Planerar CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Thorped

Planerar CNC

Inlägg av Thorped »

Hej! Har sedan jag såg CNC-fräsen i betong velat bygga CNC-fräs, dock vet jag att jag inte har råd på långa vägar men planera skadar ju inte. :)
Har rätt stora krav på material och kapacitet, den ska inte ha några problem för att ta sig igenom rostfritt men där går nog ändå gränsen på vad jag kommer fräsa. Fräsvolymen bör vara 1000 * 1000 * 300mm (L*B*H) för att kunna arbeta sig igenom stora block. Tänkte dessutom utesluta stegmotorer och istället använda mig av rejäla servomotorer och på tal om det så bör kulstången spindelstigning vara på 5mm för att inte dra ner på noggrannheten. Det ska tilläggas att jag även vill att den ska vara 4-axlig men 3 och 4 ska vara variabla alltså antingen 4an eller 3an. På så sätt ska jag kunna använda den som en "frässvarv" också genom att ha 4an vågrätt.

Nåja som ni hör är jag rätt säker på vad jag behöver, och koppla ihop allt borde inte vara så stort problem då jag gått EL och mekat hela mitt liv. Programmering är däremot ett jätteproblem har ingen aning om hur man gör men far är programmerare så han kanske (inte så troligt dock) kan hjälpa mig :roll:

Tänker inte bygga den i betong utan gärna stålprofiler om några bra finns, kom med förslag!

Räknar nästan med att denna fräs kommer kosta mig dryga 100 000 men vad anser ni?

P.S. My english is really really bad! Så undviker helst engelska sidor D.S.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Re: Planerar CNC

Inlägg av Eson »

Med sådana ambitioner och budget så skulle jag nog rekommendera att köpa en begagnad fräs och rusta upp den och bygga din fjärde axel. Finns många fina kvalitetsmaskiner på tex http://www.industritorget.se/
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Mjo eller en vanlig fräs för att kunna tillverka delar till min. Det lär sänka kostnaden radikalt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Att bygga en maskin som klarar rostfria block på 1x1m, det är ett enormt jobb. :humm:
Betong kan fungera, stålprofiler glöm det. Massiva stålsektioner i sådana fall.
Jag håller med föregående att ett begagnat stativ underlättar en hel del.

Kulskruvstigningen har nog ingen större inverkan på precisionen. Det handlar mer om hur rak du lyckas få maskinen.
Servomotorer är nog ett måste, om du inte nöjer dig med väldigt låg snabbmatning.

Att du inte kan programmera, det är nog absolut det minsta problemet här.
Nej, fundera på en CNC-maskin med defekt styrsystem istället. Det är nog tillräckligt med arbete ändå.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

säter skrev:Att bygga en maskin som klarar rostfria block på 1x1m, det är ett enormt jobb. :humm:
Jo det är det ju :humm: Vad skulle du säga att en maskin på 500 x 500 x 300 som lugnt går igenom alu skulle ligga i byggpris då? rostfritt hade jag bara fräst bromsskivor i och det kan jag väl undvika. Hade ALDRIG gett mig på ett rostfritt block på 1x1m haha :mrgreen:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad är det för typ av detaljer du vill fräsa?
Vilken kvalitet på aluminium pratar vi om?
Hur stora fräsar har du tänkt kunna använda?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

"ryssen" ska ju avvecklas så du kan nog få ett bra pris på den? :wink:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 3&start=90

---
Petade in "www." så man slipper klippa och klistra i webläsaren.
(Forumet lade sedan in "http://" själv.)

//Jimmy
---
Swemill

Inlägg av Swemill »

Tänkte också tipsa om Ryssen!
Du har gått "EL" och tänker använda "rejäla servomotorer". Hur "mycket" el beräknar du använda till denna maskinen eller snarare, hur mycket EL har du tillgång till!?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Thorped skrev:
säter skrev:Att bygga en maskin som klarar rostfria block på 1x1m, det är ett enormt jobb. :humm:
Jo det är det ju :humm: Vad skulle du säga att en maskin på 500 x 500 x 300 som lugnt går igenom alu skulle ligga i byggpris då? rostfritt hade jag bara fräst bromsskivor i och det kan jag väl undvika. Hade ALDRIG gett mig på ett rostfritt block på 1x1m haha :mrgreen:
Vet du vad klumpen väger? Hur har du tänkt dig hanteringen av materialet, antar att du har lyftanordningar för detta?

Köp en STOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOR fräs och bygg om en sådan med modern styrelektronik såvida inte den befintliga fungerar. Bygga själv, säger som de andra = glöm det.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

säter skrev:Vad är det för typ av detaljer du vill fräsa?
Vilken kvalitet på aluminium pratar vi om?
Hur stora fräsar har du tänkt kunna använda?
6063 T6 och 6082 T6 är nog det hårdaste alu jag kommer fräsa. Ska göra Ottomotorer från scratch, inte några stora saker men kanske max 1000cc.
Hur stora mja.. vad lämpar sig? Kanske kan gå över till stegmotorer då?, såg att slutstegen för servo var hemskt dyra :shock:
Senast redigerad av Thorped 2 november 2010, 16:25:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Ska göra Ottomotorer från scratch, inte några stora saker men kanske max 1000cc.#

Jag har byggt en MC-motor på bara 500cc, och jag skulle vilja påstå att att ISO40-spindel är minimum.
300mm slag i Z låter för lite. Det blir mycket gängning och borrning med långa borrar.
Ska du ha bara 300mm i Z, får du se till att bygga maskinen så det finns ordentligt med höjd mellan bord och spindelnos.

Nej, hör dig för angående "ryssen" istället. Den är ju klar med kulskruvar, motorer och allt.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

säter skrev:Jag har byggt en MC-motor på bara 500cc, och jag skulle vilja påstå att att ISO40-spindel är minimum.
300mm slag i Z låter för lite. Det blir mycket gängning och borrning med långa borrar.
Ska du ha bara 300mm i Z, får du se till att bygga maskinen så det finns ordentligt med höjd mellan bord och spindelnos.

Nej, hör dig för angående "ryssen" istället. Den är ju klar med kulskruvar, motorer och allt.
300 kan tyckas låta lite och är beredd att höja detta till 500 också. Ser egentligen inte problemet om man gör motordelarna i block om 1 dm i höjd men jag är väl för ung och oerfaren^^

Angående ryssen är den på tok för stor för mitt hus, skulle kunna ha den i vedbon på landet men det är nog knappt. Maskinen får drygt vara 1 kubik stor om måtten är 500 x 500 x 500. Räknar med att min maskin blir 750 x 750 x 1150mm utanpå men sedan tillkommer elektronik och komp.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Med det lilla kan du nog sluta och drömma att kunna bearbeta så stora alublock, bara blocket väger 210kg+. Ryssen är precis lagom maskin för detta. Säter har ju också en maskin som bör klara av såpass stora alublock men hur det sen är med rörelserna i den maskinen får vi fråga säter.

Vet inte vad du har för bakgrund då du har kommit fram till att en profil byggd fräs skulle klara det du vill, bara en ISO40 kona+spindelmotor ställer bra höga krav på stabilitet vilket du knappast kommer att nå med ett profilbygge. Detta med att ha bygg klossar för att utöka Z ställer ju det hela på huvudet då Z då bör vara i en fast portal och bordet ska röra sig.

Tänk om!
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

tecno skrev:Med det lilla kan du nog sluta och drömma att kunna bearbeta så stora alublock, bara blocket väger 210kg+.
Hmm hur tänkte du där? :? Det största blocket jag kommer fräsa i vid ett motorbygge väger 43kg/meter alltså 21,5 på min bänk. http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sver ... lattstang/
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

500x500x300 enligt dina uppgifter, alu väger ca 2.8kg dm² och det är väl 75dm² eller har jag räknat fel?
Skriv svar