Får inte kontakt med PIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Speedsoda

Får inte kontakt med PIC

Inlägg av Speedsoda »

Köpte hem ett par PIC16F628 idag, två st, ifall en går sönder. Kopplade upp PICen och testade så att jag fick allting att funka med lysdioder på portarna. Den första PICen slutade funka, jag fick ingen kontakt med den. Så jag bytte. Då funkade det bra! Allting var prima tills jag kopplade in en extern spänning från ett aggregat, då tappade MPLAB kontakt med PICen direkt, och sen var det samma visa, får ingen kontakt, inte heller med pickiten (3) som matningsspänning. Det är rätt spänning jag kopplade in, 5v, och nu får jag alltså ingen kontakt med PICen. Det konstiga är att jag kunde programmera den även fast det inte gick att connecta(Target Device ID (00000000) does not match expected Device
ID (000007c0).), och programmet fortsatte gå, lysdioderna blinkade som dom skulle. Jag prövade "blank check all" och "erase flash device" och "hold in reset"(och release), vet inte om det gjorde det sämre eller inte. Nu funkar dock ingenting. Går mina PIC sönder, eller är det något som går att ordna? Jag har fan inte råd att köpa hur många som helst. :P

Programmering ger:
"Programming...
The following memory regions failed to program correctly:
Program Memory
Address: 00000000 Expected Value: 00002fa0 Received Value: 00000000
Programming failed"

Verifiering ger:
"Verifying...
The following memory regions failed to verify correctly
Program Memory
Address: 00000000 Expected Value: 00002fa0 Received Value: 00000000
Verify failed"

Hoppas någon kan hjälpa till. Tack!
sodjan
EF Sponsor

Re: Får inte kontakt med PIC

Inlägg av sodjan »

Speedsoda, du ska kanske slå av på takten lite när du skriver... :-)
Det blir lite rörigt och svårläst i onödan.

Är den 16F628 eller är det 16F628A ? Vad har du kopplat in och hur då ?
Inget kommer att blinka utan ett program, men det säger du ingenting om.

För övrigt går det inte att säga någonting utan koden som du kör.

Du kan sannolikt även få lite hjälp genom att kolla denna tråd :
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =12&t=6057

> Går mina PIC sönder,

Väldigt osannolikt !
Speedsoda

Inlägg av Speedsoda »

Okej, då ska vi se. Koden:

Kod: Markera allt

#include <pic16f628.h>

void main (void){
	PORTB = 0b11111111;
	TRISB = 0;

RCSTA = 0; //Stäng av RX/TX På portb
	while(1){
		for (int i = 0; i <10000; i++){
			PORTB = PORTB << 1;
		}
		for (int i = 0; i <10000; i++){
			//PORTB = 0b00000000;
		}
	}
}
Det är alltså HI-TECH c kompilator jag använder.

Bara 16F628, inte A. Det enda jag har kopplat in är lysdioder på port b mellan utgång och jord. En pullup på MCLR, och en kondensator mellan plus och minus på 1µF.

Den blinkade alldeles utmärkt på lysdioderna tills jag kopplade in en extern spänning istället för matningen från pickiten, då gick det åt pipan. =/

Konfigurationsbitarna är bifogade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK. Det svarade på två misstankar jag hade, extern/intern MCLR och LVP on/off.
Men om din bild av CONFIG uppsättningarna stämmer, så borde det inte vara det.

Får du samma problem om du skriver ett ett litet assembler exempel ?

> Det enda jag har kopplat in är lysdioder på port b mellan utgång och jord.

Med lämpliga motstånd, hoppas jag ????
Speedsoda

Inlägg av Speedsoda »

Ja... Fast hur kommer configen in i PICen? Man trycker ju aldrig på någon "apply" knapp, eller överför den så man ser att det händer något. Blir PICen configad även fast jag inte verkar få kontakt med den?

Har väldigt dålig koll på hur man skriver assembler till PIC, men det borde väl inte spela någon roll eftersom jag inte ens kan connecta till PICen? Känns som att koden inte är med i leken så att säga.

Ja, det kan man hoppas, men så noga var jag inte. :vissla: Ska göra det från och med nu, men det borde väl inte orsaka såna här problem?
Speedsoda

Inlägg av Speedsoda »

5 volt från pickit och 5 volt från spänningsaggregatet. Jag är ganska säker på att jag stängde av matningen från pickiten innan jag satte på extern spänning, dock inte absolut 100. Borde väl vara lugnt med både pickit och extern ändå dock, eller?

edit: Hmm. Någon tog bort sitt inlägg. Jaja, det kanske är bra att ha det har sagt ändå.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Fast hur kommer configen in i PICen?

Se PICkit2 (*är* det en tvåa ? Exakt information är bra/viktigt) manualen.
Du borde ha fått "Progframming Configuration Memory" samt "Verifying
Configuration Memory" under programmeringen då det fungerade.
CONFIG bitarna är del av HEX filen som PICkit2 använder.

> Känns som att koden inte är med i leken så att säga.

Om det går att programmera en gång och inte mer så beror det
ofta på hur koden ser ut. Det kan vara att man använder en funktion
som förhindrar omprogrammering. T.ex extern MCLR eller att LVP är "på".

Men, som sagt, du får gärna återkomma med en bättre beskivning av hur
det är kopplat. Vad har du för utrustning ? Version av MPLAB ?
Hur är processorn kopplad till PICkit ? Labbplatta ? Avkopplingskondingar ?

> Hmm. Någon tog bort sitt inlägg.

Lite dålig stil kan jag tycka. Va r det något känsligt ? Det verkar på sitt svar ha
varit något kring spänningsmatningen vilket ju är väldigt rellevant...

Förresten, är det av någon speciell anedlning som du använder den gamla
628'an ? Den har varit mer eller mindre stendöd i många år nu. Är ersatt
av 628A som i sig är av en äldre generation än dagens aktuella modeller.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Ahh...

Det var jag som tyckte att beskrivningen tydde på att TS hade matat med både PICKIT och externt agg samtidigt.

När jag såg posten om att strömbegränsning saknades för LED kändes det som "case closed" och jag trodde inte det var någon
mening att spekulera vidare, så jag raderade inlägget.

Det låg i 5 sek max, men det räckte tydligen :P
Speedsoda

Inlägg av Speedsoda »

Jaså, pajar det så lätt, och på det här sättet bara för en sån sak som led's utan motstånd? Vill minnas att det gick jättebra i skolan när vi pulade med picprocessorer. Även jag inser ju såklart att 5 volt är för mycket på en lysdiod, men det funkade i praktiken har jag för mig. Går det att fixa vore det skönt, annars får jag ta och köpa nya pic och inte göra samma misstag, om det nu är det som har hänt.
sodjan text
Nej, det är en pickit 3. Antar att samma inte gäller då? Har aldrig sett något sådant meddelande förut vad jag kan minnas i alla fall.

Fast jag har absolut programmerat den flera gånger, det tog ett tag innan det ballade ur. Dock så pillade jag runt lite med konfigurationsbitarna, så något sånt kan väl ha hänt.

Det är väldigt enkelt kopplat.
Untitled.jpg
Så är pickiten kopplad.
Kondensator på 1 µF mellan vdd och vss, och lysdioder på några av port b.
MPLAB är version 8.70.
Använder ett s.k breadboard, är det labbplatta på svenska?

628 tog jag för att elfa hade den på lager, det var ingen modell jag hade valt ut innan. Lagom pris och lagom komplexitet bara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing

Inlägg av bearing »

I min skola använde vi lysdioder med inbyggt strömbegränsningsmotstånd. Kan det varit sådana ni hade?

Vilken färg har dina lysdioder?
Om de är blå eller vita kan det vara så att lysdioden sänkte PICKIT-matningen (strömbegränsad?) till ca 3V när utgångarna sattes höga. Det är tillräckligt hög spänning för att processorn ska kunna gå. Sedan, när matningen utan strömbegränsning kopplades in, blev det för hög ström ström för kretsen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK.

Du har kört PIC'en "way out of spec", så vad som helst kan ha hänt.
Gör om och gör rätt. Lycka till.

"...bara för en sån sak..." :roll:
Speedsoda

Inlägg av Speedsoda »

Det tror jag inte, men vi kanske bara hade tur.

Röda. Har det någon betydelse?
Det låter ju logiskt att PICen dör just när jag kopplar på extern spänning, som kan mata på med 1A, istället för 30mA eller vad pickiten nu ligger på. Åhh, vad dumt och onödigt. :( Jaja, det blir att köpa ny processor och ge fan i såna dumheter sen. :roll:

Bra, då var det löst. Så har man lärt sig nåt också. :P Tur att dom inte är tokdyra i alla fall. Tack för all hjälp! Uppskattar det stort. :D
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

bearing

Inlägg av bearing »

Speedsoda skrev:Röda. Har det någon betydelse?
Eftersom att röda lysdioder har så lågt spänningsfall tycker jag att processorn borde fått brown out reset när (om) spänningen sjönk. Jag kan inte se någon aktiv strömbegränsning i schemat för PICKIT 3, men det finns en polyfuse (automatsäkring) på 500mA som skyddar hela kortet. Matningen ut från PICKIT slås på via en FET följt av en diod, så där finns inte heller strömbegränsning. Sammantaget kanske spänningsfallet över komponenterna gjorde att processorn klarade sig.

Du skriver att lysdioderna blinkat, vilket jag tycker tyder på att processorn konstant hamnat i (brown out-?) reset. Ditt program kommer nämligen inte göra att lysdioder blinkar, utan de kommer tändas vid initiering, och sedan släckas i början av main-loopen (nollor shiftas in från höger), för att sedan aldrig tändas igen.

Använd strömbegränsad matning i fortsättningen, så slipper du vara med om sådant här.
Speedsoda

Inlägg av Speedsoda »

Jag tror pickit 3 är begränsad till 30mA eller något sånt. Ganska låg matström iaf.

Ja, juste. Jag glömde att jag ändrade koden, det var nog efter att jag inte kunde programmera längre. Den var inställd på att blinka, och gjorde det med 2 hz ungefär. Jag är säker på att koden funkade bra.

JA, brown-out reset är nog precis vad som hände. Jag tolkade det nämligen som att processorn höll på och resettade sig, eller att det var glapp någonstans, men kunde inte fatta varför det skulle ske. Det var nog då jag kopplade in extern spänning på den första processorn, eftersom jag tänkte att pickiten kanske inte pallade att mata på ordentligt. Inte tänkte jag på att brownout kunde orsakas av dioderna...

Fan vad tillfredställande det är när man helt förstår vad som har hänt. Tack!!
Skriv svar