DrZoidberg skrev:Skulle det fungera om jag parallelkopplade 6st
12v spänningsregulatorer som i sin tur matar en
H6Flex begränsad till 6000mA som jag sedan parallelkopplar två utav
dessa till.
Alternativt göra det med 2 uppsättningar H6Flex ställda på 3000mA, fördelen borde vara att om en lysdiod i en serie går sönder och bryter kretsen så bränner jag inte den andra serien också.
Det går att koppla dessa två ledmoduler (med tre XM-L:er i serie) paralellt med en drivare, men det är vanskligt att göra det på maxströmmen då någon av modulerna alltid kommer få mer ström än den andra, hur mycket är omöjligt att veta men det finns ju ingen marginal uppåt. Skulle de få dela på säg 5000 mA så finns det lite marginaler iaf men går den ena sönder, som du säger, är det rökt ändå.
För att köra på maxströmmen ska du ha en drivare till en av varje av dessa ledmoduler. Din bil klarar nog att förse tillräckligt hög spänning då normalspänningsfallet blir är 3.35 V (XM-L) x 3 st. (i serie) + 1 V (drivaren) = 11.05 V. De 12 V som anges som maxspänning på LED-tech är nog inte troligt att det behövs och skulle spänningen mot förmodan inte räcka till kommer inget att gå sönder utan LEDarna får bara lite mindre ström och lyser något svagare.
Så ja, det går bra att göra det enligt ditt alt 2. om du struntar i spänningregulatorerna. Drivaren reglerar redan spänningen dynamiskt så att LEDarna alltid får rätt ström.
En multimeter måste du ha om du ska bygga sånt här.