Jag tror att numera kommer alla enfastvättmaskiner/torktumlare med stickpropp. Anledningen är nog att de inte monteras i våtzon 1. I våtzon 2 är det tillåtet med uttag så det naturliga är att konsumenten/leverantören monterar den själv när den kommer från affären. Detta kan man nog inte ha någon negativ synpunkt på.Icecap skrev:mrfrenzy: jag kan köpa den med att det inte är legalt med förlängningsledningar i våta rum men hur kommer det sig att vissa tvättmaskiner då kommer med stickpropp? Torktumlare likaså...
Då vattenuttaget ju sitter nära kan det knappast vara för att det är en viss avstånd mellan att det är OK.
Sedan sitter båda mina tvättmaskiner till var sin brytare i tvättrummet (som råkar vara duschrummet också) med fast montage, torktumlaren sitter dock med stickpropp.
Själv har jag gjort som du föreslog, jag har monterat en stickhona i en 5cm sladd direkt efter den 3 poliga arbetsbrytaren som tidigare tvättmaskin satt i. Jag bryter bara fasen till den stickhonan. Detta gjorde jag eftersom man inte får ta bort stickproppen då man åverkar CE-märkningen.
Efter denna diskusion ska jag ta bort stickhonan och istället sätta ditt ett utanpåliggande uttag efter arbetsbrytaren. Jag vill ha brytaren kvar eftersom jag alltid bryter den när tvätten är klar. Vilket jag tycker är säkrast. Naturligtvis borde det vara säkrast att sätta in en jordfelsbrytare. Men det hade jag tänkt vänta med tills dess jag kan ta bort den gamla kulon som finns kvar på en del ställen. Att byta ut den innebär helrenovering av kök och sovrum, vilket inte är rätt ur ekonomisk synpunkt för tillfället.