Den grå lådan med kondensator som du har fotograferat säger inte så mycket om dess elektriska egenskaper att det går att ge dig någon hjälp utöver vi kan misstänka att det är någon slags spänningsomvandlare. Det är således inget signalhorn om man skall vara petig. Däremot antar jag att du har ett signalhorn som skall kopplas in i denna låda. Detta signalhorn har sannolikt två anslutningspoler, en plus och en minus. Dessa skall du ansluta till ut respektive jord på den grå lådan. Det som återstår att lista ut är hur mycket spänning och ström du skall skicka in på det grå lådans anslutningsstift benämnt med "In" och det går inte att svara på med den begränsade information som bilden utgör rent elektriskt.
Ett tips är att du skall försöka ta reda på hur mycket spänning som signalhornet behöver för att tuta och då skicka in en spänning på den grå lådans IN som ligger ett par volt över denna spänning i ett första steg. Har signalhornet suttit i en bil med 12 V så är det sannolikt denna spänning du skall ansluta på IN för att få det att tuta. Du ansluter då minus till den grå lådans Jord och plus till den grå lådans IN.
Lycka till men glöm inte att använda hörselskydd när du provar. Skyddsglasögon kan också vara bra ifall den grå lådan går upp i rök.
PS. Du skulle kunna läsa vad som står på komponenten som sitter i den svarta plåtvinkelen och berätta för oss i denna tråd så kan vi med säkerhet berätta vilken max spänning du får koppla in till den grå lådan. DS.
Senast redigerad av labmaster 9 maj 2011, 10:20:10, redigerad totalt 1 gång.
Alltså: gråa lådan är en kondensator och någon annan komponent som inte går att klura ut med de nuvarande kort. Jag skulle tro att det är en spänningsregulator, t.ex. en 7812 så man kunde använda sirenen (12V sannolikt) från ett 24V system. Den ska i så fall ha 3 anslutningar.
På sirenen antar jag att det är markerat med + och -.
Rent logisk borde "Jord" på gråa lådan vara GND (a.k.a. - [minus]) varför "In" torde vara en positiv spänning liksom "Ut".
Om det verkligen är en 7812 som sitter i kylvinkeln fattas det en kondensator för att hindra självsväng!
En bild säger mer än 1 000 ord brukar man säga men denna bild säger inget om dess elektriska egenskaper så just i detta fall får vi säga En bild säger mer än 999 ord.
Bilden på sirenen ger oss ingen ledtråd om dess elektriska egenskaper därför går det inte att hjälpa dig ytterligare med ledning av denna. Men det kanske finns någon på forumet som mekat med polisbilar och med ledning av bilden vet vilken spänning den skall ha.
De sirener polisen brukar använda är inget annat än en kraftig högtalare. Dvs bara koppla på spänning kommer inte få ut något ljud (mer än en puff). Behövs en ljudkälla + förstärkare för det.
Men tror ni inte att den gråa lådan är avsedd till sirénen och att den alstrar ett ljud eller skickar ut rätt spänning för att det ska bli ljud? Det är ju knappast en förstärkare; i så fall hade den ju haft V+ också, förutom gnd, ut och in.
jag har plockat ur detta ur en civil polisbil som jag ägt.
hur kan en förstärkare se ut då?
bilen finns fortfarande kvar i bekantskapskretsen *så jag kan kolla om det inte är den gråa lådan*
Icecap skrev:Alltså: gråa lådan är en kondensator och någon annan komponent som inte går att klura ut med de nuvarande kort. Jag skulle tro att det är en spänningsregulator, t.ex. en 7812 så man kunde använda sirenen (12V sannolikt) från ett 24V system. Den ska i så fall ha 3 anslutningar.
På sirenen antar jag att det är markerat med + och -.
Rent logisk borde "Jord" på gråa lådan vara GND (a.k.a. - [minus]) varför "In" torde vara en positiv spänning liksom "Ut".
Om det verkligen är en 7812 som sitter i kylvinkeln fattas det en kondensator för att hindra självsväng!