Två kretsar, när en blir strömförande ska den andra brytas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
slajdas

Re: Två kretsar, när en blir strömförande ska den andra bryt

Inlägg av slajdas »

Icecap skrev:slajdas: en bättre beskrivning men definitivt inte fyllestgörande!

* Är det 2 olika kretsar?
* Är spänningskällan den samma eller 2 olika som inte får vara ihopkopplat?
* Är det en fysisk brytare som avgör av/på? Eller är det en spänning som styr?
* Är det "du" som styr brytaren?

Denna tråd är ett mycket bra exempel på hur en person som inte har kunnandet försöker att komma med en halv lösning och resultatet är att allt blir fel. Om du istället hade beskrivit VAD du har, vad du önskar (där har du förvisso lyckats rimligt) och andra viktiga data (spänningar, strömmar osv) ville svaren sannolikt har varit rätt från början.
Förstår givetvis att ju mer info som presenteras desto lättare att ge korrekt hjälp, men som jag klargjorde i första inlägget besitter jag inte alla nödvändiga kunskaper för att kunna delge denna information, hade jag haft dem hade jag nog inte behövt hjälp med en så relativt lätt fråga som denna? Inlägg som löser mitt problem har ju de facto postats så helt obegripligt kan mitt spörsmål knappast ha varit.

Snyggare att be om kompletterande information än att ta till vapen så fort en frågeställare inte besitter tillräckliga kunskaper.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

slajdas skrev: Verkar vara precis vad jag efterfrågade. Vad är en p-MOSFET och var får jag tag i en?
MOSFET
ELFA? Det är inte helt okomplicerat att använda transistorer, så jag skulle rekommendera att du läser på lite innan du bygger ihop prylen. Kolla t.ex igenom lite datablad för MOSFETs.

När man är nybörjare vill man ofta bara ha svar på de frågor som man själv har. Det spelar dock ingen roll hur bra svar man får om man råkar ställa fel fråga.
De lösningar du har fått nu kan fungera om kravspecifikationen är att tända en LED när den andra slocknar. Om det däremot finns fler krav, som de saker som Icecap frågar om, kanske lösningarna inte fungerar eller är direkt skadliga.
Om man berättar vad poängen är egentligen, med avgränsningar och allt ihop, så är det lättare för andra att avgöra om det verkligen är frågan som ställdes som bör besvaras.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det går att göra samma sak med andra sorters transistorer, både N-kanals MOSFET, NPN och PNP. Om man använder bipolära transistorer (dvs NPN eller PNP till skillnad från MOS) så behöver man ha ett basmotstånd också. Annars är kopplingen densamma för PNP-transistorn som för MOSFETen. Om man vill använda N-kanals MOSFET eller NPN får man göra om schemat något... P-kanals MOSFET är ofta dyrare än andra transistorer.

Swech
säljer 10 transistorer för 4 kr (alltså 40 öre/styck!) och med billig frakt (från 17 kr) , NPN och PNP, men jag kan inte se att han har några MOSFET. Om du helst vill ha en P-kanals MOSFET så kan electrokit vara något... sök på P-ch så får du fram dem. De har t.ex STP12PF06 som klarar 60 volt och upp till 12 ampere (I verkligheten ett par ampere om du inte har en stor kylfläns).

EDIT:
Jag försökte i den där förb**&%¤& circuit simulator, men jag får basströmmen att flyta genom första lysdioden... bläää.. hur gör man ? :wall:
Här är den med PNP-transistor ...

Kanske därför en MOSFET var bättre ändå :humm:
Här en variant med N-kanals MOSFET (de är billigare och lättare att få tag på än P-kanal, t.ex. 2N7000 som bara kostar 2 kr/st på electrokit)
Skriv svar