EL-Mätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sorry

Re: EL-Mätare

Inlägg av sorry »

Är inte på plats just nu , men räknar med att vara där om ca 1 vecka . Så om du har tid att vänta kan jag rita upp och fotografera av skåpen då .
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

limpan4all skrev:Alla seriösa mätare klarar enkelt att mäta riktningen på effekten.
MEN alla hushållsmätare är inställda för att debitera oavsett riktning (alltid import).
Då spelar det ingen roll hur kablarna har kopplats in, och efter det stora elmätarbytet för några år sen så vart det en hel del som kopplades in fel av diverse el-klåpare, så certifierade dom nu var...
Är du verkligen säker på det? Det verkar väldigt konstigt att de skulle debitera för att ta emot energi.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Iochmed att dom INTE ,mäter riktning så debiterar dom för ALL effekt som passerar mätaren, dvs du får betala för det du levererar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Mätarna debiterar inget för en rent reaktiv last. Altså mäter de riktningen på strömen. Så att den skulle debitera för en ström som går i fel riktning ser jag som otroligt.

Men jag uppfatar det som att du gissat.
Vind

Inlägg av Vind »

Tack "sorry" skulle verkligen uppskatta detta.
//Vind
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nej jag har INTE gissat.
Det var en massa klåpare ute och monterade upp mätare i senaste bytesomgången.
Och det fanns inga pengar avsatta för att ändra i gammalt kablage.
De gamla mätarna struntade ju i riktningen (kunde inte mäta riktning heller).
Så mätarna monterades upp oavsett hur kablaget gick och sedan så sattes det bara ett absoluttecken på riktning.
Så en av de saker som görs för att man skall kunna sälja el är att kontrollera mätarens inkoppling.
Och OM man INTE FÅR "sälja" el utan kontakt med elleveverantören, varför skulle då mätarna vara inställda för att kreditera el-export?
Kan ni tänka er en effektivare metod att hindra "hemsnickeri"...
Kunden får alltid betala oavsett import eller export om det inte görs på "rätt sätt".
Så det finns en massa orsaker varför det är som det är :vissla: :vissla: :vissla:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har för mig att jag hört att de mekaniska mätarna går baklänges om man matar effekten åt andra hållet, och att man hade en backpärr för att hindra det. Men det är vad jag hört, det har jag inte tillförlitlig källa på.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

limpan4all skrev: och efter det stora elmätarbytet för några år sen så vart det en hel del som kopplades in fel av diverse el-klåpare, så certifierade dom nu var...
"certifierade" som att gå nån snabbkurs på ett par dagar och sen åka ut på jobb..
Vind

Inlägg av Vind »

Hej
Har nu hittat en lösning som passar mig på mitt problem med att mäta både konsumtion och produktion. Det blev som "ajje" tipsade om. Man sätter två mätare efter varandra och ser till så att "IN" på mätarna kopplas mot kraftkällan (nätet respektive vindkraftverket i mitt fall), se bild. Nu kan man koppla in sig på S0 utgången på mätarna och logga pulserna :)
Tack till alla som engagerat sig i detta och hoppas att denna tråd kan hjälpa någon annan i framtiden.
//Vind
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Har inte befintlig mätare en blinkande LED som indikerar i proportion till aktiv energi du kan koppla till Loggern? I så fall behöver du bara köpa/koppla in 1 mätare till i serie som mäter i "fel" riktning och koppla den med LED eller S0 till loggern.
limpan4all skrev:Alla seriösa mätare klarar enkelt att mäta riktningen på effekten.
MEN alla hushållsmätare är inställda för att debitera oavsett riktning (alltid import).
Som anställd på ett bolag som tillverkar/kalibrerar/verifierar energimätare måste jag säga: Bull Shit!
Alla "seriösa" hemmamätare mäter aktiv importenergi för debitering. Dom skall INTE registrera energi som går på export.
De modeller vi har och konkurrenter jag analyserat gör antingen: 1.) inte ett jota vid export -den slutar registrera energi... eller 2.) ger tillfällig felindikering vid export och slutar registrera aktiv energi.

Sen finns det naturligtvis mer exklusiva mätare som även kan registrera exportenergi i separat register. En del har t.o.m specifika register för reaktiv effekt.
Skriv svar