Tänkte dela med mig av mitt senaste projekt.
Köpte en Sieg SX3 fräs och märkte att det var ett kännbart glapp i spindeln och 15cm ut vobblar den ca 0.1mm,
Jag spände åt spindeln lite och glappet försvann, men vobblingen blev tom lite värre.
Så efter lite läsande på cnczone verkar det som att det är ett vanligt problem och lösningen är byte av lager till bättre kvalitet, och/eller byte av övre radial och axiallager till ett koniskt rulllager istället, jag har bestämt mig för att testa med koniskt rulllager då jag inte riktigt fattar hur axiallagret centreras, det verkar mer eller mindre ligga löst i spindelhuset och det är klart att det inte blir bra om man drar åt spindeln och lagret inte är i centrum. Med rulllagret blir centreringen automatisk eftersom ju mer jag drar åt, desto mer centrerad blir spindeln.
Axiallagret Ref #12 och det översta kullagret Ref #14 ska jag byta mot ett SKF32006 Koniskt rulllager.
Och när jag ändå har isär spindeln så är det lika bra att byta det nedersta lagret Ref #4 också. Här blir det ett NTN32907XU.
Det var ganska enkelt att ta ut spindelhuset och inga problem att banka ut spindeln, allt gick smärtfritt, tog tyvärr inga bilder på urtagandet av spindelhuset men tog iaf lite bilder på hur spindeln ser ut:
Hakmuttrarna håller ihop spindeln
Efter lite bankande med en träbit imellan så tittar spindeln fram
Nedersta rulllagret med tätning och distansbricka
Hela spindeln med lager och brickor.