Hur får jag ström från Com1 rs232
Hur får jag ström från Com1 rs232
har tillverkat en krets för att föra över signaler till Com1 men den kräver 5V kontinuerligt. Jag har för mig att det ska gå att dra ström från Com1 men jag kommer inte ihåg hur.
Någon av er som vet?
Någon av er som vet?
Serieportar har ingen pinne för strömförsörjning.
Däremot finns det ful-lösningar för att tappa av spänning från någon av kontrollsignalerna. Inget som allmänt rekomenderas dock...
Hur mycket ström behöver du ?
Har samma maskin en USB port ?
Där finns det 5V tillgångligt som man kan komma åt med en USB kontakt.
Däremot finns det ful-lösningar för att tappa av spänning från någon av kontrollsignalerna. Inget som allmänt rekomenderas dock...
Hur mycket ström behöver du ?
Har samma maskin en USB port ?
Där finns det 5V tillgångligt som man kan komma åt med en USB kontakt.
HMG: 5 volt är sas själva trycket (jämför med en vattentank med 5 kilos tryck). Strömmen (Ampere) är själva flödet av elektroner (jämför om du öppnar kranen på vattentanken så får du en ström av vatten). Problemet är att elektrisk ström skapar värme och vissa komponenter klarar inte för hög ström (en serieport är inte designad för att lämna ström till en elmotor t.ex).
Risken är alltså att du bränner en komponent i din dator/serieport om du drar ut förmycket ström.
Sidnot: Amigan's serieport har jag för mig klarade 20mA, vet dock inte vad en "normal" PC klarar att leverera.
mvh Mats
Risken är alltså att du bränner en komponent i din dator/serieport om du drar ut förmycket ström.
Sidnot: Amigan's serieport har jag för mig klarade 20mA, vet dock inte vad en "normal" PC klarar att leverera.
mvh Mats
Senast redigerad av Kaggen 19 augusti 2005, 20:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Senast redigerad av lgrfbs 19 augusti 2005, 21:41:49, redigerad totalt 1 gång.
Notera att båda artiklarna på dessa länkar i princip talar om serieportar så som de såg ut för 10-15 år sedan. Sedan dess har tillverkarna av moderkort "naggat" RS232 standarden i kanten en hel del.
Det är t.ex inte säkert (inte ens sannolikt) att lösningen med en 7805 (som behöver minst ca 8 v in) fungerar på speciellt många *moderna* datorer, speciellt många nyare laptops.
Jag tycker fortfarande att du ska allvarligt fundera på om det är så här du vill göra.
Men "nyckelfrågan" är fortfarande hur mycket *ström* du behöver vid 5V.
Det är t.ex inte säkert (inte ens sannolikt) att lösningen med en 7805 (som behöver minst ca 8 v in) fungerar på speciellt många *moderna* datorer, speciellt många nyare laptops.
Jag tycker fortfarande att du ska allvarligt fundera på om det är så här du vill göra.
Men "nyckelfrågan" är fortfarande hur mycket *ström* du behöver vid 5V.