Bygga in BT headset i MC-hjälm...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Bygga in BT headset i MC-hjälm...

Inlägg av PeterH »

Jag har nu vägt batteriet, det väger 12g och mäter 10x40mm... Tror inte det är en vikt och storlek som kommer påverka speciellt mycket vid en krock på MC i 110km/h. Tack för att ni tänker på min säkerhet :)

Nu till mina funderingar, tips på lämplig försträrkar IC, det finns ju nu bara 1.2V tillgängligt och vikt och storlek skal hållas till ett minimum. Jag har ett svagt minne av att jag för några år sedan skaffade en förstärkarkrets för just batterimatning (1.2V) men jag minns ju inte vad den hette. Att försöka hitta kretsen bland alla lådor är bara att glömma så det blir till att hitta en ny :wink:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har byggt om 3 olika hörselkåpor med blåtand. Bara genom att ta mikrofon-bomen från ett vanliga "PC-spel-headset" och montera på hörselkåpan. Hörluren tog jag från ett annat par med hörlurar. "svara knappen" och batteri kopplades lite som man ville.

Funkade mycket bra att bara löda på allt lite som man önskade.

Ett par funderingar:

- Man serut som ett jävla ufo om man göra antennen till blåtand 20cm lång. :wink:
- Röd är aldrig en snygg färg på hörselkåpor. :?
- Funkar bäst att bara dra sladd från mic / hörlur till 2 respektive 3,5mm uttag. Så ansluter man blåtand via en kort sladd.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Intressant... Använder du hörluren kopplad direkt till BT headset eller har du någon form av förstärkare i mellan? Vilken spänning driver du det hela med? Hur har du valt att ladda batterierna?

Jag har tänkt att jag behöver en liten förstärkare till ljudet så jag planerar att köra med två stycken celler (2,4V tillsammans) eftersom det är dåligt med förstärkare som klarar 1,2V matning. Headsetet måste dock fortfarande drivas på 1,2V men jag räknar kallt med att en 50/50 spänningsdelare räcker, i värsta fall få jag lägga till en 1,2V stab...

Funderingen jag har nu är hur enkelt jag kan fixa laddningen till NiMH-cellerna? Helst vill jag slippa en avancerad Maximkrets för laddningen, men det är ju lite känsligt med NiMH så det kanske behövs, vad säger ni som kan batteriladdning bättre än mig?

Det jag labbar på är en spänningsstab kopplad till en strömbegränsare, och dessa i sin tur till en timer, jag tänkte slippa blanda in tempsensor...

Hittade denna lösning i databladet till LM317 men måste erkänna att jag inte klarar av att klura ut hur kopplingen fungerar så att jag kan ändra till lämplig spänning och ström (är det någon som orkar får ni gärna försöka förklara hur man kan räkna om från 6V/600mA till 2,5V/80mA):
LM317_charger.jpg
Jag funderar annars på att helt enkelt använda två LM317, en för att reglera 12V spänningen på MC:n till lämplig laddspänning (ca: 3V) och sedan en till LM317 efter som strömbegränsare på ca: 80mA. Det som jag inte riktigt får att fungera nu är att batterierna inte tar någon laddning om jag inte ökar spänningen i början och hela tiden monitorerar spänning/ström så jag kan sänka spänningen mot slutet av laddcykeln :humm: Idéer någon?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar