen med aluminiumprofiler.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

En snabb fråga: Vilket cad-format är standard för 2D-filer, dwg, dws, dwt eller dxf?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

DXF
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Hur gick det med fräsen?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Bra fråga, det undrar jag också. Låt oss säga såhär, jag har inte fått plats att bygga den någonstans. Sen har jag väl insett att en så stor fräs som 1x1x0,5meter som klarar att fräsa i stål blir väldigt dyr. Detta var ju min första egentliga tråd inom ämnet och man får nog ta den med en nypa salt...

Men jag CADar regelbundet på nya maskinen, så när jag hittar en plats att ha den/dem på så blir det nog bygga av.
Funderar dock på att bygga mini-fräs med en arbetsyta på ca 15x15cm men jag vet inte. JBs minsta motorer är t.o.m. för stora för ett sådant bygge. Dock har jag inte hittat några små motorer (ca 0,8Nm) för ett bra pris, antagligen har jag inte letat tillräckligt.

Jag uppdaterar garanterat tråden om det skulle hända nått, det lovar jag. :)
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Får jag fråga vilken diameter ändbearbetningen på en 16mm kulskruv brukar ha? Slänger snart upp en ny ritning :dead:
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Thorped skrev:Hej! Har sedan jag såg CNC-fräsen i betong velat bygga CNC-fräs, dock vet jag att jag inte har råd på långa vägar men planera skadar ju inte. :)
Har rätt stora krav på material och kapacitet, den ska inte ha några problem för att ta sig igenom rostfritt men där går nog ändå gränsen på vad jag kommer fräsa. Fräsvolymen bör vara 1000 * 1000 * 300mm (L*B*H) för att kunna arbeta sig igenom stora block. Tänkte dessutom utesluta stegmotorer och istället använda mig av rejäla servomotorer och på tal om det så bör kulstången spindelstigning vara på 5mm för att inte dra ner på noggrannheten. Det ska tilläggas att jag även vill att den ska vara 4-axlig men 3 och 4 ska vara variabla alltså antingen 4an eller 3an. På så sätt ska jag kunna använda den som en "frässvarv" också genom att ha 4an vågrätt.

Nåja som ni hör är jag rätt säker på vad jag behöver, och koppla ihop allt borde inte vara så stort problem då jag gått EL och mekat hela mitt liv. Programmering är däremot ett jätteproblem har ingen aning om hur man gör men far är programmerare så han kanske (inte så troligt dock) kan hjälpa mig :roll:

Tänker inte bygga den i betong utan gärna stålprofiler om några bra finns, kom med förslag!

Räknar nästan med att denna fräs kommer kosta mig dryga 100 000 men vad anser ni?

P.S. My english is really really bad! Så undviker helst engelska sidor D.S.
...Hahaha, ja drömma kan man... :vissla:

Nå vad har hänt? ...Inte ett skvatt, jag har iofs läst på lite mer och jag kan väl konstatera att det ovanstående krav blir tuffa, väldigt tuffa!

Men allt hopp är inte ute för det! Nej, tvärt om! Jag har en motorcykel-mekplats på gång och då får jag fri tillgång till alla sorters svetsar, svarv, fräs och pelarborr, plus ett gäng goa gubbar som är att från CNC-operatörer till svetsare.

Tanken är att jag ska hyra en sisådär 8-12m2 för att först och främst meka med hojen på, men en fräs på knappt 1m2 är nog inget större problem att klämma in.

Så vad hade jag tänkt mig nu då? ...Jo den ska ju klara en del, så... ja, vi drar la lista rakt av...!

Arbetsyta: ca 400x500mm
Z rörelse: ca 120mm
Spindel: ISO30 tillverka själv.
Motor: Kanske 3kW?
Styrmotorer(?): Steg, till att börja med.
Skenor: THK20 --> eller dylikt.
Skruvar: Bra precision
Konstruktionsmaterial: Ja det är väl här allmänheten kommer in på allvar. Aluprofiler känns klent. Stål har dålig värmeledningsförmåga, så det kanske slår sig, om än lite, vid planing? Solitt Aluminium, det blir nog dyrt... EG/betong, nej helst inte.
Budget: Tjaa... Inga 100k iaf. Om jag tillverkar mycket själv så kanske jag kommer under 25k i slutändan. Men jag kanske bara hinner tillverka ramen och spindeln m.m. innan jag drar vidare i livet. Bor ju hemma än och jag satsar på att flytta till en stuga på landet så fort jag bara kan så det blir en del sparande också.

Uppbyggnad: Fast portal, bordet rörligt i ändas X-led. Den ska även byggas in för att störa omgivningen så lite som möjligt samt att jag inte vill ha vatten/spån över hela alltet. Vidare beskrivning kan jag förklara om någon undrar annars slänger jag upp en ritning någon dag framöver.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Mycket har hänt sen jag senast använde tråden, jag håller t ex på att utbilda mig till CNC-operatör på Lernia och har därav mer maskinvana och etc...

Jag tänker dock att det hade varit trevligt med en "liten" fräs hemma på skrivbordet, det blir inte så mycket mer än övningar i skolan så det hade varit najs att göra lite vettiga saker hemma! :)

Först och främst är jag lite osäker på vilken konstruktion som är bäst om man vill ha så stor noggrannhet som möjligt utan att omöjliggöra att den ska kunna stå på ett skrivbord. Jag måste kunna göra grejer med toleranser på +/- 0,01mm och arbetsytan behöver inte vara större än 300 x 300 även om fräsen kan vara 600 x 800 samt 600 hög. Att bygga den som en proffsmaskin med XY rörelse i bord är nog inget alternativ, så frågan är om rörlig portal med fast bord eller fast portal med Y-bord hade varit bäst?

Om toleranserna går att hålla så hade jag föredragit rörlig portal, mycket för att det på sätt och vis är lättare att komplettera med automatisk verktygsbyte om man skulle vilja det och för att man kan få mycket arbetsyta per maskinmått.

Jag vet inte heller vilka konstruktionsmaterial som är lämpliga, profiler hade varit smidigt...?

Sen är inte jag speciellt haj på elektronik och programmering (annat än arbetskod), vet inte hur mycket sånt man behöver kunna för att bygga en maskin?

Kan tillägga att jag uteslutande kommer arbeta i hårdare aluminiumlegeringar, främst EN-AW 6082. Jag kommer inte heller låta lågprishårdvara sätta käppar i hjulen för att de eventuellt inte håller de toleranser jag kräver. Kommer troligen köpa rubbet från THK eller dylikt kvalitetsmärke om inte "folk" inte tror på kinaskruvar och linjärer?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tror du klarar dig utmärkt med HIWIN, men visst, vill du bränna ett antal tusenlappar till på THK så gör det :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

+/- 0,01mm, det får man nog betrakta som det absolut bästa man kan åstadkomma på ett hembygge.

Ska du ner i den noggrannheten, då hänger det nog inte på fabrikatet av linjärstyrningar.
Betydligt mer kinkigt är att få maskinen rak och vinkelrät.
Skriv svar