Funderar på att bygga en kranvagn till ATV:n

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
janaf
EF Sponsor

Re: Funderar på att bygga en kranvagn till ATV:n

Inlägg av janaf »

Har du någon användning för utsticket bakom hjulaxeln? Kanske för att lägga plank på för att säkra lasten? Annars är dom nog mest i vägen.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Precis som du beskriver det, kunna lägga dit en skiva/brädor när jag kör större last.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Nackdelen är ju när du ska backa emot en stenmur eller liknande. Gör dem löstagbara vetja.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Ja det var väl en vettig ideé ... :humm:
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Det kan också vara idé att ha möjlighet att fixera din last, kanske ett par rejäla plank att lägga ner stenen när du kör. Har du den hängandes och dinglandes kan det påverka köregenskaperna duktigt, även om du kör väldigt sakta. Kanske tom farligt. Fyrhjulingen är ju trots allt inte så tung.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Sitter och funderar på om jag ska satsa på en boggyvagn, istället för 14" bildäck köpa 4 st såna här.
Man får ju ner vagnen lite man den kanske bli för låg att ha i skogen sen ...... :humm:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har en traktorkärra med aningens för små hjul, visst blir lyfthöjden bekväm , men till kärran för fyrhjulingen som jag ska bygga når jag får tummen ur så blir det vanliga bilhjul, gärna lite bredare

du bör ha hjul i storleksordning som fyrhjulingen om du inte har goda skäl till att minska dom, ex lyfthöjd
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Behåller bildäcken som jag tänkt från början, var och tittade på de däcken på jula och de var i minsta laget. Och 14" bildäck med fälg är ju helt gratis, har man inte själv så finns det alltid att få tag på.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Breda däck är bra ju bredare desto bättre i princip. Tunna däck ger mer spårbildning och minskar framkomligheten där det är dålig bärighet.

Själv har jag monterat en mumsbit på min huggarvagn:
Bild Bild

En sån rekommenderas starkt ;)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

det går ju att drömma iaf ..... :lol:
Senaste köpet ..... aha!

Har börjat så smått med mitt hempul, då jag inte har någon större bänk eller skiva att jobba på så fick ett par SJ-pallar på vagnen till atv duga som svetsbänk. "Man tager vad man haver -sa Kajsa Warg"
DSCN0061.JPG
Vissa bitar var redan klara och behövdes bara breddas lite, svetsade ute i blåst..... inge vidare då gasen lätt blåser bort så jag fick flera gånger skära bort svetsen och göra om den tills den vart okej. Men å andra sidan så lapp jag rethostan som jag ofta får av svetsrök och metall smaken i munnen.......
DSCN0066.JPG
Vad skulle man gjort utan sin Rage 2:a ....... :)
DSCN0069.JPG
Perfekt snitt varje gång ....... :D
Gulfibern på förra bilden är tillför att spånorna inte ska studsa så förbannat, dom vill så gärna landa på huvudet inte skönt alls, sen är dom svåra att få ur.
DSCN0071.JPG
Här åker hjullagern dit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Ser riktigt bra ut. :tumupp:
Jag hade helt missat den här tråden då den inte låg i projektavdelningen.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Du de däcken som är där på bilden ser då ok ut enligt mina preferenser, nu ser jag inte om du har rörlig boggey eller om den är stumsvetsad (2 axlar så att säga) men jag tror nog det ska vara mer än nog. Man får ju inte på såna tattarlass på en såpass liten vagn ändå och mina hjul på huggarvagnen är egentligen inte så jättemycket bredare då det är en ganska liten vagn jag har.

:tumupp:

Fin bild på Rage:n vart sugen att köpa :vissla:

En annan sak man lär sig snabbt är att dra upp dragkedjan på jacka, gylf eller overall som man har på sig när man kapar järn :mrgreen:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Litet missförstånd, vagnen på bilden är inte kranvagnen utan, kranvagnen är den jag håller på att kladda ihop uppe på vagnen på bilden . Men visst vagnen på bilden har äkta boggi och är riktigt smidig i skogen.

"Fin bild på Rage:n vart sugen att köpa "
Klart du ska ha en sån ( :roll: ), den är verkligen effektiv och tar nästan ingen plats. :)

"Jag hade helt missat den här tråden då den inte låg i projektavdelningen."
Jag ska be nån moderator flytta tråden, det vart precis en projekttråd efter att ha varit en idétråd i typ 20 inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Starta en ny tråd i projektdelen och korslänka mellan denna och den nya... Då slipper man allt pladder från idéestadiet och det blir en ren bygg/projekttråd :)
Skriv svar