Limma kondensator på kretskort
Limma kondensator på kretskort
Håller på att byta ut några kondensatorer på ett kretskort och de nya är betydligt större så jag tänkte limma fast dem.
Något speciellt lim man bör använda/undvika ? Funkar det med limpistol ?
Något speciellt lim man bör använda/undvika ? Funkar det med limpistol ?
Re: Limma kondensator på kretskort
Smältlim lär inte hjälpa mycket om det blir lite varmt på kretskortet, vilket väll är sannolika orsaken till att du behöver byta kondingarna?
silikon ska man undvika
jag annvänder sikaflex eller pl400 , fyller bra, är flexibelt och allment bra, sedan brukar jag ha dethemma med, underlättar
jag annvänder sikaflex eller pl400 , fyller bra, är flexibelt och allment bra, sedan brukar jag ha dethemma med, underlättar
Byter dem bara mot större/bättre, inte för att de är trasiga. Och det är bara linjenivå, så det är ingen värme där.
PL400 var ett bra tips, det tänkte jag inte på.
PL400 var ett bra tips, det tänkte jag inte på.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Skakar det så in i hoppsan att du måste limma?
En bit dubbelhäftande tejp skulle kanske räcka?
Swech
En bit dubbelhäftande tejp skulle kanske räcka?
Swech
Nej det skakar inte. Men jag måste "förlänga" kondingbenen med en liten bit kabel, så jag vill att de skall sitta fast ordentligt.
Och vinsten med större kondingar förtas inte av de längre ledarna som inte ligger tillsammans med jordplanet?
Det är ev bara det ena jag behöver förlänga ca 15-20mm. Och jag byter ut några över 15 år gamla skräpkondingar mot Elna Silmic II.
brukar vara bra att sätta någon keramisk ytmonterad mellan lödningarna på kretskortet medans man ändå håller på
Håller på att renovera en sådan här. Och den är nog över 20 år gammal. Så alla elyter måste bytas och på vissa ställen måste jag lägga de nya på kretskortet.

Nej, Eftersom den inte har så mycket funktioner så är det ganska få IC + den har extern nätdel.
Om det är platsbrist och det handlar om relativt låga spänningar så kan du med fördel använda "oxicap's" istället, höga cap. värden med små mått, men relativt låga spänningar, tyvärr.