EL-Mätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Vind

EL-Mätare

Inlägg av Vind »

Hej
Någon som vet hur en vanlig 3-Fas elmätare (en sådan som sitter vid inkommande matning till hushåll) fungerar då man har en producent på "Insidan" som genererar mer el än man förbrukar, typ ett gårdsvindkraftverk.

Jag funderar på att få en mätare inkollpad för att mäta produktionen på vindkraftverket. Denna mätare utsätts då för ström i båda riktningarna. När verket inte producerar går det åt lite för elektoniken i verket samt att det finns en hjälpstart som hjälper verket igång vid låg vindstyrka. Sedan när verket producerar ström matas ju den ut mot fastigheten och nätet i slutändan.

Om man sätter upp en mätare vad visar den då i displayen förbrukning+produktion eller produktion-förbrukning? Jag skulle tro att den visar förbrukning+produktion vilket man ju inte vill ha. Frågan blir då om man måste sätta upp två mätare en för förbrukningen och en för produktionen. Hur reglerar man då strömmen genom de olika mätarna? dioder?

Skulle en sådan här grej fungera, se bild? Viken typ av dioder skall man i så fall nyttja?

//Vind
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper

Re: EL-Mätare

Inlägg av Mindmapper »

Ja, dioder kan du glömma, de likriktar. Gör alltså om växelspänningen till likspänning.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Nja, heh. Så lätt är det inte att börja tillverka och sälja egen el, har du tillstånd av din el-leverantör för det med?

Utan att vara expert på elnät, men tror du du måste ha en mer avancerad mätare skulle jag tro, och någon form av styrning av det hela.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Alla seriösa mätare klarar enkelt att mäta riktningen på effekten.
MEN alla hushållsmätare är inställda för att debitera oavsett riktning (alltid import).
Då spelar det ingen roll hur kablarna har kopplats in, och efter det stora elmätarbytet för några år sen så vart det en hel del som kopplades in fel av diverse el-klåpare, så certifierade dom nu var...
Vind

Inlägg av Vind »

Vindkraftverket är idag på 15kW och levererar in el på nätet sedan några månader tillbaka. Jag säljer även överskottet då det är det enda sättet just nu om man inte vill skänka bort det. Nettomätning ligger ju på utredningsstadiet och det är det vi hoppas på i framtiden. Då kan man nyttja elnätet som batteri... :)

Har redan idag installerade mätare från vattenfall som gör att jag får timmätning både på produktion och konsumtion.

Detta lilla extra är till för att ha en komtrollfunktion på vattenfall samt att kunna ansluta loggrar till S0 utgångarna på elmätarna. Vattenfall tillåter inte att man kopplar in sig på deras mätare.

Vad avser elmätarna går det att konfigurera om dessa för mätning av effekt åt båda hållen?
De mätare jag har är "Kamstrup 685-382-OK-91". Har så det räcker så jag har inga problem att få två monterade om det skulle kunna vara en lösning.

Om det inte är dioder hur kan man då få effekten att gå "två vägar" beroende på produktion eller konsumtion?

//Vind
sorry

Inlägg av sorry »

Skrev ett inlägg som försvann ?

Men vi har två elmätare en för egenproducerad el och en för inköpt via energiverket .
När vi producerar nog så går bara vår egen mätare . Och när vår produktion är avstängd så går bara energiverkets . Men om vår produktion är lägre än förbrukningen så går båda mätarna , och sedan räknar man ut mellanskillnaden .

Mellan vårt interna nät och energiverkets så sitter det även en rad med kontaktorer som bryter ur vår generator om en eller flera faser från nätet skulle trilla bort , så vi inte skickar ut ström på det .

Dessutom en brytare som bryter mellan eget kraftverk och energiverkets , om vi vill köra bara internt på egen el .

Hade nyss en brand i en kontaktor efter ett åsknedslag .
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Hur mycket pengar kan du tänka dig att betala?
Det finns ett flertal mätare som gör exakt det du önskar och det med betydligt bättre noggranhet.
Den kopplar du in efter Vattenfalls mätare sen kan du ta ut all information du vill ur den i detalj.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vind skrev: Om det inte är dioder hur kan man då få effekten att gå "två vägar" beroende på produktion eller konsumtion?

//Vind
Man mäter strömmen och tittar vilken väg den går. Sedan räknar en mikroprocessor fram energimängden i vilken riktning du vill. Vill du ha någon annan konfiguration går du in och ändrar. Tror knappast vattenfall/xxx släpper programmet som de konfigurerar mätaren med.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Är det ens lagligt att skicka ut på elnätet? Tror det kan vara där skon klämmer.

Annars är det ju bra om det hade gått då de finns en del vindkraftverk och energi som inte nyttjas. Dock att vindkraftverk är en lösning på energi bristen tror jag knappast.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Framför allt så lär du åka dit stenhårt om du kopplar in dig FÖRE Vattenfalls elmätare, oavsett vad du tänker göra där.
Och som sagt var Vattenfalls elmätare mäter så att du kommer få betala fullt pris även för effekten du matar ut.
sorry

Inlägg av sorry »

Beror väl på vilket avtal som man kan skriva med vattenfall ?

Vi säljer och köper för samma pris och det är lägre än normaltaxan , så vi brukar gå jämt ut .
Bara om det inte funnits vatten mitt under högsommaren så kan vi få betala lite .
Vind

Inlägg av Vind »

Lagligt är det i allra högsta grad. Elnätsägaren är även tvingad att betala "elnytta" till dig som producent för att du förstärker upp elen långt ute på nätet :) sen får man även "elcertifikat" ur det stödsystem som finns runt förnybar elproduktion. Inte så många ören per kWh men alltid något.

Mycket hänger på de avtal man sluter med sin elleverantör och elupphandlare. Elnätsägaren har inte så mycket att säga till om förutom att skydda sin utrustning. Han är även tvingat att gratis sätta upp nya mätare som mäter per timme. Han får heller inte ta ut någon extra avgift för detta :)

Det bästa med det hela är att han inte har något med mitt fastighetsnät att göra. Här bestämmer fastighetsägaren så åter till grundfrågan hur skall jag be min elektriker att koppla in mätarna så jag kan få ut pulser för både inmatning och utmatning till min Logger2020.

//Vind
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Har du mätare som bara mäter i en riktning sätter du helt enkelt två i serie med varandra, riktade åt varsitt håll.
Vind

Inlägg av Vind »

Har nu pratat med en kille på Kamstrup och han säger att de mätare som jag har inte kan mäta effekten i båda riktningarna. Dock har de tagit fram en ny modell av 382 som klarar detta.

"sorry" hur är dina mätare kopplade?

Någon som vet om min första ide med att försöka få effekten att ta olika vägar beroende på om det är konsumtion eller produktion är genomförbar?

Mätaren som jag nu fått inkopplad mot vindkraftverket och som får genomlida både konsumtion och produktion verkar få hicka och visar 000000 kWh mest hela tiden oberoende av om det är konsumtion eller produktion...

//Vind
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Fortum har börjat någon kampanj för att underlätta försäljning av egenproducerad el,
http://www.fortum.com/countries/se/priv ... fault.aspx

Där fanns lite info om hur de löser debiteringar osv, nu verkar du ha vattenfall som nätägare, men teorin bakom borde vara samma...
Skriv svar