Enkel ljudmixer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
niklasS

Enkel ljudmixer

Inlägg av niklasS »

Hej allihop!
Eftersom min kunskap om elektronik är någorlunda begränsad vänder jag mig till er användare med oöverträffad kunskap och insikt.

På grund av lite hobbysysselsättningar så brukar jag få lyssna på två olika radioapparater (typ jaktradio) samtidigt, tanken är att jag ska bygga en enkel mixer så jag kan koppla in båda dessa i ett par hörlurar, helst med volymkontroll på vardera ingång så man kan dränka ut den ena kanalen om man så skulle vilja.

Jag har hittat ett schema på en sådan på Internet som verkar relativt enkel, jag har förstått att det inte bara är att koppla ihop två ingångar utan att jag behöver resistorer för att signalen ska gå ”rätt väg”.

Bild

Kan detta funka?
Kan man koppla på en vridresistor på vardera ingång som volymontroll och i så fall hur?
Vad ska jag använda för resistorer och kondensatorer?

De två radioapparaterna har troligen olika impedans, har detta någon betydelse?

Här har ni något att klura på ett tag.

/Niklas
pern

Re: Enkel ljudmixer

Inlägg av pern »

Här finns lite info om en enkel passiv mixer.

http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circ ... mixer.html
niklasS

Inlägg av niklasS »

Behöver jag anpassa kretsen på något vis om jag ska använda radioapparater med olika impedans?
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Kan du inte ha en radio per öra? I så fall är det ju bara löda om en vanlig stereolur med anslutning för resp. radio.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Vad är det för radioapparater det är frågan om förresten? Bärbara eller mobilstationer, bas Märke och modell?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Här finns en enkel aktiv mixer: http://electroschematics.com/393/fet-audio-mixer/
De har många att välja på, skriv mixer i sökrutan.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

niklasS skrev:Behöver jag anpassa kretsen på något vis om jag ska använda radioapparater med olika impedans?
Impedans behöver du nog bara tänka på om du ska försöka mixa signaler i de radiofrekventa delarna av apparaten (vilket nog varken är en bra idé eller löser ditt problem). Men det låter ju som att du vill mixa ihop audiooutputs från dina radioapparater och det ska nog inte vara något problem med en passiv mixer som den du hittat. Det kan ju vara en bra idé att kolla så att båda apparaterna ger ut samma signalnivå också så inte någon av dom behöver förförstärkning eller annat knepigt.

För volymkontroll måste du dock lägga till aktiva steg innan mixern, eller bygga t.ex. den aktiva varianten som 4kTRB länkade!
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Sen måste du berätta vad du ansluter dina lurar till för apparat. På den apparaten måste det finnas ingång , t.ex. line.
Om du gör det så kan jag rita ett schema som du kan bygga efter.
niklasS

Inlägg av niklasS »

Nu har jag inte läst elektronik sedan gymnasiet och det var några år sedan, så ha tålamod om jag verkar trög..

Förhoppningen är att jag kan göra en liten, kompakt låda, med 3,5 mm anslutningar både för inkommande och utgående linjer. för att kunna koppla utgående ljudet från radioapparaterna, via min lilla mixer, direkt ut i hörlurarna. Tanken är att den ska vara enkel och portabel. Om det krävs att detta kopplas till ett batteri så är det ett väldigt litet bekymmer.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

OK, då räcker troligen inte denna mixern som jag knåpat ihop i Paint. Men du kan ju försöka lämna lite plats för en liten utgångskrets som kan driva hörlurarna. Jag ska hålla ögonen öppna för en sån grej.
Denna mixer kan du köra på ett 9 Volts batteri.
Hoppas att jag inte förbisett någonting, jag gjorde tre ingångar men du kan ju skippa den ena.
/ Ingvar
3-ch-mix-BC109.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Det allra allra enklaste för din applikation, som har en riktigt hög chans att fungera, är om dom du helt enkelt kopplar in dina apparater via volympottar och ett par seriemotstånd.
Typ nåt sånt här:
Bild
Det finns många problem med att göra det på det här sättet, dock. Men med informationen jag har fått från tråden så tror jag inte att dom sakerna kommer påverka dig.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Prova tipset från kasfrosk. Det verkar att kunna fungera om man justerar pot:arnas värden med hänsyn till lurarnas impedans.
Annars kan du återkomma, jag hittade en liten förstärkare till min mixer:
http://www.electrokit.se/images/12300005.jpg
byggsats för 98:-
0,5 Watt
mått: 4 x 4 cm
niklasS

Inlägg av niklasS »

Tack för hjälpen allihop, nu har jag lite att knåpa med. :tumupp: Jag tror jag provar kasfrosk enkla variant först, funkar inte det så gör jag ett försök med den andra. det beror lite på hur mycket ljud jag kan få ut ur den.
Återigen tack!!

/Niklas
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Dock hade det varit fördelaktigt att bygga något aktivt med hög ingångsimpedans för att slippa vara beroende av vad källorna har för utimpedans samt signalstyrka. Sedan kan kretsar som ovan föreslagna vara duktiga mottagare av andra radiokanaler samt störningar som du inte vill lyssna på. Men man kan alltid prova enklaste möjliga och experimentera sig fram.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Trevligt inlägg!
Tack skall du ha!
Roligt att läsa sådant när man vill hjälpa till.
Skriv svar