IR-detektor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Aikanaro

IR-detektor

Inlägg av Aikanaro »

Hej,

Ursäkta min rakt-på-sak-attityd, men jag måste ha hjälp med detta.

För några dagar sedan fick jag mina beställda komponenter till min IR-detektor, baserad kring Everlight IRM-8601S. Idén är att bygga kretsen som beskrivs på http://www.lirc.org/receivers.html. Detta har emellertid inte gått riktigt som jag tänkt mig.

När jag startar WinLIRC och ska "lära" det att prata med mottagaren går det helt enkelt inte.

När jag mäter spänningen före dioden är den ca minus 10-11 V och efter dioden är den endast plus 0,11 V. Spänningsregulatorn visar inga tecken på att arbeta. Spänningen är samma oavsett före eller efter denna.

Tacksam för svar,

Aikanaro
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Kollat att du har dioden på rätt håll, kollat att du kopplat allt rätt ?

Du kanske kan börja med att endast ha dioden och spänningsregulatorn och mäta på det.

Har du bild på ditt bygge så kanske vi kan hitta något.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Det verkar ju som han har dioden rätt eftersom han har -spänning innan och knappt nått efter, poängen är att mjukvaran ska ändra spänningen till positiv, vilket då ska gå igenom dioden till regulatorn.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Om du med "före dioden" menar det på schemat märkt "RTS" har -11V, kan ju inte 7805:an få nå'n spänning (det du mätte till 0.1V).
"RTS" måste ju ge positiv spänning ut om det ska funka. Sålunda bör det vara programmet i PC:n som spökar.
Eller är jag helt ute och cyklar...?

EDIT: Knappar för sakta...
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Har själv denna krets i min dator, funkar utmärkt. Testa att mät spänningen direkt från parallellporten med och utan programmet igång, det borde bli skillnad.
Användarvisningsbild
Aikanaro

Inlägg av Aikanaro »

Tackar så mycket för svaren, ska prova och se vad jag kommer fram till, det blir dock i morgon.

Aikanaro
Skriv svar