ydring skrev:
Själv väntar jag på Wii-prylarna (kloner från Dealextreme) som är på väg, och när nu zeus la upp sin bild tänkte jag fråga om någon av er har möjlighet att lägga upp fler bilder så att man kan se exakt hur lödningarna mellan ToPNoTCH-kortet, Nunchuck-kort, och MotionPlus-kort ska göras. Eller en överpedagogisk skiss för en sån som jag som på min höjd har lött ihop en glappande cykellampa förut...
Så här med facit på hand borde jag nog skrivit med lite i manualen om WM+ och dess kloner, samt andra sensorer. Det kan vara (är) knepigt om man är osäker.
Men här kommer de grundläggande principerna som jag erfarit.
1.) Kloner kan i stort se ut hur som helst, det är absolut fel att följa instruktionerna för orginal WII grejorna (jag har fått 2 olika PCB'er i samma leverans till och med).
2.) Alla varianter av kloner fungerar, då de måste reagera rätt på anropen för att funka i WII spelet.
3.) Det kan variera lite i utslagen på gyron beroende på kloner.
4.) Nunchuck kloner beter sig oftast väldigt lika, men skiljer mycket i PCB utformning (har själv bara tittat på två och dom var olika).
För inkoppling av WM+ klon till kontroller kortet:
- Klipp ALDRIG av sladdarna innan ni kartlagt dom (been there done that) då Nunchuck anslutningen i bakkan oftas har samma färg på kablarna.
- Skruva isär WM+ med sladden kvar, och kolla på denna bild

Observera att detta är kontakten till kontroller kortet och inte den till Nunchucken.
- Skriv upp vad respektive kontaktbleck terminerar (jag fotar PCB't och kladdar på bilden).
- Klipp kablar och löd in på resp. 4 anslutningar på kontroller kortet.
För inkoppling av Nunchuck till WM+:
För att vara övertydlig så ansluts nunchucken till en särskild kontakt i rumpan på WM+, alltså inte på samma kontakt som till styrkortet utan i serie med WM+.
- koppla in nunchucken till WIIM+ med kontakterna kvar.
- Mät vilken lödpunkt på Nunchuck som går till respektive lödpunkt på WM+ (Den särskilda anslutningen för detta). Dokumentera för säkerhetsskull.
- Klipp kablar och löd ihop igen.
- Observera att nunchucken normalt använder 5 kablar till WM+ som bara använder 4 till kortet. Den femte nyttjas som detektion och talar om för WM+ att en Nunchuck är kopplad
Signalen är samma som VDD, så denna punkt kan man koppla direkt till VDD på WM+ så slipper man vända en 5'e kabel i nunchucken. Om denna signal inte finns så dyker inte nunchucken upp.
För inkoppling av andra sensorer:
Andra sensorer kopplas INTE in på Nunchuck ingången på WM+, utan parallellt med kontakten till styrkortet.
För en beskrivning hur de flesta (alla?) övriga sensorer som finns som Sparkfun breakout kort: