Extraljus LED till bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
DrZoidberg

Re: Extraljus LED

Inlägg av DrZoidberg »

Det var inte menat som kritik, jag är tacksam för all hjälp jag får :)
Självklart vill jag inte att ni ska göra jobbet åt mig men jag behöver lite hjälp på traven, jag är som ni säkert märker novis när det gäller elektronik. Jag har märkt att det är lite svårt att googla på komponenter som man inte vet vad dom heter eller vad dom riktigt gör ;)
Har än så länge bara läst i Kjell & Co "Hur funkar det" för att få lite grunder men skulle nog behöva läsa mer litteratur för att få lite kött på benen.

Edit: Vid lite eftertanke så är det kanske enklast om jag väljer en uppsättning lysdioder som kräver en lägre framspänning än vad bilen levererar som sämst med motorn igång -1V för drivaren dvs hålla mig under ~9V.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du behöver väl bara extraljusen när du kör bilen och då laddar genaratorn i regel ca 14V. Och drivern klarar upp till 21V så chansen att det fungerar är stor.
<frågetecknet är om drivern klarar bilmiljön?

Lär man sig inte läsa datablad får man nog leja bort jobben till någon som kan. Om man inte lär sig förstås! :D
DrZoidberg

Inlägg av DrZoidberg »

Efter ännu mer läsande och googlande så funderar jag nu på ett alternativ där jag använder 7 Cree XP-G lysdioder i serie istället, detta tillsamman med en 1400mA boost converter. Nätbutiken anger 1000mA som maxström men tillverkaren har uppdaterat det till 1500mA.
Nu borde spänningen från bilen hamna inom drivarens spann för ingående spänning utan att stiga över lysdiodernas framspänning.
För att klara bilmiljön tänkte jag kapsla drivaren i ett hus under huven(med kylning). Det svåraste blir nog att gör ett bra, välkylt och vädertätt hus för lysdioderna och optiken.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

DrZoidberg skrev:Skulle det fungera om jag parallelkopplade 6st 12v spänningsregulatorer som i sin tur matar en H6Flex begränsad till 6000mA som jag sedan parallelkopplar två utav dessa till.
Alternativt göra det med 2 uppsättningar H6Flex ställda på 3000mA, fördelen borde vara att om en lysdiod i en serie går sönder och bryter kretsen så bränner jag inte den andra serien också.
Det går att koppla dessa två ledmoduler (med tre XM-L:er i serie) paralellt med en drivare, men det är vanskligt att göra det på maxströmmen då någon av modulerna alltid kommer få mer ström än den andra, hur mycket är omöjligt att veta men det finns ju ingen marginal uppåt. Skulle de få dela på säg 5000 mA så finns det lite marginaler iaf men går den ena sönder, som du säger, är det rökt ändå.

För att köra på maxströmmen ska du ha en drivare till en av varje av dessa ledmoduler. Din bil klarar nog att förse tillräckligt hög spänning då normalspänningsfallet blir är 3.35 V (XM-L) x 3 st. (i serie) + 1 V (drivaren) = 11.05 V. De 12 V som anges som maxspänning på LED-tech är nog inte troligt att det behövs och skulle spänningen mot förmodan inte räcka till kommer inget att gå sönder utan LEDarna får bara lite mindre ström och lyser något svagare.

Så ja, det går bra att göra det enligt ditt alt 2. om du struntar i spänningregulatorerna. Drivaren reglerar redan spänningen dynamiskt så att LEDarna alltid får rätt ström.

En multimeter måste du ha om du ska bygga sånt här.
Skriv svar