Kongo v5789 radiomöbel
Kongo v5789 radiomöbel
Hej,
Har inskaffat mig en Radiomöbel av typ Kongo v5789 som skulle haft en Luxor LG-703 eller LG-803 Grammofon spelare. Eftersom detta saknades så undrar jag om jag kan koppla in valfri lp-spelare?
Har inskaffat mig en Radiomöbel av typ Kongo v5789 som skulle haft en Luxor LG-703 eller LG-803 Grammofon spelare. Eftersom detta saknades så undrar jag om jag kan koppla in valfri lp-spelare?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kongo v5789 radiomöbel
Det beror på grammofonens pick-up. Bara att prova.
Troligen måste du ha en liten förstärkare emellan, men det hör du ju om ljudet blir för svagt.
/Ingvar
Troligen måste du ha en liten förstärkare emellan, men det hör du ju om ljudet blir för svagt.
/Ingvar
Jag antog att det var en förstärkare i radion, Går det att koppla in vanliga RCA sladdar? Min kundskap inom detta område är otroligt lågt 
RCA-kontakter passar inte. Det skall vara banankontakter.
Förstärkare finns i radion, ja. Men äldre grammofoner hade pickup med högre utsignal.
Förstärkare finns i radion, ja. Men äldre grammofoner hade pickup med högre utsignal.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Att hitta en spelare med kristall pickup kan nog bli bra så svårt, någon loppis kanske?
Tja...enklast är kanske att köpa någon begagnad på Blocket eller Tradera.
Loppis,ja!
Loppis,ja!
Den här ingången är gjort för gamla kristall-picupper. De hade ca nuvarande line-nivå på signalen och dessutom en hyfsad frekvenskurva som likande RIAA-kompenseringen. Därför kan detta betraktas som en AUX-input med lite avvikande data.
Grammofoner med kristall-picupper lär du knappast finna i dag. De är lite "självförstörande" och bäst före tid är några år. Enklast är nog att testa med att sätta ett RIAA steg mellan en "modern" grammofon och radion. Sådana kan antingen köpas, t.ex. Kjell, eller tillverkas för ungefär samma peng. Du får koppa samman kanalerna till mono och använda banankontakter. Du skall använda de båda runda hålen. Det fyrkantiga är option.
Nu kan du undra hur banankontakterna skall kopplas. Tips, sätt bara in dem och testa. Om det brummar mycket sitter de fel, då är det bara att växla.
Grammofoner med kristall-picupper lär du knappast finna i dag. De är lite "självförstörande" och bäst före tid är några år. Enklast är nog att testa med att sätta ett RIAA steg mellan en "modern" grammofon och radion. Sådana kan antingen köpas, t.ex. Kjell, eller tillverkas för ungefär samma peng. Du får koppa samman kanalerna till mono och använda banankontakter. Du skall använda de båda runda hålen. Det fyrkantiga är option.
Nu kan du undra hur banankontakterna skall kopplas. Tips, sätt bara in dem och testa. Om det brummar mycket sitter de fel, då är det bara att växla.
- Electricguy
RIAA prylar ska hålla en viss form av standard. Så det ska nog fungera fint med vilken som.
Jag har en gammal rör radio med gramofon ingång. jag testade att koppla min MP3 spelare rakt in på den. Signalnivån var rätt lagom. Men det lät inte så vidare.
Jag har en gammal rör radio med gramofon ingång. jag testade att koppla min MP3 spelare rakt in på den. Signalnivån var rätt lagom. Men det lät inte så vidare.
Jag klarar inte att länka till Kjell&Co. Vet inte varför.
Du kan själv gå in på deras sida, där finns RIAA-förstärkare till grammofon.
Kontakterna kan du säkert fixa när du ser vad som behövs.
Du kan själv gå in på deras sida, där finns RIAA-förstärkare till grammofon.
Kontakterna kan du säkert fixa när du ser vad som behövs.
Senast redigerad av SM7CZR 22 maj 2011, 22:50:37, redigerad totalt 2 gånger.
Ah ok tack! Har ingen lp-spelare i dagsläget men kan väl testa med annan källa så länge? så ska alltså ha en sladd som har RCA i ena och banankontakt i ena? eller banankontakt i båda hållen och koppla in i steget?
Se mitt tidigare inlägg! Tror att du kan använda produktnr: 22201
Den förstärkaren har ingångar både för mikrofon och grammofon.
/Ingvar
Den förstärkaren har ingångar både för mikrofon och grammofon.
/Ingvar
Ah okej, Kom på min radiomöbel har ju även en bandspelare ingång, skulle man kunna köra på detta annars? osäker på vilka sladdar som kommer att behöver om man kör på RIAA steget
Bandspelaringångar brukar ligga på samma känslighet som gram.
Lite bilder på apparaten och även på bandspelaranslutningen kunde var kul.
Skulle gissa att bandsp.uttaget är en trepolig DIN-kontakt. (ingång, jord. utgång).
Lite bilder på apparaten och även på bandspelaranslutningen kunde var kul.
Skulle gissa att bandsp.uttaget är en trepolig DIN-kontakt. (ingång, jord. utgång).