Kongo v5789 radiomöbel
Re: Kongo v5789 radiomöbel
Om du inte har någon skivspelare utan tänker att anskaffa en, så finns det numera nya sådana med RIAA-förstärkare inbyggd. Det beror på att när CD:n kom, så skulle vinyl bort och då behövdes inte RIAA i förstärkaren. Det man inte räknade med var att CD:n snart är död och vinylen har återuppstått.
-
Rolf Zetterberg
Lite data på EIA Kongo V5789(innehåller ett Blaupunkt-chassi):
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
"Fiskerivåglängd"
Jag blir nästan tårögd när jag tänker på alla svunna gränsvågsstationer (för det är väl sådana som avses?)
Jag blir nästan tårögd när jag tänker på alla svunna gränsvågsstationer (för det är väl sådana som avses?)
Minns när jag som 15-åring kom över en fin AGA-radio med det våglängdsområdet. På 80m fanns amatörer med AM och så kunde man lyssna på fiskebåtarna när gubbarna ringde hem. I bakgrunden hördes tennkule motorn, dunk, dunk.
Idag finns det mest PLT-och PLC-överföringar plus störningarna från alla switchade nätaggregat i närområdet.
Idag finns det mest PLT-och PLC-överföringar plus störningarna från alla switchade nätaggregat i närområdet.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Hcb, man blir våt i ögonvrån av hela bladet, magiskt öga, skild svänghjulsinställning.
Har du bilder på hela skönheten?
Plockade isär min första radio på slutet av 60-talet, plockade förresten, jag var inte betrodd att använda farsans lödKOLV (modell större) så det blev tång och skruvmejslar.
Några år senare så fick jag användning av utgångstrafon och en diod. Dessa kopplades in på cykelns dynamo, på nersidan av trafon. Uppsidan kopplades till ramen och den andra till metallfolierad tejp på handtagen. Sadeln var utan klädsel och ständigt blöt. Vi var iväg och badade och några äldre, tuffa grabbar var där och bråkade. En av dom snodde cykeln och gav sig i väg i full fart nerför en backe.
Tråkigt för honom att han hade blöta badbyxor och tråkigt (eller var det tur tro) att det var grusväg där han körde omkull, han såg inte vacker ut. Men de försökte inte ta cykeln i fortsättningen.
Tyvärr är det väl så att en och annan av os har pillat sönder många av dessa skönheter i ungt oförstånd.
För vackra är möblerna.
Plockade isär min första radio på slutet av 60-talet, plockade förresten, jag var inte betrodd att använda farsans lödKOLV (modell större) så det blev tång och skruvmejslar.
Några år senare så fick jag användning av utgångstrafon och en diod. Dessa kopplades in på cykelns dynamo, på nersidan av trafon. Uppsidan kopplades till ramen och den andra till metallfolierad tejp på handtagen. Sadeln var utan klädsel och ständigt blöt. Vi var iväg och badade och några äldre, tuffa grabbar var där och bråkade. En av dom snodde cykeln och gav sig i väg i full fart nerför en backe.
Tråkigt för honom att han hade blöta badbyxor och tråkigt (eller var det tur tro) att det var grusväg där han körde omkull, han såg inte vacker ut. Men de försökte inte ta cykeln i fortsättningen.
Tyvärr är det väl så att en och annan av os har pillat sönder många av dessa skönheter i ungt oförstånd.
För vackra är möblerna.
Tack!
Tex denna har inbyggd RIAA förstärkare. http://www.netonnet.se/art/ljud-och-mus ... 4503.3169/
Men är väldigt osäkert på vad för sladdar jag behöver då?
Tex denna har inbyggd RIAA förstärkare. http://www.netonnet.se/art/ljud-och-mus ... 4503.3169/
Men är väldigt osäkert på vad för sladdar jag behöver då?
Om du tycker att kontakterna är ett problem så kan du köpa en sån här adapter.
Tag bort RCA-hanen (stiftkontakten) och montera två banankontakter istället.
Jord (skärm) på den ena och de båda innerledarna på den andra.
/Ingvar
Tag bort RCA-hanen (stiftkontakten) och montera två banankontakter istället.
Jord (skärm) på den ena och de båda innerledarna på den andra.
/Ingvar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tusen tack! Då vet jag vad som ska göras! Återkommer senare om hur det gick o lite bilder 
jag blir alldeles blek när jag tänker när man som 7-10 åring skrotade massor av förmodligen fullt reparerbara skönheter som stod på farmors och farfars förråd i väntan på att någon gång bortforslas...Ulf skrev:Hcb, man blir våt i ögonvrån av hela bladet, magiskt öga, skild svänghjulsinställning.
För vackra är möblerna.
idag skulle folk slåss om dessa på auktioner, om inte annat för att de just var vackra möblerna speciellt om de placeras i rätt miljö.
Innan jag tar bort stiftet på Y-sladden, hur vet man vilken kabel som är jord och vilken som andra osv?
Jag har en annan idé.
Kanske blir det enklare om du köper en lös RCA-hona dessutom.
Sen öppnar du den och löder på två korta sladdar med banankontakter.
Så behöver du inte ändra på Y-kabeln alls.
Kontakten i mitten är signal.
Den yttre ringen är jord.
Kanske blir det enklare om du köper en lös RCA-hona dessutom.
Sen öppnar du den och löder på två korta sladdar med banankontakter.
Så behöver du inte ändra på Y-kabeln alls.
Kontakten i mitten är signal.
Den yttre ringen är jord.