Spektrometer, mäta våglängd på ljus

Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Spektrometer, mäta våglängd på ljus

Inlägg av hcb »

Självklart.

AndLi: Helt riktigt. Dessutom hade jag på en bit vit frigolit som diffusor, den absorberar säkert en del UV utöver att ljusspridningen är (kraftigt) våglängdsberoende.

Jag misstänker att man nog borde använda en integrerande sfär för attfå helt korrektriktiga resultat, men det är nog överkurs i sammanhanget.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

hcb skrev:R5, S2 o.s.v. tror jag är beteckningar på olika "bins" m.a.p. intensitet och färgtemperatur (?).
R2 och S2 talar enbart om intensitet, du behöver någon/några bokstäver till för att få ut färgkoden.

Kan inte i huvudet hur Crees system fungerar, men Lumileds har koder i stil med tex TV1K, Intensitet T, Färgtemperatur V1 och Framspänningsintervall K,
egentligen var bincoden nog TV1KW, där W stog för White, men den skrevs nästan aldrig ut.

Crees system är rätt likt, men där har dom bokstav+siffra i intensitet (där R3 är bättre än R2 och sämre än S1) och lite annat upplägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Tack för förklaringen! Dessutom dök ju den där medlemmen med LED-kunskaper upp som jag visste att vi hade här :)
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

hcb skrev:NULL: Jag vet inte riktigt hur man mäter rätt, och jag misstänker att ljuset in genom takfönstret kan vara färgat av omgivningen.
Vanliga fönster hemma klipper, förutom UV som man kan förvänta sig, även IR rätt hårt. Oftast är dom optimerade på att släppa in men inte ut IR, men det handlar om rätt små skillnader.
Skriv svar