35 MHz RC-sändare blir extremt varm
35 MHz RC-sändare blir extremt varm
Hej
Jag har en fråga angående min RC-sändare jag har. Det är en 35Mhz Sapac 4-ch. När jag har den igång känner jag hur varm den blir utanpå genom plasten. Jag har testat att öppna den och starta den, märkte att det är en transistor som blir så varm att man inte kan ta på den utan att bränna sig. Kollade även spänningen på batterierna samtidigt som den var igång, såg att de tappade spänning relativt snabbt. Nästan 0.01 volt i sekunden (detta är kanske normalt).
Någon som haft liknande problem?
Jag har en fråga angående min RC-sändare jag har. Det är en 35Mhz Sapac 4-ch. När jag har den igång känner jag hur varm den blir utanpå genom plasten. Jag har testat att öppna den och starta den, märkte att det är en transistor som blir så varm att man inte kan ta på den utan att bränna sig. Kollade även spänningen på batterierna samtidigt som den var igång, såg att de tappade spänning relativt snabbt. Nästan 0.01 volt i sekunden (detta är kanske normalt).
Någon som haft liknande problem?
Senast redigerad av blueint 6 maj 2011, 20:15:33, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Mhz -> MHz..
Anledning: Mhz -> MHz..
Re: 35Mhz RC-sändare blir extremt varm
Du kan mäta hur mycket ström den förbrukar om du har multimeter, och jämföra med vad det står att den ska dra, så ser du om din sändare avviker från det normala. Vissa grejer brukar bli varma och behöver inte vara fel på för det.
Kan du få tag i ett schema på sändaren? Då är det lättare att kolla vad som blir varmt och kanske förstå varför.
Säker på att det är en transistor och inte en spänningsregulator som blir varm?
Tack för svaren och tipsen. Jag ska fota komponenten så kan ni kolla. Tycker dock att batterierna går åt underligt snabbt, mycket av energin går åt som värme känns det som.
Ska även kolla så att antennen är rätt kopplad.
Ska även kolla så att antennen är rätt kopplad.
Kolla räckvidden. 5 mil och du kanske kör ut onödigt mycket effekt.
Re: 35 MHz RC-sändare blir extremt varm
Brukar man kunna reglera räckvidden? Jag har inte haft tillfälle att fota komponenten än.