Speedsodas projet är ett utmärkt exempel på vad som kan hända om delar av den grundläggande elläran och komponentkunskap saknas.
Om man inte har koll på hur mycket ström som får förbrukas på en port brinner komponenterna upp. Learning by doing brukar ju vara ett känt begrepp men ibland räcker det inte till och ibland blir det kostsamt. Tänk om komponenten hade kostat 1 000 kronor.
Sunt förnuft och ohms lag kommer man långt med. Därmed inte sagt att Speedsoda saknar sunt förnuft men han har nu lärt sig att det kan vara bra att lära sig lite mera om grundläggande ellära.
Vi önskar Speedsodas all lycka i fortsättningen med detta projekt.
Får inte kontakt med PIC
Re: Får inte kontakt med PIC
Konstigt att jag klarat mig så länge med tanke på hur jag misshandlar mina PICs
Jag brukar allt som oftast vara väldigt lat när det gäller just lysdioder på utgångar, slänger bara dit dem rakt på och kör järnet, tror till o med att jag fyllt 2 portar och tänt alla samtidigt (minst en port i alla fall). Hittills har det funkat fint otroligt nog 
Därmed inte sagt att det är rätt så klart men det har ju redan framgått med all önskvärd tydlighet

Därmed inte sagt att det är rätt så klart men det har ju redan framgått med all önskvärd tydlighet

Haha, tro't eller ej, men grundläggande ellära har jag koll på. Nyutexaminerad elektroingenjör, så det är inga problem. Tänkte bara att det har funkat förut, så jag orkade inte riktigt bekymra mig med det. 

Inga problem, det var väl det som var problemet.
Dina CPU-kretsar brann ju upp eller var det inte så? Om det var så, då har du ökat på dina grundläggande kunskaper i ellära. Denna kunskap säger dig att man alltid skall bekymra sig för hur mycket ström man kan plocka ur en port oavsett om det funkat förut eller ej.
Dina CPU-kretsar brann ju upp eller var det inte så? Om det var så, då har du ökat på dina grundläggande kunskaper i ellära. Denna kunskap säger dig att man alltid skall bekymra sig för hur mycket ström man kan plocka ur en port oavsett om det funkat förut eller ej.
Tänkte bara att det har funkat förut, så jag orkade inte riktigt bekymra mig med det.
Är det med den attityden du ska ut i arbetslivet nu? Lycka till! Som elektroingenjör borde du veta bättre än så...
Är det med den attityden du ska ut i arbetslivet nu? Lycka till! Som elektroingenjör borde du veta bättre än så...