Har rätt stora krav på material och kapacitet, den ska inte ha några problem för att ta sig igenom rostfritt men där går nog ändå gränsen på vad jag kommer fräsa. Fräsvolymen bör vara 1000 * 1000 * 300mm (L*B*H) för att kunna arbeta sig igenom stora block. Tänkte dessutom utesluta stegmotorer och istället använda mig av rejäla servomotorer och på tal om det så bör kulstången spindelstigning vara på 5mm för att inte dra ner på noggrannheten. Det ska tilläggas att jag även vill att den ska vara 4-axlig men 3 och 4 ska vara variabla alltså antingen 4an eller 3an. På så sätt ska jag kunna använda den som en "frässvarv" också genom att ha 4an vågrätt.
Nåja som ni hör är jag rätt säker på vad jag behöver, och koppla ihop allt borde inte vara så stort problem då jag gått EL och mekat hela mitt liv. Programmering är däremot ett jätteproblem har ingen aning om hur man gör men far är programmerare så han kanske (inte så troligt dock) kan hjälpa mig

Tänker inte bygga den i betong utan gärna stålprofiler om några bra finns, kom med förslag!
Räknar nästan med att denna fräs kommer kosta mig dryga 100 000 men vad anser ni?
P.S. My english is really really bad! Så undviker helst engelska sidor D.S.