Installation av tvättmaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Re: Installation av tvättmaskin

Inlägg av Mindmapper »

Icecap skrev:mrfrenzy: jag kan köpa den med att det inte är legalt med förlängningsledningar i våta rum men hur kommer det sig att vissa tvättmaskiner då kommer med stickpropp? Torktumlare likaså...

Då vattenuttaget ju sitter nära kan det knappast vara för att det är en viss avstånd mellan att det är OK.

Sedan sitter båda mina tvättmaskiner till var sin brytare i tvättrummet (som råkar vara duschrummet också) med fast montage, torktumlaren sitter dock med stickpropp.
Jag tror att numera kommer alla enfastvättmaskiner/torktumlare med stickpropp. Anledningen är nog att de inte monteras i våtzon 1. I våtzon 2 är det tillåtet med uttag så det naturliga är att konsumenten/leverantören monterar den själv när den kommer från affären. Detta kan man nog inte ha någon negativ synpunkt på.

Själv har jag gjort som du föreslog, jag har monterat en stickhona i en 5cm sladd direkt efter den 3 poliga arbetsbrytaren som tidigare tvättmaskin satt i. Jag bryter bara fasen till den stickhonan. Detta gjorde jag eftersom man inte får ta bort stickproppen då man åverkar CE-märkningen.

Efter denna diskusion ska jag ta bort stickhonan och istället sätta ditt ett utanpåliggande uttag efter arbetsbrytaren. Jag vill ha brytaren kvar eftersom jag alltid bryter den när tvätten är klar. Vilket jag tycker är säkrast. Naturligtvis borde det vara säkrast att sätta in en jordfelsbrytare. Men det hade jag tänkt vänta med tills dess jag kan ta bort den gamla kulon som finns kvar på en del ställen. Att byta ut den innebär helrenovering av kök och sovrum, vilket inte är rätt ur ekonomisk synpunkt för tillfället.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Våtzone 2 börjar nånstans ute i vardagsrummet hemma hos mig och där kan man inte ha uttaget, Jag klippte stickproppen och smällde upp en kopplingsdosa för våtrum.
Sitter dock ett uttag på badrumsskåpet men den gick på tandtråden, så fick dra dit fasen också, allt går på jfb.

Jag får väl pilla bort CE-märkningen på maskinen då :wink:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Var eluttaget anslutet till tandtråden? Tandtråd leder väl inte ström....
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Hehe, skön felstavning, tändtråd ska de stå så klart.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag låter det vara som det är, jag tog också en jordad skarvhona och gjorde en 5 cm stubb från brytaren som jag sedan kopplade torktumlaren i. Då jag aldrig använder den (det var exets idé med en sådan) är det ju inget problem att plocka bort den och såklart ligger kopplingen inte på golvet!

Jag tröstar mig med att dessa uttag som är ämnat år tvättmaskin och torktumlare är installerat under 80-talet och därmed fortfarande godkända (antar jag) precis som mitt "pannrum" aldrig skulle kunde bli godkänd efter dagens regler - men duger fint då det blev godkänd.

Självklart är alla dessa regler till för att erfarenheterna har visat på problem/skador och därför inför man generella regler så om nyare regler säger annat än hur man har det betyder det ju att det har funnits problem, därför bör man ju, för egen säkerhet, se till att orsaken till dessa problem inte uppkommer i den äldre installation.

Själv ska jag spara ihop till att fä helt huset inkopplat via en JFB, evt. i ett par gruppar just av säkerhetsskäl. Pengarna fattas dock för tillfället...
travis

Inlägg av travis »

Badrummet som jag frågade om sitter i ett flerbostadshus hus som är byggt 1993.
Kom att tänka på att det som sitter där nu borde ju varit godkännt 1993 eftrsom det byggdes då.

Någon nämnde att en automatsäkring kan räcka som brytare vid fast installation.
Hur avgör jag om de säkringar jag har är godkännda?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

JFB är helt klart den bästa investeringen man kan göra i sin elanläggning.
Har man inte JFB får det inte finnas något 230V uttag över huvud taget i badrummet, oavsett om det är ett riktigt uttag eller någon kort skarvsladd som man hängt dit - detta har aldrig varit tillåtet.
Däremot som sagts tidigare i äldre badrum går det bra med fast ansluten maskin.

Frånskiljarsymbolen inringad nedan:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

mrfrenzy>.
Däremot som sagts tidigare i äldre badrum går det bra med fast ansluten maskin.
<

Men äldre maskin kan du inte instalera fast utan att äventyra CE-märkning och därmed garanti.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Har svårt att se att tillverkaren skulle säga något om ifall elsladden skulle vara avklippt och ifall dom gör dom de så vill dom nog inte ta på sig felet heller!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Detta har diskuterats länge på det stora Internätet ;)

Jag klipper in ett citat som speglar min tolkning av frågan:
http://www.byggahus.se/forum/el/111148-tvaettmaskin-fran-1-fas-till-3-fas-uttag.html skrev:Jag såg en film från "Elinstallatören", Kanal 11 som delvis handlade om problemet med CE-märkning på tvättmaskiner. De intervjuade en säljare på en butik som sålde tvättmaskiner och han sa att om man knipsade stickkontakten så försvann i alla fall CE-märkningen, men att nog ingen säljare inte skulle reparera eller ta tillbaka en tvättmaskin som var fast ansluten av en elektriker (eller något sånt, jag minns inte exakt hur det var).
Du har alltså förändrat helhetsprodukten, och därmed gäller inte CE-märkningen såsom den exakt är utfärdad, men det spelar ju ingen roll såvida du inte ska sälja maskinen vidare som företagare.

Tillverkaren/återförsäljaren kan lika lite hävda att metoden för elanslutning skulle förverka garantin på tex tvättmaskinsmotorns lager som HP kan påstå att nätdelen i min skrivare har dåliga kondensatorer för att jag använt Pelikanbläck.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är väl samma sak som med bilar, tillverkaren måste påvisa att modifieringarna du gjort orsakat felet om dom ska kunna krångla sej ur garantin, samma sak om man servar bilen själv istället för att lämna in den. (Däremot kan dom ju ge en fingret på alla goodwillåtgärder sen, men för den lagstadgade garantin/produktansvaret så är det så.)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Menar du att vitvaruförsäljarna är en helt annan typ av företagare än mobilbranchen som är känd för att skylla på än det ena och det andra bara för att slippa ta en kostnad. Min tvättmaskin är köpt på Elgiganten som säljer både och. Ursäkta om jag inte är lika övertygad som du är.

Exemplen du tog upp var kanske inte dom bästa, undra varför det var just dom du valde?
Inget av dom hade konstigt nog något med den elektriska anslutningen att göra.

Glenn> De flesta konsumenter har inte de kunskaper de behöver för att ifrågasätta vad försäljarna/kundmotagarna har lärt sig att argumentera för!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Försäljarna på dom stora varuhusen är ålar som gör allt för att slingra sig ifrån konsumentköplagen. Vet man inte sina rättigheter så löper man stor risk att bli lurad, har sett många exempel på detta både med telefoner och datorer.

Vitvaror släpar man dock inte till varuhuset för att få reparerade. Alla stora märken har serviceorganisationer som kommer hem till kunden och felsöker och reparerar.
Har du köpt en vitvara på till exempel Elgiganten och behöver service så får du inte ens prata med någon hos dom, du kommer till en telefonsvarare som meddelar numret till tillverkarens servicebokning.
Är maskinen korrekt ansluten, dvs har rätt spänning på rätt trådar så har reparatören ingen anledning att skylla eventuella garantifel på inkopplingen.

Till för några år sedan så var alla maskiner fast anslutna, det är fortfarande mycket vanligt. Dels för äldre trefasmaskiner och dels moderna maskiner som ansluts där det bara finns dosa/arbetsbrytare och inget eluttag.
Dom montörer som skickas ut av vitvarusäljarna har bara mycket enkel behörighet och kan inte byta en dosa mot eluttag och installera jordfelsbrytare, alltså är det väldigt vanligt att även dom klipper stickproppen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mindmapper skrev: Glenn> De flesta konsumenter har inte de kunskaper de behöver för att ifrågasätta vad försäljarna/kundmotagarna har lärt sig att argumentera för!
Det är ju förvisso korrekt, men det betyder ju inte att företagen som säljer har rätt ändå :)

Sen kan man ju som konsument ofta fundera på om man verkligen orkar bråka, lite beroende på hur dyr prylen var.
Skriv svar