X3 Spindelageruppgradering

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JB

X3 Spindelageruppgradering

Inlägg av JB »

Hejhej

Tänkte dela med mig av mitt senaste projekt.

Köpte en Sieg SX3 fräs och märkte att det var ett kännbart glapp i spindeln och 15cm ut vobblar den ca 0.1mm,
Jag spände åt spindeln lite och glappet försvann, men vobblingen blev tom lite värre.
Så efter lite läsande på cnczone verkar det som att det är ett vanligt problem och lösningen är byte av lager till bättre kvalitet, och/eller byte av övre radial och axiallager till ett koniskt rulllager istället, jag har bestämt mig för att testa med koniskt rulllager då jag inte riktigt fattar hur axiallagret centreras, det verkar mer eller mindre ligga löst i spindelhuset och det är klart att det inte blir bra om man drar åt spindeln och lagret inte är i centrum. Med rulllagret blir centreringen automatisk eftersom ju mer jag drar åt, desto mer centrerad blir spindeln.

Axiallagret Ref #12 och det översta kullagret Ref #14 ska jag byta mot ett SKF32006 Koniskt rulllager.
Och när jag ändå har isär spindeln så är det lika bra att byta det nedersta lagret Ref #4 också. Här blir det ett NTN32907XU.

Det var ganska enkelt att ta ut spindelhuset och inga problem att banka ut spindeln, allt gick smärtfritt, tog tyvärr inga bilder på urtagandet av spindelhuset men tog iaf lite bilder på hur spindeln ser ut:

Bild

Hakmuttrarna håller ihop spindeln

Bild

Efter lite bankande med en träbit imellan så tittar spindeln fram

Bild

Nedersta rulllagret med tätning och distansbricka

Bild

Hela spindeln med lager och brickor.
funkstar
Kontakt:

Re: X3 Spindelageruppgradering

Inlägg av funkstar »

Det här tycker jag är en spännande tråd, så fortsätt posta JB!!

P.-
JB

Inlägg av JB »

Så fort jag får lagerna :)

Lite roligt att 2st bra lager till spindeln kostar 1000kr, 10% av hela maskinen.
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

ha, ja fina lager är just det; fina..
jag sourcade ebay i ca en månad innan jag hittade ngra som inte passade och fick svarva ner sätet på spindeln som innebar en massa extra meck.
Men lycka till med fortsättningen :)
JB

Inlägg av JB »

Såg spindeln du har byggt förresten, imponerande.
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

hehe, tack men vi får se vad den klarar av när den väl har fått sätta tänderna i lite riktigt material. själva projektet har somnat en aning... (barn, hus, jobb.. standardanledningarna :lol: )
JB

Inlägg av JB »

Tack för tipsen, själv bestämde jag mig för att gynna min lokala SKF-återförsäljare men andra kan säkert ha nytta av dem.

KOYO lagret verkar passa, dimensionerna stämmer: 30x55x15mm
JB

Inlägg av JB »

funkstar skrev:hehe, tack men vi får se vad den klarar av när den väl har fått sätta tänderna i lite riktigt material. själva projektet har somnat en aning... (barn, hus, jobb.. standardanledningarna :lol: )
Ja jag har känner igen de anledningarna, använder dem själv ibland :)
JB

Inlägg av JB »

Nu har jag fått nya lager och fick en smärre chock när fakturan kom, 645kr + moms för det nedre lagret :shock:
Skulle köpt på ebay istället, det är som när man lämnar in bilen och ska betala "varför gjorde jag det inte själv???"

Iaf, satte ihop spindeln igen, det nedre lagret pressade jag in i skruvstädet.
Väl inne med det var det bara att slå i spindeln igen.

Tyvärr saknar jag bra verktyg till att demontera och montera lager så det blir mest att bonka och slå :)

Så här såg det förresten ut innan lagerbytet: http://www.brundin.biz/images/Glapp1.MOV och http://www.brundin.biz/images/Glapp2.MOV
Enligt Sieg så ligger detta inom toleranserna, de menade på att jag mäter för långt från spindeln och närmast ligger kastet inom toleransen och den första filmen tycker de saknar betydelse eftersom det inte spelar någon roll om det kastar där, men vem som helst kan ju se att det inte står rätt till.

Bild

Nedersta lagret i

Bild

Det övre lagret gick jäkligt trögt och första gången jag satte ihop spindeln så raspade det och gick ojämt så jag fick ta isär allt igen och denna gången värmde jag upp innerdelen av lagret lite.

Bild

Här är det på väg in igen, jag skruvade helt enkelt in lagret med hjälp av hakmuttern, eller knackade rättare sagt då jag inte har någon haknyckel som passar.

Mer kommer när iphonen sluta krångla så jag får in bilderna i datorn :roll:
JB

Inlägg av JB »

Preliminärt test verkar bra: http://www.brundin.biz/temp/X3Spindel/460.MOV

Jag hade tyvärr ingen klocka med vippa innan så jag kan inte jämföra.
JB

Inlägg av JB »

Tog lite bilder på ihopsättandet av spindelhuvudet, kanske kan hjälpa någon som ska ta isär sin fräs.

Bild

Så här ser spindeln ut ihopsatt och klar.
Jag snodde en bricka som skulle sitta i mellan radiallagret och axiallagret och satte den överst istället.

Bild

Spindelhuvudet.

Bild

I med spindeln, smidigt att bara ställa den under och veva ned spindelhuset.

Bild

Spärren som gör att spindeln inte ramlar ut.

Bild

Djupmätaren, tänk på att dra ned den till max innan kretskortet kan tas bort eller monteras.

Bild

Frontpanelen.

Bild

Pinolen, glöm inte att peta ut (eller kopplar ur för den delen innan kåpan tas bort) kabeln till gängningsfunktionen genom hålet.

Bild

På med kåpan och mikrometermatningen.

Bild

Bläcket som kopplar ihop knapparna på pinolhandtaget och styrningen för att byta håll på spindeln vid gängning.

Bild

Handtag på.

Bild

Så här ser det ut på andra sidan, ska även sitta en fjäder här för att hålla upp spindeln men jag måste nog tillverka ett verktyg för att kunna dra åt den.

Bild

Rem och remhjul till motorn

Bild

Sist men inte minst, fästet till djupmätaren.

Mätningar:
http://www.brundin.biz/temp/X3Spindel/21.MOV
http://www.brundin.biz/temp/X3Spindel/22.MOV
http://www.brundin.biz/temp/X3Spindel/23.MOV
http://www.brundin.biz/temp/X3Spindel/26.MOV

Det kastar fortfarande en del, lite mindre men dock en del, kanske går det inte att få det bättre?
Vobblandet längst ned på spindeln försvann i alla fall, och inget glapp heller.
Hela spindeln känns bättre och går jämnare.
Senast redigerad av JB 7 maj 2011, 20:28:21, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

vart tog bilderna vägen?
JB

Inlägg av JB »

Stora bockstäver på .JPG :)

Bokstäver (Analfabet???)
Senast redigerad av JB 10 maj 2011, 19:08:43, redigerad totalt 1 gång.
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

Intressant det här, vi utgår ju från samma spindelaxel. Men du använder de lagerytorna som faktiskt är tillverkade och inslipade och som skall vara bra. Men kina-kvalitet är ju rätt ojämn om man säger.
Vad jag upptäckte var att mätningar i konan var rätt värdelösa för att själva hylsan som håller fräsen eller var det nu sitter hamnar lite olika varje gång och så får man olika utläsningar. En billig hylsa bidrar även med fel till mätningarna.
Du ska även kolla den stång som du sätter i och mäter på. Jag började med en fin slipad rostfri axel. Sen vid närmare inspektion var den både orund och orak. Sen använde jag en dyr fin och lång pinnfräs som var bättre och gav mer repeterbara mätningar.
Det underlättar ju även om man har en 0.001-klocka så ser man lite mer vad som händer.
Men tycker det ser ganska bra ut.
Har du provat att köra med den?
Skriv svar