Bygga batteripack till 500 W rökmaskin
Re: Bygga batteripack till 500w rökmaskin
och en batteriladdare (läs ctek) för 500-700kr om du inte redan har de!
Frågan är ju bara vilken driftstid du behöver...
500W uppvärmningseffekt drar en del ström, om vi säger att invertern är 80% effektiv så har vi 625W
efter invertern som ska dras från batteriet vilket på 12V blir ca 52A, med den uttagsströmmen kanske
ett 63Ah batteri orkar lämna 25-30Ah och du har alltså en driftstid på typ 40min innan batteriet är heldött,
30min driftstid innan du borde avbryta om du vill att batteriet ska leva ett tag.
Visst går det, men annars så är nog elverk en bra ide...
Jag har funderat på att göra detsamma men då har jag funderat på att bygga om en rökmaskin till gasoldrift med pid-reglering för värmen, ligger på "någon-gång-i-framtiden" listan
Här diskuterade vi denna ide: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =4&t=39054
500W uppvärmningseffekt drar en del ström, om vi säger att invertern är 80% effektiv så har vi 625W
efter invertern som ska dras från batteriet vilket på 12V blir ca 52A, med den uttagsströmmen kanske
ett 63Ah batteri orkar lämna 25-30Ah och du har alltså en driftstid på typ 40min innan batteriet är heldött,
30min driftstid innan du borde avbryta om du vill att batteriet ska leva ett tag.
Visst går det, men annars så är nog elverk en bra ide...
Jag har funderat på att göra detsamma men då har jag funderat på att bygga om en rökmaskin till gasoldrift med pid-reglering för värmen, ligger på "någon-gång-i-framtiden" listan
Här diskuterade vi denna ide: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =4&t=39054
Tändstickor för 25 öre per ask, en portablel grill för några tior, en liten 5-12V fläkt från ett slaktat datoragg monterad i ett lämpligt rör (100-150mm ventilationstrumma), en påse med lämpligt material att lägga på grillen för att bilda rök (mossa, näver, granris eller annat som skapar kraftig rök när det inte brinner utan bara pyr). Fläkten placeras på ena sidan av röret och suger röken från grillen och blåser det mot objektet som skall fotas
Billigt och enkelt
Billigt och enkelt
Börja med att skaffa en såndär enkel elmätare från clasohlsson för 99kr. Mät hur mycket energi maskinen förbrukar, kanske drar den bara 500W första minuten tills elementet är varmt sen betydligt mindre.
Om vi antar att den drar 500W hela tiden, så behövs för att köra den i 5 minuter 41Wh
Från ett 12V batteri så blir det 3,4Ah. Lägg på lite marginal för omvandlarens egenförbrukning så skulle du klara dig med ett 10Ah blybatteri (man bör inte använda mer än halva kapaciteten om det ska hålla länge). Det väger dock nästan 4kg.
Billigaste lösningen är ett begagnat bilbatteri från skroten för 100kr, men det är ännu tyngre och mera skrymmande.
Jag hade satsat på lithiumbatteri:
Batteripack
Batteriövervakare (piper när batteriet är tomt så du inte förstör det)
Laddare som kan användas i bilen
Nätdel för att använda laddaren hemma
Batteriet väger 550g, total kostnad 550kr med moms och tull, bör räcka till 8 minuters drift om omvandlaren har 80% verkningsgrad.
Om vi antar att den drar 500W hela tiden, så behövs för att köra den i 5 minuter 41Wh
Från ett 12V batteri så blir det 3,4Ah. Lägg på lite marginal för omvandlarens egenförbrukning så skulle du klara dig med ett 10Ah blybatteri (man bör inte använda mer än halva kapaciteten om det ska hålla länge). Det väger dock nästan 4kg.
Billigaste lösningen är ett begagnat bilbatteri från skroten för 100kr, men det är ännu tyngre och mera skrymmande.
Jag hade satsat på lithiumbatteri:
Batteripack
Batteriövervakare (piper när batteriet är tomt så du inte förstör det)
Laddare som kan användas i bilen
Nätdel för att använda laddaren hemma
Batteriet väger 550g, total kostnad 550kr med moms och tull, bör räcka till 8 minuters drift om omvandlaren har 80% verkningsgrad.
Rök utomhus brukar väl blåsa bort ganska snabbt? Har du öht provat att maskinen klarar att ge så mycket rök du behöver?
Undrar om inte pyroteknisk rök är vettigare utomhus?
Undrar om inte pyroteknisk rök är vettigare utomhus?
-
danielr112
Din bil + omvandlare är också hett tips.
Men billig omvandlare är svårt att hitta om den ska klara ge 500äkta watt.... EN tusenlapp får du minst räkna med (Om du inte köper begagnat)
Har själv testat flertalet billigare som 600wattare och liknande och de klarar inte ens tända en 500watts lampa....
edit: fanns en sida till med saker såg jag sedan.. aja låter mitt stå kvar.
Men billig omvandlare är svårt att hitta om den ska klara ge 500äkta watt.... EN tusenlapp får du minst räkna med (Om du inte köper begagnat)
Har själv testat flertalet billigare som 600wattare och liknande och de klarar inte ens tända en 500watts lampa....
edit: fanns en sida till med saker såg jag sedan.. aja låter mitt stå kvar.
Senast redigerad av danielr112 16 maj 2011, 11:42:50, redigerad totalt 1 gång.
Nu kom det många (och väldigt invecklade) tips här: ) Beräkningen där gjorde mig nog bara mer förvirrad än klok
Elverk verkar ju vara den enklaste lösningen men sen e de ju trevligt och bygga ihop nått eget. ska se vidare på alla tips!
Tusen tack Mrfrenzy!!
Hittade en omvandlare på blocket http://www.blocket.se/stockholm/Modifie ... m?ca=9&w=3
Vet inte om de e nå bra grejjer eller om det ens fungerar tillsammans med det kittet osm Frenzy visade??
Hittade en omvandlare på blocket http://www.blocket.se/stockholm/Modifie ... m?ca=9&w=3
Vet inte om de e nå bra grejjer eller om det ens fungerar tillsammans med det kittet osm Frenzy visade??
Det som jag länkade är helt enkelt ett batteri som ger drygt 12V med nödvändiga tillbehör, du kan koppla alla prylar som ska ha bilel till det så visst passar det. Låt någon annan kontrollräkna på kapaciteten innan du beställer 
Jag har denna 300W-omvandlare från Kjell. Den klarar utan problem att tända en 300W halogenlampa. Jag har inte kvar manualen men jag minns att dom nämnde vilka överströmmar den klarade och under hur lång tid, det var anpassat så den skulle kunna dra igång en 300W motor eller lampa.
Ingen aning om kvalitén på det länkade från blocket men enligt specifikationen ska dom ju klara 100% överbelastning under kort tid så det är liknande mina erfarenheter från Kjells omvandlare.
Jag har denna 300W-omvandlare från Kjell. Den klarar utan problem att tända en 300W halogenlampa. Jag har inte kvar manualen men jag minns att dom nämnde vilka överströmmar den klarade och under hur lång tid, det var anpassat så den skulle kunna dra igång en 300W motor eller lampa.
Ingen aning om kvalitén på det länkade från blocket men enligt specifikationen ska dom ju klara 100% överbelastning under kort tid så det är liknande mina erfarenheter från Kjells omvandlare.
Re: Bygga batteripack till 500 W rökmaskin
Är plånboken stor är bränslecell också ett alternativ.
Tyvärr ingen elektronisk lösning, men för ditt behov kanske någon typ av rökgranat fungerar bättre (eller annat helt kemiskt sätt att skapa rök). Och du slipper investeringskostnaden, dock kanske förbrukningskostnaden ökar lite. Och fram för allt, lättare att bära ut i skogen.
http://www.paintballbutiken.se/catalog/ ... ductId=480
http://www.paintballbutiken.se/catalog/ ... ductId=480
Beräkningen handlade om energimängden. Energi mäts i Joule, en Joule är detsamma som 1 Ws (watt-sekund).mysk skrev:Nu kom det många (och väldigt invecklade) tips här: ) Beräkningen där gjorde mig nog bara mer förvirrad än klok :)
1 Wh är 3600 Ws.
Ett batteri på 12 V och 70 Ah innehåller 840 Wh.
Din rökmaskin som drar 500 W förbrukar alltså 500 Wh på en timme.
Omvandlaren har en verkningsgrad som gör att inte all energi som du stoppar in kommer igenom.
Är verkningsgraden 80% så kommer de där 840 Wh bara att bli 672 Wh.
Sen tillkommer lite andra faktorer som att man inte bör köra ett bilbatteri tomt (för då blir det förstört) och att batteriets kapacitet (Ah) beror på hur mycket ström man tar ut. Det kanske innehåller 70 Ah vid max 5 A, men tar man ut 20 A så sjunker kapaciteten kanske till 40 Ah.
En gasoldriven rökmaskin vore intressant, men det blir svårt med temperaturregleringen tror jag.
Tanken är väl rätt bra, tyvärr kommer det bli svårt att genomföra det rent praktiskt med batterier och inverter. Det kommer funka fint ett tag, men tyvärr inte så länge. Dels har en rökmaskin en uppvärmningstid på ca 5-10 minuter, beroende på effekten, mindre effekt ger ofta längre tid har jag märkt. Men du kommer få ut några minuters rök med ett stadigt bilbatteri.
Det smidigaste för din del är nog ett litet bensingenerator. De finns riktigt billiga på rusta eller haraldnyborg för runt 600-1000 kr. De kommer funka tillräckligt bra och håller en rimlig ljudnivå. Alternativet är att kolla på blocket och se om du hittar ett begagnat, finns ofta ganska billigt där. Det är lite tyngre, måste ha bensin men kommer dock att bli billigare i inköp, drifttid på ett antal timmar i sträck, du kan dessutom koppla in fler apparater där, laddare till kamera, blixt, telefoner och lampor. Så det är nog det mest rimliga alternativet för dig skulle jag gissa.
Det smidigaste för din del är nog ett litet bensingenerator. De finns riktigt billiga på rusta eller haraldnyborg för runt 600-1000 kr. De kommer funka tillräckligt bra och håller en rimlig ljudnivå. Alternativet är att kolla på blocket och se om du hittar ett begagnat, finns ofta ganska billigt där. Det är lite tyngre, måste ha bensin men kommer dock att bli billigare i inköp, drifttid på ett antal timmar i sträck, du kan dessutom koppla in fler apparater där, laddare till kamera, blixt, telefoner och lampor. Så det är nog det mest rimliga alternativet för dig skulle jag gissa.
-
danielr112
Just sådanna handburna elverk på ca 1000va säljs på blocket titt som tätt för ett par hundra. Riktigt smidigt att kunna ta med sig.