Bygga in BT headset i MC-hjälm...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PeterH

Bygga in BT headset i MC-hjälm...

Inlägg av PeterH »

Nu har jag ledsnat på att stoppa BT (Bluetooth) snäckorna i öronen för att sedan tränga på hjälmen och fastna i alla sladdar :evil: Tänker därför offra ett av alla mina BT headset och bygga in det permanent i hjälmen istället.

Tanken är att montera ett lite större batteri på baksidan av hjälmen (typ Li-Polymer från någon mobiltelefon), mikrofon i hjälmen innanför "inredningen" och att montera lämplig hörsnäcka/högtalare innaför inredningen på en sida. Det jag behöver lite idéer och hjälp kring är valet av högtalare samt passande lösning för att förstärka ljudet från BT-headsetet. Jag vet att det finns små förstärkarkretsar som jobbar på låg spänning, men helst vill man ju ha en ännu enklare lösning, det behöver knappast vara HiFi i en MC hjälm :D

Knappar för volym och "svara" tänkte jag försöka montera på sidan av hjälpens utsida, första idén är en plast/plexibit med knapparna nedfrästa. Finns det bättre lösningar är jag "idel öra". Först i listan ligger dock lösningen för förstärkning av ljudet.

Bilder på lösninmgarna kommer i en projektråd när jag kommit ifrån "labbstadiet"...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Bygga in BT headset i MC-hjälm...

Inlägg av Glenn »

Jag försökter mej på att montera högtalare i en hjälm för länge sen, med kasst resultat, jag trodde ju att man bara kunde montera den i "öronhålrummet" men det lät väldigt svagt trots förstärkniong, och så bullrade det rätt bra när man körde också..

Beror väl iofs lite på hjälm också, min nuvarande shoei är betydligt mer dämpad än min dåvarande hjälm.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tänk på detta med försäkringar, är Ole Olyckan framme och de hittar en hjälm man har pillat i så kan det gå åt pipan.....
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Tror iofs inte det är nån fara, tror knappt ens en hjälm behöver vara godkänd, är ju fullt lagligt att köra med 300:- moppehjälmar på tung MC.

..Sen vill man ju inte göra det ändå, av andra skäl.. typ att man är rädd om sitt huvud.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Hur blir de med E-/SIS-märkningen på en modifierad hjälm, jag tror de är som allt annat när de kommer till försäkringen man är rökt!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Modifieringen kommer inte att påverka hjälmens funktion och om jag smäller tror jag att jag har betydligt större bekymmer än vad försäkringsbolaget kan hitta på för att jag satt dit ett batteri med kardborreband på baksidan.

OnTopic: några tips på lösningar för att förstärka ljudet med endast lågspänning tillgängligt?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Batteriet som satt i mitt bluetooth headset är slut och jag behöver veta vilka data det kan tänkas ha eftersom jag vill ersätta det inbyggda batteriet med ett något större (kapacitetsmässigt). Är det någon som kan klura ut vad det kan ha för spec? Jag har googlat utan resultat och på GP:s hemsida finns inget matnyttigt. Jag vågar inte lita på uppmätt spänning (1,35V) utan behöver veta vilken spänning på batteri jag behöver skaffa, tacksam om någon vet något om batteriet. Vad brukar blåtands headset jobba på för spänning, laddaren ger ju 5V så 1,35V känns väldigt lågt :humm:
GP_35AAAH1AMX.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Är de inte bara en 3.6V cell, tycket jag fick upp när jag googlade 3.6V 345mAh.
Skulle kunna köpa ett 3.6V cell-pack så har du 3 celler som skulle passa.
Annars kan du kontakta tillverkaren, de brukar ofta hjälpa till, jag har fått nya batterier till dvs möss, även lyckats få nya fläktar till moderkort osv hemskickat.

Edit: Mena 3.6V
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Intressant... men hur sökte du för att hitta att det skulle röra sig om ett 3.6V batteri med 345mA:s kapacitet? Batteriet är märkt med texten "GP_35AAAH1AMX" så inget där får mig att koppla till varken spänning eller kapacitet...

Det finns ju 3.6V batterier men det finns också andra spänningar (även om 3.6V skulle kunna vara mycket trolig spänning i detta fall). Kapacitetsmässigt vill jag ju ha högre kapacitet så om det blir en 3.6V-pack med flera celler så får dom fortsätta att vara ihop. 8)
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Sorry jag är förvirrad, kolla på så mycke 3.6V celler samtidigt, cellen är 1.2V som jag sa innan min edit.
Denna borde vara den du söker http://www.buywirelessconnection.com/GP ... 35aaah.htm
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tack, det ser ut att kunna stämma. Det som förvånar är att BT headsetet kan orka snurra på bara 1.2V :humm: Ska iväg till kjelle och handla lite batterier nu...
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ber om ursäkt för en kommentar men måste skriva det ändå känner jag. Är mycket tveksam till att bygga in något av denna vikt och hårdhet i en hjälm. Som andra påpekat kanske inte försäkringen blir så jobbig men den dagen då du måste ha nytta av hjälmen och krashar kan den extra vikten och att det är så hårt orsaka rätt stora skador på skallen. Landar du fel kommer du istället för mjuk och dämpande vaddering få ett hårt batteri in i skallen och det kan orsaka mycket allvarliga skador.

Tänk hellre att bygga något som du kan hänga runt halsen och sedan dra ett par hörlurar upp i hjälmen istället. Du har antagligen redan haft detta men det är verkigen ett tips jag skulle råda dig till! Har tyvärr sett många fall, jobbar lite på akuten, där det har gått illa.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

citera: Modifieringen kommer inte att påverka hjälmens funktion och om jag smäller tror jag att jag har betydligt större bekymmer än vad försäkringsbolaget kan hitta på för att jag satt dit ett batteri med kardborreband på baksidan.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag tror tyvärr att du har fel där PeterH, ett scenario som kan bli är att du kanske behöver rehab efter en olycka men kan bli utan rehab slantar om du tallat på 'säkerhets' detaljer. Rätta mig om jag har fel men du ska ha en godkänd hjälm, tex. en dit satt klisterlapp gör att hjälmen ej längre är godkänd så nåt påklistrar karborreband är det nog lika illa med. Kolla noga med vad som gäller hjälmar och headset's för det finns ju godkända såna kombinationer.

Tror att många här håller med om när jag säger i all välmening, var rädd om dig.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Nä, försäkringen är nog inga problem. Tänker mer på dig här, hur det kan gå för huvudet om du råkar dunka i batteriet. Men men, det var bara en tanke för dig och din säkerhet, inget annat!
Skriv svar