Enkel ljudmixer
Re: Enkel ljudmixer
Vadå, jag menar inget illa, vill bara upplysa om eventuella fallgropar, ser inget fel med det. Själv blir jag bara glad om någon säger till om brister i en presenterad design. Men som sagt vill inte klanka ner på någon utan bara tala om mina egna tankar och funderingar.
Vilka brister tänker du på?
Rubriken är Enkel ljudmixer och jag tycker att mitt exempel med en transistor är en tillräckligt aktiv krets och har tillräckligt hög ingångsimpedans för att klara det kravet som ställs. Jag vet också att man kan få in obehöriga signaler i en LF-förstärkare, men den risken ökar ju med högre ingångsimpedans. Dessutom kan man göra avkopplingar som hindrar störningar om det skulle uppstå. Min koppling är en emitterföljare vilket innebär att förstärkningen är mindre än 1. Utgången är lågohmig, dock kan man inte driva några lurar direkt.
Kom med egna idéer i stället om du har sådana. Gärna ännu enklare...
Rubriken är Enkel ljudmixer och jag tycker att mitt exempel med en transistor är en tillräckligt aktiv krets och har tillräckligt hög ingångsimpedans för att klara det kravet som ställs. Jag vet också att man kan få in obehöriga signaler i en LF-förstärkare, men den risken ökar ju med högre ingångsimpedans. Dessutom kan man göra avkopplingar som hindrar störningar om det skulle uppstå. Min koppling är en emitterföljare vilket innebär att förstärkningen är mindre än 1. Utgången är lågohmig, dock kan man inte driva några lurar direkt.
Kom med egna idéer i stället om du har sådana. Gärna ännu enklare...
Efter som vi inte vet något om vilka krav som ställs på designen kan vi inte säga vad som är enkelt eller inte. Dessutom var det kasfrosk koppling som började se farlig ut ur RF-synpunkt som du förespråkade.
Ett tips till TS är att läsa på lite själv för att skaffa sig en uppfattning. Att låta andra göra designen kommer knappast leda till något jätte bra.
Ett tips till TS är att läsa på lite själv för att skaffa sig en uppfattning. Att låta andra göra designen kommer knappast leda till något jätte bra.
Detta är ju inte direkt "rocket science" så det enklaste är att prova dig fram, börja med bara pottar och kondingar, funkar inte det bra (ex. att ljudet blir för lågt eller distar) byger du en aktiv mixer... Min gissning är att det kommer räcka med enklast tänkbara. Många här i forumet har en tendens att "gå över ån efter vatten" (jag inkluderad) men det är ju bara för att vi är teknikbögar
För hobbybruk och amatörkopplingar måste inte alltid en koppling vara enligt konstens alla regler, det går bra med lite "labbruskor" och "dirty work" också...
För att underlätta kan du ju slänga upp en bild på dina prylar så att folk kan känna igen vilken typ av pryl det rör sig om, inte säkert det hjälper men det bli i vilket fall inte sämre av det

För att underlätta kan du ju slänga upp en bild på dina prylar så att folk kan känna igen vilken typ av pryl det rör sig om, inte säkert det hjälper men det bli i vilket fall inte sämre av det

Det jag är lite rädd för är att radioapparaterna på något vis ska ta skada om man inte gör detta på rätt sätt.
Det jag vill är att koppla ihop en helt vanlig jaktradio med lite större grejor motsvarande försvarsmaktens Ra180 eller 145
Vad teknikbögar gäller så är väl jag inkluderad, elektronik dock är inte min starka sida.
Det jag vill är att koppla ihop en helt vanlig jaktradio med lite större grejor motsvarande försvarsmaktens Ra180 eller 145
Vad teknikbögar gäller så är väl jag inkluderad, elektronik dock är inte min starka sida.
Jag kan ju säga att min "karriär" som radio-DJ (nu snackar vi slutet av 80-talet:) började med en hembyggd mixer som i princip bara bestod av skjutpottar (från diverse kasettradioapparater som hade skrotats) och motstånd monterade i en pappkartong.
Sen hade jag min och syrrans freestyle (det hette så på den tiden!:) kopplade till varsin stereokanal. Miken var kopplad till en kasettradio utan kasett i som stod på inspelning och sen hade jag hörlursutgången på den kopplad till mik-regeln. Den funkade alltså som förförstärkare.
Utgången från min fina mixer gick till line-ingången på ett kasettdäck (som hade limiter, vilken fungerade utmärkt som "kompressor" om man skruvade upp inspelningnivån lite). Där spelade jag in mina fina "radioprogram".
Sen när man började på gymnasiet blev det lite seriösare grejer (men jag byggde aldrig nån mer mixer, det fick bli köpt mixer sen).
Sen hade jag min och syrrans freestyle (det hette så på den tiden!:) kopplade till varsin stereokanal. Miken var kopplad till en kasettradio utan kasett i som stod på inspelning och sen hade jag hörlursutgången på den kopplad till mik-regeln. Den funkade alltså som förförstärkare.
Utgången från min fina mixer gick till line-ingången på ett kasettdäck (som hade limiter, vilken fungerade utmärkt som "kompressor" om man skruvade upp inspelningnivån lite). Där spelade jag in mina fina "radioprogram".
Sen när man började på gymnasiet blev det lite seriösare grejer (men jag byggde aldrig nån mer mixer, det fick bli köpt mixer sen).
Jag skrev att hans idé kunde kanske fungera om man anpassade pot-ar och motstånd till lurarnas impedans men jag litade mer på min egen koppling.psynoise skrev:Efter som vi inte vet något om vilka krav som ställs på designen kan vi inte säga vad som är enkelt eller inte. Dessutom var det kasfrosk koppling som började se farlig ut ur RF-synpunkt som du förespråkade.
Du får gärna lämna synpunkter på min idè.
Vad är det för brister?
Det var ny info för mig!niklasS skrev:Det jag är lite rädd för är att radioapparaterna på något vis ska ta skada om man inte gör detta på rätt sätt.
Från början tog jag för givet att du enbart skulle lyssna på två apparater då de är sammankopplade!
Att sända med någon av dem då, tar jag helt avstånd ifrån!
/Ingvar
Det är bara lyssna jag ska göra, jag ska ha separata mickar för båda apparaterna.
Det kommer att anpassas så de har en separat 3,5mm anslutning bara för ljudet, för att sända kommer det att användas original mikrofoner.
Det kommer att anpassas så de har en separat 3,5mm anslutning bara för ljudet, för att sända kommer det att användas original mikrofoner.
Det är inte mikrofonerna som är problemet. Om du sänder med den ena radion kan det gå högfrekvens in i den andra mottagaren.
Särskilt om det är högre effekter än vad jaktradion använder.
Det kan fungera, men risken finns att det misslyckas.
Särskilt om det är högre effekter än vad jaktradion använder.
Det kan fungera, men risken finns att det misslyckas.