X3 Spindelageruppgradering

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JB

Re: X3 Spindelageruppgradering

Inlägg av JB »

Nej det verkar som att slipade axlar inte är att lita på, testade med en fräs istället och då kom det ned på 0.02mm ett par cm nedanför spindeln så det verkar som att det är ok nu.
Jo jag provade att fräsa lite idag och det går bra, lite svårt att vänja sig vid en sån här liten fräs, jag har en 16mm hårdmetallfräs med två skär och kör man med den så skakar hela fräsen :roll:
JB

Inlägg av JB »

Har du en likadan förresten Funkstar?
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

Nej jag har inte en X3, men jag rev ut och gjorde en helt ny spindel till min Denford TRIAC. För detta så utgick jag från en X3 spindel som jag köpte på little mashine shop. De sa att den skulle hålla 0.0005" till de ytor som var inslipade. Jag modifierade spindeln för att få spindellagerna närmare verktyget och utgick då från en axel som var uppspänd i en hylsa i spindeln. Axeln stack ut lite, och där satte jag på ett bra kullager som jag sen spände fast i en stöd-docka. Det var det bästa jag kunde komma på. Det står en massa om det på min hemsida.
Men vad jag tror påverkar mest är att när R8 hylsan dras upp så är det lite lite spel uppe längs den cylindriska ytan och det gör att hylsan blir lite olika varje gång. För min del så gör TTS att det inte blir så utslagsgivande då jag använder en annan yta för ref. för verktyget. Jag tror att jag/du har nått gränsen för vad man kan få ut av en kina-spindel utan att slipa om hela skiten.

P.-
JB

Inlägg av JB »

Ok.

Slutsatsen är iaf att det gjorde nytta och jag är nöjd med resultatet.

Nu ska den bara cnc och atc konverteras
Återkommer om fem år eller så :P
Skriv svar