Vattennivå - sensor - kaffebryggare[update - se sista sidan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
saddox
Kontakt:

Inlägg av saddox »

Ja, den är inte snygg men billig.. en lågbudgetbryggare med en fördel, den har utspridda hål i locket för att droppa ner det varma vattnet genom kaffepulvret. En liten sak som jag tycker ger bättre kaffe än att det bara droppar ner i mitten.

Det återstår att se hur pålitlig vattennivåmätningen är, beståendes av en "friserad" ide-kabel. Inte mycket metall, kan ju försvinna som sagt = ingen indikering.
Har man då automatisk vattenpåfyllning så måste man ju säkra med dubbla kärl. Ett kärl som fyller upp med maximala antalet koppar, och sedan tappas det över rätt antal koppar till det kärl som används av bryggaren. Detta för att få lite säkerhet så man inte kommer hem till en blöt lägenhet..
Flödesmätare är ju ballt annars men dyrt.

Hmm.. det är ju en flashig röd lampa som lyser när man slagit på strömmen till bryggaren. Hmm.. En "knightrider" skulle ju vara ballt som moddning annars..
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

När vi pratar automatisk påfyllning av vatten, hur styr man enkelt själva munstycket som ger vatten? Finns säkert färdiga som man kan öppna och stänga med en puls kanske? Vet inte riktigt vad jag ska söka efter...
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Brukar kallas magnetventil.

Här är bild på en från Danfoss... (kanske lite overkill, men klart bra kvalitet)

Bild

Vid min snabba sökning lyckades jag inte hitta några priser, men en enkel borde inte vara så dyr.

/Magnus
saddox
Kontakt:

Inlägg av saddox »

Hmm.. hmmm.. fin magnetventil. De brukar ju kosta en slant, men det finns ju billigare.
Ska man då kanske bygga en vettig kaffeautomat för "nördhemsbruk"?

Mäta vatten:
Min modell kanske inte är så vettig(konduktiv mätning). Inte med en tillklippt ide-flatkabel som "mätsticka" iaf. Vikt kanske skulle vara vettigare att mäta mängden med i något lämpligt kärl. Kokplatta kan man ju sno från en kasserad bryggare, likaså uppvärmningskanaler för vattnet i behållaren.
Det ska ju egentligen inte vara något problem.
Men:

Hur ska man göra med kaffepulvret? Det ska ju i, användas och sedan ur. Samt ska man köra med normala saker så har man ju ett skitigt kaffefilter att ta hand om. Hmnm.. att dosera kaffepulvret kan man ju göra genom att fixa ett sort hjul med hål i av storlek som ett kaffemått, som roterar det antal steg som man ska koppar bryggt. Eller finns det smidigare lösning?
benring

Inlägg av benring »

Roligt med "nördiga" projekt:D

Ang hjulet som ska fylla på kaffet så föreslår jag att du lägger det ner, så det ser ut som en uppskuren tårta, hänger du me?
det kan va ett hjul me säg 4 tårtbitar, eller valfritt, som agerar botten på behållaren med kaffe, detta bygger inte på höjden lika mycket.

Att sedan tömma filtret ja....det måste jag fundera på över en kopp kaffe :wink:

/B
saddox
Kontakt:

Inlägg av saddox »

jupp, nördiga projekt måste man ha.

Hahaha.. måste ha druckit dåligt med kaffe.. som du skrive rär exakt som jag menade.

Jag har sett hur de på en dyyyr kaffemaskin för inbyggnad i kök har löst det.
De har små ampuller där varje ampull motsvarar en kopp kaffe i pulvermängd.
Sedan så laddades denna i bryggapparturen och så fick man sig en kopp.
Verkar krångligt att göra hemma.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

benring skrev:Roligt med "nördiga" projekt:D

Ang hjulet som ska fylla på kaffet så föreslår jag att du lägger det ner, så det ser ut som en uppskuren tårta, hänger du me?
det kan va ett hjul me säg 4 tårtbitar, eller valfritt, som agerar botten på behållaren med kaffe, detta bygger inte på höjden lika mycket.

Att sedan tömma filtret ja....det måste jag fundera på över en kopp kaffe :wink:

/B
Vi har en manuell kaffedoserare på jobbet som fungerar på det sätt du beskriver. I botten på en behållare ligger det ett horisontellt hjul med tårtbitar som fylls med kaffe.

När hjulet roterar skrapas överflödet av mot en kant, och en kaffemängd motsvarande volymen av en "tårtbit" faller ut genom en öppning. Detta fungerar faktiskt utmärkt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En sån här ?Bild
Finns på clas

Magnetventiler finns i tvättmaskiner.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Japp, det är exakt en sådan doserare som på bilden.
saddox
Kontakt:

Inlägg av saddox »

ang doserare:
Hmm.. detta börjar ju likna något.
En sådan skulle ju förenkla min vardag även om man inte gör den automatisk.

Tvättmaskiner sa du.. hmm.. ska rota lite, borde ju gå att norpa en på lämpligt ställe.

Tackar för tipsen!
saddox
Kontakt:

Inlägg av saddox »

Rapport:

Den flatkabel som jag använde som mätsticka fick ledaren som ligger längst ner i vattenbehållaren elektrolyserad (eller vad det heter), så man fick skala av ytterliggare lite kabel efter ett tag. Så en bättre sensor ska göras på något sätt. Annars fungerar den bra, och hare underlättat mitt kaffebryggande ordentligt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du kan ju se till att bata ha spänning på när du mäter. och då låg spännig. Det är nog inte så nyttigt med koppar i kaffet.
saddox
Kontakt:

Inlägg av saddox »

Det är ju bara spänning när jag mäter, mycket låg också. Precis så lite som behövdes för att ge signal.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Det är nog inte så nyttigt med koppar i kaffet.
Nä man vill ju ha kaffet i koppar! :D
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Nä man vill ju ha kaffet i koppar! :D
HAHA!!! :D :lol: :) <-- kul med smilies!
Skriv svar